Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Podívejte se na nejdražší letos prodané auto. Fascinuje už tachometrem
15.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pro někoho to bude 80 let stará plechovka, pro jiného kus historie. Už povrchní prohlídka detailů ale ukazuje, čemu je pravda blíže.
Čekal by někdo, že se jakékoli Bugatti prodá levně? Asi ne, ale i tak - tento kabriolet z roku 1937 změnil majitele za prozatím nejvyšší částku roku 2017. A překonat ji asi nebude úplná hračka. Její výše je 7,7 milionu dolarů, tedy aktuálním kurzem 195,7 milionu korun. Odsunulo tak na druhé místo jeden Jaguar E-Type, který se prodal v lednu za 7,37 milionu dolarů.
Není se příliš co divit, máme před sebou Bugatti Type 57S Cabriolet z roku 1937 a je to fascinující stroj. Podívejte se na jeho stále elegantní linie, zjevnou patinu a záplavu pozoruhodných detailů. Zmínit bychom mohli leccos od umístění ruční brzdy po rozložení pedálů, nás ale zaujalo něco jiného - tachometr, tedy rychloměr, i když ani otáčkoměr není nezajímavý. Aby jeho stupnice začínala nahoře, je dnes krajně neobvyklé, podívejte se ale na jeho styl a srovnejte si jej třeba s tím, který má nové Bugatti Chiron. I když je prakticky v každém detailu jiný, dýchá z něj úplně stejný styl a připomíná, kde tvůrci novodobých Bugatti také čerpali svou inspiraci.
Tohle auto je zkrátka kus historie a uplynulý víkend bylo na prodej na aukci na Amelia Island Concours d'Elegance třeba po boku včera probíraného Porsche 911 GT1 Strassenversion. Odhad výsledné ceny mířil k 8,5 milionu dolarů, tj. zhruba 216 milionů korun. Zájem sběratelů tak nesplnil očekávání, ale necelých dvě stě milionů korun je pořád ohromná suma, která letos nenachází sobě rovnou.
Tenhle konkrétní kousek je jeden z pouhých tří existujících Type 57S, jejichž karoserii postavila karosárna Vanvooren sídlící v meziválečném období na pařížském předměstí Courbevoie. Zajímavé na něm je také to, že je v původním stavu - nikdy nebyl renovován. Ačkoliv tachometr ukazuje jen 1 434 kilometrů, vůz skutečně jezdil, nebylo to tak, že by se hýbal jen při údržbě, jak si povíme níže.
V každém případě, údržba musela být poměrně pečlivá, je-li vůz dodnes v takhle zachovalém stavu. Naprosto suchá garáž je samozřejmostí. Dá se odhadovat, že cena tohoto vozu nebude klesat, a to ani když ho nový majitel občas vytáhne na projížďku. Byla by škoda ho nechat jen stát v garáži, zejména s tím, co má za sebou.
Jak se dozvídáme z prezentace této „bugattky”, má číslo šasi 57513. Původní je na tomhle autě úplně všechno od předních blatníků po rezervu na zádi, včetně motoru a převodovky. Prvním majitelem byl Francois Labesse z rodiny majitelů firmy, která se zabývala těžařskými technologiemi. V první světové válce přišel o nohu, takže ho v jeho 57S Cabrioletu vozil jeho šofér, neřídil ho sám.
Po Labessově smrti v roce 1939 byl vůz prodán do Velké Británie, kde byl registrován se značkou FYE 416, dodnes umístěnou na voze. To měl najeto prý asi osm tisíc kilometrů. V roce 1954 změnil vůz majitele podruhé, zůstal ale v Británii. Zúčastnil se pár závodů do vrchu a také roadtripu po Evropě, až ho v roce 1962 koupil T. A. „Bob” Roberts, opět Brit.
Roberts do vozu namontoval závodní motor z Typu 57G z roku 1937, kousek, který Bugatti mělo v roce 1937 připravený jako náhradní při Le Mans, a pravděpodobně i převodovku. Původní motor si ale ponechal s vozem - až do roku 1990, kdy ho koupil Claude Decoster, prezident Francouzského klubu Bugatti. Později nechal vymontovat závodní motor a vrátit do auta ten původní, který v něm je dodnes.
V roce 2016 vůz prošel velkým servisem, při kterém byla namontována původní převodovka a některé tovární příslušenství, které je dnes údajně velmi těžké sehnat. Motor má stále závodní karburátor z motoru 57G, namontovaný na původní motor; údajně jeden z pouhých několika kusů vyrobených pro závodní stroje Type 57G „Tank”.
Tenhle Cabriolet tedy za svůj život jistě najel víc než 1 434 km, které vidíme na tachometru. Web RM Sotheby's tenhle rozdíl nevysvětluje, nicméně kilometrový proběh bychom u klenotu tohoto kalibru asi příliš neřešili, zejména je-li historie zdokumentována takhle dobře. Jestli je ale ukrutných 200 milionů ceny adekvátních, posuďte sami...
Právě tachometr - zde ten v novém Chironu - ukazuje, jak se Bugatti zřetelně, ale nevtíravě drží tradic
Tohle auto je v původním stavu, nikdy nebylo zrenovováno. A taky nestálo celý život v garáži
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva