Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Podívejte se do muzea Lady v Togliatti. V jedné věci je naprosto unikátní
11.9.2018 | Mirek Mazal
Muzea automobilek jsou obvykle velké budovy připravené pojmout auta v mnoha patrech a ta zbylá ubytovat v depozitářích. Muzeum Lady je jiné, vše podstatné se vejde do dvou místností.
Lada je značka automobilů vyráběných firmou AvtoVAZ, kterou dnes ovládá francouzský Renault. Od dob prvních modelů mají ruské automobily poněkud rozporuplnou pověst, u nás ale v komunistických časech platily za ty lepší, které se tu daly aspoň trochu běžně koupit. Jejich výroba probíhá ve městě Togliatti, které vzniklo v podstatě jen kvůli automobilové továrně a Lady si aut v ní vznikající původně říkala jen v případě exportních typů. V Sovětském svazu byly prodávány pod značkou Žiguli, později se ale „vývozní jméno” začalo používat pro všechny verze bez rozdílu.
K této krátké rekapitulaci historie ruské automobilky jsme se uchýlili proto, že Lada právě ve svém domovském městě otevřela muzeum. Vzhledem k její krátké a z velké části kontroverzní historii je to docela odvážný krok, však po dekády byla většina výrobků jen licencovanou kopií dávno překonaných zahraničních vozů. A ani většina postsovětské existence firmy není protkána oslnivými momenty. Přesto muzeum otevřeno bylo a vypadá přesně tak svérázně, jak minulost Lady naznačuje.
Expozice umístěná v přízemí školícího střediska AvtoVAZu, které se nachází poblíž vjezdu do továrny v Togliatti, je totiž mimořádně skromnou záležitostí. Zapomeňte na cokoli jako muzeum Porsche, které praská ve švech a stejně v něm spousta aut není. U Lady jsou naprosto všechny vystavitelné vozy soustředěny na několika metrech čtverečných ve dvou místnostech, to je vše.
V tomto je muzeum Lady zcela unikátní, i automobilka jako Lamborghini s ne o tolik delší historií a tradičně velmi skromným portfoliem má expozici bohatší. Ono ale není divu - pokud firma dekády vyráběla v podstatě jedno a to samé auto a ve svobodnějších časech zase o tolik nepřidala, nevydá expozice na víc než na hrstku nejvýznamnějších produktů doplněných zajímavými koncepty. Stísněné prostory ukazují také pár závodních speciálů, městské studie na elektřinu nebo golfové vozíky. To je vše, historii počínající v 70. letech 20. století si můžete projít v mžiku.
Lidé, kteří u zrodu muzea stáli, neměli ani moc na výběr, fabrika toho zkrátka během své relativně krátké existence mnoho nenabídla. Šéfové automobilky jsou si asi méně lákavé nabídky muzea vědomi, a tak se rozhodli muzeum, tedy obě jeho místnosti, zpřístupnit veřejnosti zcela zdarma. Aspoň že tak.
Těžko se organizuje velké muzeum, když automobilka vyrábí stejná auta desítky let. Pár produkčních modeů tak v Togliatti doplňují hlavně výstavní koncepty
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda