Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Francouzi před 14 léty stvořili luxusní kupé s V12 a manuálem. Zapomnělo se na něj
6.10.2018 | Petr Miler
Dovedete si představit, že by dnes masová francouzská značka postavila luxusní kupé s 12 válci a manuální převodovkou? Peugeot to ještě před 14 léty udělal, příliš ale nezabodoval.
Sportovní koncepty Peugeotu jsou v posledních letech obvykle hybridní stroje, které dokážou okouzlit vzhledem, méně však už technikou. Mnohé podřizují tomu, aby byly co nejúspornější, a to není zrovna hodnota, která by automobilové nadšence ve spojení s takovými vozy brala u srdce. Trochu se ale zapomíná, že to není tak dávno, kdy alfou i omegou vývoje jakéhokoli nového vozu nebyla jen papírová spotřeba paliva a ani značky jako Peugeot se nebály pořádně odvázat.
Píše se rok 2004 a Peugeoty mají logo na přídi v podivném kulatém nose, gigantické trojúhelníkovité světlomety po stranách a dole obří černou tlamu. Málokomu se to líbí, přesto jediné auto, které všepožírající tlamy ušetřili, byla nádherná, ale tehdy už dosluhující 406 Coupé. I tak se objevil ještě jeden vůz se lvem na přídí, který dokázal být krásný, dokonce i s onou kontroverzní obří tlamou.
Řeč je o Peugeotu 907, který Francouzi představili přesně před 14 léty na autosalonu v Paříži, jehož letošní ročník je právě v plném proudu. Měl dvanáctiválec pod kapotou, postranní výfuky, ohromný difuzor a elektřinu možná tak v ovládání sedaček. K typickým produktům francouzské automobilky tehdejší, dnešní, vlastně snad jakékoli doby seděl asi tak jako cigareta k ústům Mirka Dušína a svět tehdy tak uchvátil asi tak moc, že na něj skoro zapomněl. Přitom šlo o skutečně působivé auto, kterému by palce nahoru pro sériovou výrobu dal každý krom zatvrzelých environmentalistů.
Peugeot 907 působí jako pořádný kus auta, ale nebyl zase tak velký - na délku měl 437 cm a na šířku 188 cm, takže by vedle dnešních aut byl relativně malý. Skoro půlku oné délky ale zabírala kapota, pod kterou trůnil král motorů - vidlicový dvanáctiválec. Ten vznikl spojením dvou 3,0 V6 a jeho výsledný výkon činil 500 koní. Svůj výkon přenášel na zadní kola prostřednictvím manuálního šestikvaltu a hýbal 1 400 kg těžkým vozem, to jsou další aspekty hodné uznání.
Kapota byla, nikoliv nepodobně některým italským supersportům, částečně průhledná a tak oko pozorovatele mohlo spočinout na dvanácti chromovaných sacích kanálech, které byly plně funkční, stejně jako celé auto, nešlo o žádný designový výstřelek. Jestli můžeme to stejné říci o výdeších na bocích, si nejsme jisti, ale takhle velký motor produkuje takové množství tepla, že se dodatečný odvod jistě hodil.
Co je pravé určitě, jsou výfuky za předními koly, dva na každé straně. Tímhle detailem a také siluetou připomene 907 německý Mercedes SLR McLaren, ovšem tohle je asi tak všechno, co mají tahle dvě auta společné. Dalším velmi zajímavým vnějším prvkem je čelní sklo, které je spolu s prosklenou střechou tvořeno jedním kusem skla.
V jeho dolní části vidíme vykousnutí, kterým „vitrína” kapoty „pokračuje” do interiéru a tvoří středovou konzoli. Jsme stále v roce 2004, takže displej palubního systému je dnešní optikou komicky malý. Zvládne ale přehrávat i DVD. Pozoruhodné jsou také budíky pod volantem, které snad mají připomínat luxusní hodinky, ale nebýt čísel uprostřed displejů, čitelné by příliš nebyly.
Kabina 907 je dvoumístná a samozřejmě velmi komfortní, máme před sebou luxusní grand tourer. Prvotřídní kůže je samozřejmostí i na palubní desce, natož jen na sedadlech, a k vozu patřil set zavazadel, který pasoval do nepříliš velkého kufru a který si můžete prohlédnout na snímcích.
907 je dnes pozoruhodná poměrně vysokými bočnicemi pneumatik - disky kol mají průměr „jen” 18" - a také tím, že designéři zvolili kola s límci. Něco takového člověk vídá běžně u starých sporťáků nebo na tuningové scéně, u nového auta zavedené automobilky nikoliv. Za zmínku ovšem stojí šířka zadních pneumatik - 345 mm.
907 nebude pro každého krásná, ale podle našeho názoru byla a je působivá a bylo to jediné auto, které dokázalo vzít designové prvky charakteristické pro tehdejší Peugeoty a zkombinovat je do atraktivního balíčku. Možná jsme se jen zamilovali do vidiny atmosférické V12 spojené s manuální převodovkou, ale stejně bychom ho chtěli vidět ve výrobě. Sériovou produkci, ani omezenou, ale tohle auto bohužel nepoznalo. Zůstalo vyrobené jedno jediné a na to, jak úchvatné bylo - a stále je - upadlo docela rychle v zapomnění. Však koho dnes uslyšíte mluvit působivém o dvanáctiválcovém kupé Peugeotu z roku 2004?
Peugeot 907 je na použitý design přídě velmi elegantní, dravý, působivý. A technika pod kapotou nezaostává ani v nejmenším
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 07:46 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis