Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Francouzi před 14 léty stvořili luxusní kupé s V12 a manuálem. Zapomnělo se na něj
6.10.2018 | Petr Miler
Dovedete si představit, že by dnes masová francouzská značka postavila luxusní kupé s 12 válci a manuální převodovkou? Peugeot to ještě před 14 léty udělal, příliš ale nezabodoval.
Sportovní koncepty Peugeotu jsou v posledních letech obvykle hybridní stroje, které dokážou okouzlit vzhledem, méně však už technikou. Mnohé podřizují tomu, aby byly co nejúspornější, a to není zrovna hodnota, která by automobilové nadšence ve spojení s takovými vozy brala u srdce. Trochu se ale zapomíná, že to není tak dávno, kdy alfou i omegou vývoje jakéhokoli nového vozu nebyla jen papírová spotřeba paliva a ani značky jako Peugeot se nebály pořádně odvázat.
Píše se rok 2004 a Peugeoty mají logo na přídi v podivném kulatém nose, gigantické trojúhelníkovité světlomety po stranách a dole obří černou tlamu. Málokomu se to líbí, přesto jediné auto, které všepožírající tlamy ušetřili, byla nádherná, ale tehdy už dosluhující 406 Coupé. I tak se objevil ještě jeden vůz se lvem na přídí, který dokázal být krásný, dokonce i s onou kontroverzní obří tlamou.
Řeč je o Peugeotu 907, který Francouzi představili přesně před 14 léty na autosalonu v Paříži, jehož letošní ročník je právě v plném proudu. Měl dvanáctiválec pod kapotou, postranní výfuky, ohromný difuzor a elektřinu možná tak v ovládání sedaček. K typickým produktům francouzské automobilky tehdejší, dnešní, vlastně snad jakékoli doby seděl asi tak jako cigareta k ústům Mirka Dušína a svět tehdy tak uchvátil asi tak moc, že na něj skoro zapomněl. Přitom šlo o skutečně působivé auto, kterému by palce nahoru pro sériovou výrobu dal každý krom zatvrzelých environmentalistů.
Peugeot 907 působí jako pořádný kus auta, ale nebyl zase tak velký - na délku měl 437 cm a na šířku 188 cm, takže by vedle dnešních aut byl relativně malý. Skoro půlku oné délky ale zabírala kapota, pod kterou trůnil král motorů - vidlicový dvanáctiválec. Ten vznikl spojením dvou 3,0 V6 a jeho výsledný výkon činil 500 koní. Svůj výkon přenášel na zadní kola prostřednictvím manuálního šestikvaltu a hýbal 1 400 kg těžkým vozem, to jsou další aspekty hodné uznání.
Kapota byla, nikoliv nepodobně některým italským supersportům, částečně průhledná a tak oko pozorovatele mohlo spočinout na dvanácti chromovaných sacích kanálech, které byly plně funkční, stejně jako celé auto, nešlo o žádný designový výstřelek. Jestli můžeme to stejné říci o výdeších na bocích, si nejsme jisti, ale takhle velký motor produkuje takové množství tepla, že se dodatečný odvod jistě hodil.
Co je pravé určitě, jsou výfuky za předními koly, dva na každé straně. Tímhle detailem a také siluetou připomene 907 německý Mercedes SLR McLaren, ovšem tohle je asi tak všechno, co mají tahle dvě auta společné. Dalším velmi zajímavým vnějším prvkem je čelní sklo, které je spolu s prosklenou střechou tvořeno jedním kusem skla.
V jeho dolní části vidíme vykousnutí, kterým „vitrína” kapoty „pokračuje” do interiéru a tvoří středovou konzoli. Jsme stále v roce 2004, takže displej palubního systému je dnešní optikou komicky malý. Zvládne ale přehrávat i DVD. Pozoruhodné jsou také budíky pod volantem, které snad mají připomínat luxusní hodinky, ale nebýt čísel uprostřed displejů, čitelné by příliš nebyly.
Kabina 907 je dvoumístná a samozřejmě velmi komfortní, máme před sebou luxusní grand tourer. Prvotřídní kůže je samozřejmostí i na palubní desce, natož jen na sedadlech, a k vozu patřil set zavazadel, který pasoval do nepříliš velkého kufru a který si můžete prohlédnout na snímcích.
907 je dnes pozoruhodná poměrně vysokými bočnicemi pneumatik - disky kol mají průměr „jen” 18" - a také tím, že designéři zvolili kola s límci. Něco takového člověk vídá běžně u starých sporťáků nebo na tuningové scéně, u nového auta zavedené automobilky nikoliv. Za zmínku ovšem stojí šířka zadních pneumatik - 345 mm.
907 nebude pro každého krásná, ale podle našeho názoru byla a je působivá a bylo to jediné auto, které dokázalo vzít designové prvky charakteristické pro tehdejší Peugeoty a zkombinovat je do atraktivního balíčku. Možná jsme se jen zamilovali do vidiny atmosférické V12 spojené s manuální převodovkou, ale stejně bychom ho chtěli vidět ve výrobě. Sériovou produkci, ani omezenou, ale tohle auto bohužel nepoznalo. Zůstalo vyrobené jedno jediné a na to, jak úchvatné bylo - a stále je - upadlo docela rychle v zapomnění. Však koho dnes uslyšíte mluvit působivém o dvanáctiválcovém kupé Peugeotu z roku 2004?
Peugeot 907 je na použitý design přídě velmi elegantní, dravý, působivý. A technika pod kapotou nezaostává ani v nejmenším
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před hodinou - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 3 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 4 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 6 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva