Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW před 19 léty ohromil svět luxusním a výkonným autem, do výroby ho ale nikdy neposlal
15.6.2019 | Mirek Mazal
Dnes dávno zapomenutý stroj zkoušel bodovat na poli, na němž se VW dnes působí s Amarokem. Nedá se říci, že by s ním nebyl úspěšný, mohl ale nabídnout ještě mnohem, mnohem víc.
Volkswagen v roce 2010 uvedl na trh praktický pick-up Amarok. Nejprve jako by trochu nevěděl, kam s ním a pouze se čtyřválcovými diesely pod kapotou s ním tančil na hranici čistě užitkového stroje a poněkud neobvyklého pick-upu pro náročnější. Postupem času ale zjevně zjistil, kdo po Amaroku touží především ti druzí a s faceliftem jej posunul podstatně výše, dodajíc mu i motor se šesti válci. Je to jistě zajímavá nabídka na poli luxusněji pojatých evropských pick-upů, VW ale přesně v tomto segmentu mohl už dávno nabídnout mnohem víc.
Dnes už si na to vzpomene jen málokdo, neboť pro rozluštění celé tajenky musíme zamířit zpět až do roku 2000, kdy internet neznamenal zdaleka tolik, co dnes. A informace o podobných autech se dostaly hlavně k hrstce nadšenců hltajících časopisy o autech. Šlo o Volkswagen Advanced Activity Concept alias AAC, studii vskutku luxusního pick-upu s logem VW ve znaku.
Dnes už si můžeme říci, že se mnohé nápady z něj otiskly do sériového Touaregu, AAC ale nebyl Touareg s korbou - v roce 2000 zbývaly do jeho premiéry ještě dva roky. Koncept pick-upu tedy kopal sám za sebe a na přelomu tisíciletí měl vše, co bylo třeba k úspěšné budoucnosti - pohon všech kol, uzávěrku diferenciálu, vysoký výkon, místo pro čtyři cestující, lepší podvozek s pneumatickým odpružením, vysokou světlou výšku, robustní konstrukci a velkou užitnou plochu za kabinou. Návrh kombinoval luxusní interiér s praktickým zbytkem, čemuž se Amarok sotva postupně blíží.
Pasažéry měl AAC rozmazlovat komfortem shodným s prémiovými sedany. Nešetřilo se hnědou kůží a hliníkem. Naopak drsný podvozek s nezávislým zavěšením a dvojitými rameny dostal odolné krytí před překážkami mimo silnice zdolávané pomocí off-roadových pneumatik. Výšku karoserie bylo možné nastavit ve třech režimech, nejnižší poloha byla na 290, nejvyšší pak 390 mm. Místo pro posádku a hrany nakládacího prostoru lemoval ochranný rám.
Kupředu vůz poháněl pětilitrový naftový desetiválec, znovu něco, co dnes Volkswagen neumí nabídnout. S výkonem 233 kW (317 koní) a 750 Nm točivého momentu, automatickou šestistupňovou převodovkou a pohonem 4x4 to byl pořádný silák. A bez zajímavosti není, že místo klíče se koncept ovládal zařízením nazvané Communicator. Sloužil k přístupu do vozidla a zároveň po vložení do speciální schránky dovolil nastartovat - dnes skoro standard, v roce 2000 trochu sci-fi.
Bohužel, VW v roce 2000 AAC ukázal světu a tím to skončilo. Po konceptu se slehla zem a až v roce 2002 jej připomněl sériový Touareg, o mnoho tuctovější (byť tehdy ne až tak...) SUV. Až o dalších 8 let později si na Němci na pick-upy vzpomněli zmíněným Amarokem, který ale s AAC neměl společného víc než jen logo a třídu. Velká škoda, že se koncept nedostal do civilní verze dostupné zákazníkům - dodnes by přinejmenším na evropském trhu představoval unikátní nabídku.
Nadčasový pick-up předběhl dobu. Ani dnes by se Advanced Activity Concept se svým pojetím neztratil, právě naopak, výrobu ale nepoznal
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva