Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Patolog vyšetřující smrt princezny Diany v knize popsal, co se tehdy skutečně stalo
13.4.2019 | Petr Prokopec
Tragická nehoda princezny z Walesu byla probrána z mnoha stran, až nyní se ale dozvídáme, jako neskutečná řada nešťastných okolností k ní vedla. A je stále poučná i pro nás.
Letos v létě uplyne již 22 let od tragické smrti princezny Diany. Ta zemřela 31. srpna 1997 v důsledku havárie Mercedesu S280 v nájezdu do pařížského tunelu Pont de l'Alma. Spolu s ní se oběťmi nehody stali i její tehdejší přítel Dodi Al-Fayed a řidič Henry Paul. Jako jediný vyvázl živý Dianin bodyguard Trevor Rees-Jones, který jako jediný měl zapnutý bezpečnostní pás. Princezna z Walesu přežila prvotní náraz, na rozdíl od Fayeda a Paula, přesto si pro ni zubatá posléze přišla.
Právě takové výsledky lze vyčíst z nové knihy forenzního patologa Dr. Richarda Shepherda. Ten byl po pohřbu pověřen vyšetřováním princezniny smrti, neboť Dodiho otec Mohamed Al-Fayed se odmítl smířit s myšlenkou, že se jednalo pouze o tragickou nehodu. Dle jeho názoru za vším stála britská tajná služba MI6, která jednala na pokyn britské královské rodiny, pro niž Diana měla představovat trn v oku. Nakonec však po desetiletém boji akceptoval oficiální verdikt, prý z úcty k Dianiným dětem.
Oficiálně tedy stěžejní díl viny padá na Henryho Paula, který měl v době nehody v krvi 3,5krát vyšší míru alkoholu, než je ve Francii povoleno. Navíc se řítil rychlostí přes 100 km/h (v době nárazu jel Mercedes mezi 95 a 110 km/h) v místech, kde je povolená padesátka. Diana a Dodi chtěli uniknout paparazzi, kteří je pronásledovali na motorkách. Cesta od hotelu Ritz, ze kterého dvojice vyrážela, a místem neštěstí, trvala tři minuty, pasažéři se přesto za tu dobu nepřipoutali.
Právě to - a nešťastná shoda mnoha okolností - se dle Shepherda stalo Dianě osudným. „Ve skutečnosti měla jen několik zlomených žeber a malé pohmoždění hrudníku. Po žebry se ale skrývala natržená žíla spojující srdce a plíce. Dianino poranění bylo velmi malé, ale na špatném místě. Navíc bylo tak unikátní, že jsem za celou svou kariéru neviděl nic podobného,“ uvedl dále forenzní expert.
„Dianina smrt je klasickou ukázkou toho, co říkáme na konci skoro každého dne - kdyby jenom... Kdyby jenom narazila do sedadla před sebou v trochu jiném úhlu. Kdyby jenom byla vymrštěna kupředu rychlostí nižší o nějakých 16 km/h,“ říká dále Shepherd s tím, že největší „kdyby jenom“ je spojeno se samotnou osobou princezny. „Kdyby byla připoutaná, pravděpodobně by se za dva dny ukázala s monoklem a zlomenou rukou.“
Tím, že Diana pás nepoužila, si v podstatě podepsala ortel smrti. Ta pak, jak již bylo zmíněno, přišla v důsledku nešťastné shody okolností. Samotná nehoda se odehrála 23 minut po půlnoci, policie pak na místo dorazila o sedm minut později a ambulance o dalších pět minut později. Princezna v tu chvíli byla při vědomí a se záchranáři komunikovala. Evidentní byl přitom její šok, nikoliv však jakákoliv zranění.
Z vozu však byla vystříhána až v jednu hodinu po půlnoci. Následně byla umístěna do sanitky, kde náhle došlo k zástavě srdce. Po resuscitaci se zdálo, že princezna je v pořádku, místo nehody proto v sanitce opouštěla až v 1:41 a do nemocnice dorazila krátce po druhé ranní hodině. Zde bylo zjištěno, že při nehodě se její srdce přesunulo na pravou stranu hrudníku, což způsobilo přetržení plicní žíly. Lékaři tedy v tu chvíli konečně věděli, jak mohou Dianě pomoci, bylo už ale příliš později. Přes veškerou snahu lékařů ve čtyři hodiny ráno zemřela.
Princezna Diana zemřela při havárii Mercedesu v Paříži v roce 1997
Tato značka patřila mezi její oblíbené, jak dokazuje její osobní SL500. I „pařížská” třída S by ji byla bývala zachránila, musela by se ale připoutat. To neudělala a způsobila si vzácné a na první pohled nezjistitelné zranění, kterému o pár hodin později bohužel podlehla
Zdroj: Daily Mail
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva