Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Patolog vyšetřující smrt princezny Diany v knize popsal, co se tehdy skutečně stalo
13.4.2019 | Petr Prokopec
Tragická nehoda princezny z Walesu byla probrána z mnoha stran, až nyní se ale dozvídáme, jako neskutečná řada nešťastných okolností k ní vedla. A je stále poučná i pro nás.
Letos v létě uplyne již 22 let od tragické smrti princezny Diany. Ta zemřela 31. srpna 1997 v důsledku havárie Mercedesu S280 v nájezdu do pařížského tunelu Pont de l'Alma. Spolu s ní se oběťmi nehody stali i její tehdejší přítel Dodi Al-Fayed a řidič Henry Paul. Jako jediný vyvázl živý Dianin bodyguard Trevor Rees-Jones, který jako jediný měl zapnutý bezpečnostní pás. Princezna z Walesu přežila prvotní náraz, na rozdíl od Fayeda a Paula, přesto si pro ni zubatá posléze přišla.
Právě takové výsledky lze vyčíst z nové knihy forenzního patologa Dr. Richarda Shepherda. Ten byl po pohřbu pověřen vyšetřováním princezniny smrti, neboť Dodiho otec Mohamed Al-Fayed se odmítl smířit s myšlenkou, že se jednalo pouze o tragickou nehodu. Dle jeho názoru za vším stála britská tajná služba MI6, která jednala na pokyn britské královské rodiny, pro niž Diana měla představovat trn v oku. Nakonec však po desetiletém boji akceptoval oficiální verdikt, prý z úcty k Dianiným dětem.
Oficiálně tedy stěžejní díl viny padá na Henryho Paula, který měl v době nehody v krvi 3,5krát vyšší míru alkoholu, než je ve Francii povoleno. Navíc se řítil rychlostí přes 100 km/h (v době nárazu jel Mercedes mezi 95 a 110 km/h) v místech, kde je povolená padesátka. Diana a Dodi chtěli uniknout paparazzi, kteří je pronásledovali na motorkách. Cesta od hotelu Ritz, ze kterého dvojice vyrážela, a místem neštěstí, trvala tři minuty, pasažéři se přesto za tu dobu nepřipoutali.
Právě to - a nešťastná shoda mnoha okolností - se dle Shepherda stalo Dianě osudným. „Ve skutečnosti měla jen několik zlomených žeber a malé pohmoždění hrudníku. Po žebry se ale skrývala natržená žíla spojující srdce a plíce. Dianino poranění bylo velmi malé, ale na špatném místě. Navíc bylo tak unikátní, že jsem za celou svou kariéru neviděl nic podobného,“ uvedl dále forenzní expert.
„Dianina smrt je klasickou ukázkou toho, co říkáme na konci skoro každého dne - kdyby jenom... Kdyby jenom narazila do sedadla před sebou v trochu jiném úhlu. Kdyby jenom byla vymrštěna kupředu rychlostí nižší o nějakých 16 km/h,“ říká dále Shepherd s tím, že největší „kdyby jenom“ je spojeno se samotnou osobou princezny. „Kdyby byla připoutaná, pravděpodobně by se za dva dny ukázala s monoklem a zlomenou rukou.“
Tím, že Diana pás nepoužila, si v podstatě podepsala ortel smrti. Ta pak, jak již bylo zmíněno, přišla v důsledku nešťastné shody okolností. Samotná nehoda se odehrála 23 minut po půlnoci, policie pak na místo dorazila o sedm minut později a ambulance o dalších pět minut později. Princezna v tu chvíli byla při vědomí a se záchranáři komunikovala. Evidentní byl přitom její šok, nikoliv však jakákoliv zranění.
Z vozu však byla vystříhána až v jednu hodinu po půlnoci. Následně byla umístěna do sanitky, kde náhle došlo k zástavě srdce. Po resuscitaci se zdálo, že princezna je v pořádku, místo nehody proto v sanitce opouštěla až v 1:41 a do nemocnice dorazila krátce po druhé ranní hodině. Zde bylo zjištěno, že při nehodě se její srdce přesunulo na pravou stranu hrudníku, což způsobilo přetržení plicní žíly. Lékaři tedy v tu chvíli konečně věděli, jak mohou Dianě pomoci, bylo už ale příliš později. Přes veškerou snahu lékařů ve čtyři hodiny ráno zemřela.
Princezna Diana zemřela při havárii Mercedesu v Paříži v roce 1997
Tato značka patřila mezi její oblíbené, jak dokazuje její osobní SL500. I „pařížská” třída S by ji byla bývala zachránila, musela by se ale připoutat. To neudělala a způsobila si vzácné a na první pohled nezjistitelné zranění, kterému o pár hodin později bohužel podlehla
Zdroj: Daily Mail
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 2 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 3 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 5 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 6 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 16:41 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis