Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Podívejte se do muzea Lady v Togliatti. V jedné věci je naprosto unikátní
11.9.2018 | Mirek Mazal
Muzea automobilek jsou obvykle velké budovy připravené pojmout auta v mnoha patrech a ta zbylá ubytovat v depozitářích. Muzeum Lady je jiné, vše podstatné se vejde do dvou místností.
Lada je značka automobilů vyráběných firmou AvtoVAZ, kterou dnes ovládá francouzský Renault. Od dob prvních modelů mají ruské automobily poněkud rozporuplnou pověst, u nás ale v komunistických časech platily za ty lepší, které se tu daly aspoň trochu běžně koupit. Jejich výroba probíhá ve městě Togliatti, které vzniklo v podstatě jen kvůli automobilové továrně a Lady si aut v ní vznikající původně říkala jen v případě exportních typů. V Sovětském svazu byly prodávány pod značkou Žiguli, později se ale „vývozní jméno” začalo používat pro všechny verze bez rozdílu.
K této krátké rekapitulaci historie ruské automobilky jsme se uchýlili proto, že Lada právě ve svém domovském městě otevřela muzeum. Vzhledem k její krátké a z velké části kontroverzní historii je to docela odvážný krok, však po dekády byla většina výrobků jen licencovanou kopií dávno překonaných zahraničních vozů. A ani většina postsovětské existence firmy není protkána oslnivými momenty. Přesto muzeum otevřeno bylo a vypadá přesně tak svérázně, jak minulost Lady naznačuje.
Expozice umístěná v přízemí školícího střediska AvtoVAZu, které se nachází poblíž vjezdu do továrny v Togliatti, je totiž mimořádně skromnou záležitostí. Zapomeňte na cokoli jako muzeum Porsche, které praská ve švech a stejně v něm spousta aut není. U Lady jsou naprosto všechny vystavitelné vozy soustředěny na několika metrech čtverečných ve dvou místnostech, to je vše.
V tomto je muzeum Lady zcela unikátní, i automobilka jako Lamborghini s ne o tolik delší historií a tradičně velmi skromným portfoliem má expozici bohatší. Ono ale není divu - pokud firma dekády vyráběla v podstatě jedno a to samé auto a ve svobodnějších časech zase o tolik nepřidala, nevydá expozice na víc než na hrstku nejvýznamnějších produktů doplněných zajímavými koncepty. Stísněné prostory ukazují také pár závodních speciálů, městské studie na elektřinu nebo golfové vozíky. To je vše, historii počínající v 70. letech 20. století si můžete projít v mžiku.
Lidé, kteří u zrodu muzea stáli, neměli ani moc na výběr, fabrika toho zkrátka během své relativně krátké existence mnoho nenabídla. Šéfové automobilky jsou si asi méně lákavé nabídky muzea vědomi, a tak se rozhodli muzeum, tedy obě jeho místnosti, zpřístupnit veřejnosti zcela zdarma. Aspoň že tak.
Těžko se organizuje velké muzeum, když automobilka vyrábí stejná auta desítky let. Pár produkčních modeů tak v Togliatti doplňují hlavně výstavní koncepty
Zdroj: Autocar
Další zajímavé články:
Bleskovky
- Řidič ve 200 km/h na dálnici vyblikal i policisty, ti mu to vrátili i s úroky
před 4 hodinami - Elon Musk veřejně pochválil starou Ladu, a to ani nemusela být na elektřinu
včera - Skrytá kamera natočila dopravní policisty, jak si rozdělují úplatky, teď jdou do vězení
14.2.2019 - Nejlevnější SUV Škody natočeno v běžném provozu, teď teprve ukazuje svou velikost
14.2.2019 - Německá policie bojuje proti pachatelům moderních přestupků nečekaně moderně
13.2.2019
Nejčtenější články
- 75letý penzista popírá předsudky, jedno z nejostřejších BMW si užívá i v bahně
19.1.2019 - Prezidentovi Ukrajiny asi nestačil vládní Mercedes, pořídil si „vesmírnou loď”
19.1.2019 - Co dělat, abyste auto nastartovali i v tuhé zimě? A jak případně rychle oživit baterii?
19.1.2019 - Tatra 613 K: Ve vzácné verzi se mohla svézt jen elita mezi papaláši
20.1.2019 - Rusové začali vyrábět pancéřovaný buldozer, na stavbách ho vážně nečekejte
20.1.2019 - Asi nejošklivější svatební auto udělá z velkého dne teprve nezapomenutelný zážitek
20.1.2019 - Rino Sasaki je prý nejkrásnější řidičkou kamionu, ještě před pár léty učila tanec
20.1.2019 - Doba neomezené rychlosti na německých dálnicích se asi neodvratně chýlí ke konci
20.1.2019 - U čerpací stanice záhadně explodovalo Audi s továrním pohonem na plyn
20.1.2019 - Tesla nedomyslela otvírání zavazadelníku Modelu 3, majitele čeká v dešti překvapení
20.1.2019
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 21:22 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 19:25 - řidičBOB
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 19:04 - Vrooom
- FORD FOCUS MK1 KOMBI 18:06 - DiamonD
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 15:58 - řidičBOB
- Má nebo nemá hydroštely? 13:46 - shatter362
- Koupě ojetého auta ( do 50 000 km ) do 500 000 12:31 - Hanz
- BMW Divize 12:03 - Snowman000
- Audi A6 - výměna volantu 11:11 - martinecko
- Jednostopé okénko 09:16 - mattonecz
Autobazar
Škoda Superb 2.0 TDI
r.v. 2017
720 000,- KčBMW 3 320 d
r.v. 2013
410 000,- KčVW Passat 2.0 TDI
r.v. 2012
248 000,- KčVW Passat 2.0 TDI
r.v. 2008
205 000,- KčVW Golf 1.6 TDI
r.v. 2013
236 000,- KčOpel Astra 1.6 CDTI
r.v. 2017
520 000,- KčOpel Astra 1.6 CDTI
r.v. 2016
280 000,- KčOpel Astra 1.4 T
r.v. 2018
430 000,- Kč