Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Francouzi před 14 léty stvořili luxusní kupé s V12 a manuálem. Zapomnělo se na něj
6.10.2018 | Petr Miler
Dovedete si představit, že by dnes masová francouzská značka postavila luxusní kupé s 12 válci a manuální převodovkou? Peugeot to ještě před 14 léty udělal, příliš ale nezabodoval.
Sportovní koncepty Peugeotu jsou v posledních letech obvykle hybridní stroje, které dokážou okouzlit vzhledem, méně však už technikou. Mnohé podřizují tomu, aby byly co nejúspornější, a to není zrovna hodnota, která by automobilové nadšence ve spojení s takovými vozy brala u srdce. Trochu se ale zapomíná, že to není tak dávno, kdy alfou i omegou vývoje jakéhokoli nového vozu nebyla jen papírová spotřeba paliva a ani značky jako Peugeot se nebály pořádně odvázat.
Píše se rok 2004 a Peugeoty mají logo na přídi v podivném kulatém nose, gigantické trojúhelníkovité světlomety po stranách a dole obří černou tlamu. Málokomu se to líbí, přesto jediné auto, které všepožírající tlamy ušetřili, byla nádherná, ale tehdy už dosluhující 406 Coupé. I tak se objevil ještě jeden vůz se lvem na přídí, který dokázal být krásný, dokonce i s onou kontroverzní obří tlamou.
Řeč je o Peugeotu 907, který Francouzi představili přesně před 14 léty na autosalonu v Paříži, jehož letošní ročník je právě v plném proudu. Měl dvanáctiválec pod kapotou, postranní výfuky, ohromný difuzor a elektřinu možná tak v ovládání sedaček. K typickým produktům francouzské automobilky tehdejší, dnešní, vlastně snad jakékoli doby seděl asi tak jako cigareta k ústům Mirka Dušína a svět tehdy tak uchvátil asi tak moc, že na něj skoro zapomněl. Přitom šlo o skutečně působivé auto, kterému by palce nahoru pro sériovou výrobu dal každý krom zatvrzelých environmentalistů.
Peugeot 907 působí jako pořádný kus auta, ale nebyl zase tak velký - na délku měl 437 cm a na šířku 188 cm, takže by vedle dnešních aut byl relativně malý. Skoro půlku oné délky ale zabírala kapota, pod kterou trůnil král motorů - vidlicový dvanáctiválec. Ten vznikl spojením dvou 3,0 V6 a jeho výsledný výkon činil 500 koní. Svůj výkon přenášel na zadní kola prostřednictvím manuálního šestikvaltu a hýbal 1 400 kg těžkým vozem, to jsou další aspekty hodné uznání.
Kapota byla, nikoliv nepodobně některým italským supersportům, částečně průhledná a tak oko pozorovatele mohlo spočinout na dvanácti chromovaných sacích kanálech, které byly plně funkční, stejně jako celé auto, nešlo o žádný designový výstřelek. Jestli můžeme to stejné říci o výdeších na bocích, si nejsme jisti, ale takhle velký motor produkuje takové množství tepla, že se dodatečný odvod jistě hodil.
Co je pravé určitě, jsou výfuky za předními koly, dva na každé straně. Tímhle detailem a také siluetou připomene 907 německý Mercedes SLR McLaren, ovšem tohle je asi tak všechno, co mají tahle dvě auta společné. Dalším velmi zajímavým vnějším prvkem je čelní sklo, které je spolu s prosklenou střechou tvořeno jedním kusem skla.
V jeho dolní části vidíme vykousnutí, kterým „vitrína” kapoty „pokračuje” do interiéru a tvoří středovou konzoli. Jsme stále v roce 2004, takže displej palubního systému je dnešní optikou komicky malý. Zvládne ale přehrávat i DVD. Pozoruhodné jsou také budíky pod volantem, které snad mají připomínat luxusní hodinky, ale nebýt čísel uprostřed displejů, čitelné by příliš nebyly.
Kabina 907 je dvoumístná a samozřejmě velmi komfortní, máme před sebou luxusní grand tourer. Prvotřídní kůže je samozřejmostí i na palubní desce, natož jen na sedadlech, a k vozu patřil set zavazadel, který pasoval do nepříliš velkého kufru a který si můžete prohlédnout na snímcích.
907 je dnes pozoruhodná poměrně vysokými bočnicemi pneumatik - disky kol mají průměr „jen” 18" - a také tím, že designéři zvolili kola s límci. Něco takového člověk vídá běžně u starých sporťáků nebo na tuningové scéně, u nového auta zavedené automobilky nikoliv. Za zmínku ovšem stojí šířka zadních pneumatik - 345 mm.
907 nebude pro každého krásná, ale podle našeho názoru byla a je působivá a bylo to jediné auto, které dokázalo vzít designové prvky charakteristické pro tehdejší Peugeoty a zkombinovat je do atraktivního balíčku. Možná jsme se jen zamilovali do vidiny atmosférické V12 spojené s manuální převodovkou, ale stejně bychom ho chtěli vidět ve výrobě. Sériovou produkci, ani omezenou, ale tohle auto bohužel nepoznalo. Zůstalo vyrobené jedno jediné a na to, jak úchvatné bylo - a stále je - upadlo docela rychle v zapomnění. Však koho dnes uslyšíte mluvit působivém o dvanáctiválcovém kupé Peugeotu z roku 2004?
Peugeot 907 je na použitý design přídě velmi elegantní, dravý, působivý. A technika pod kapotou nezaostává ani v nejmenším
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 11 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda