Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem
9.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Miura je jeden z nejslavnějších sporťáků historie a většina majitelů s nimi sotva jezdila a jezdit. Šáh Pahlaví měl aut stovky a i těch vzácných si užíval.
Když si politik koupí sportovní auto a bude s ním jezdit tak, jak se s takovým autem sluší, nemusí to být problém. I mezi politiky mohou být automobiloví nadšenci a mají svůj plat, takže si můžou na Porsche našetřit anebo ho splácet. Přiznejme si, nová devětsetjedenáctka se snáze pořizuje z ministerského platu než z průměrné mzdy a stejně tak se s ním lépe provozuje.
Jenže to obvykle nedělají. Jednak to není dvakrát moudré, protože popularitu si tím obvykle nezískají (vzpomeňme u nás Petra Bendla) a pokud to přece jen udělají, stejně je obvykle neoznačíte za automobilové nadšence. Třeba takový Donald Trump měl výjimečných aut spoustu, naposledy byla řeč třeba o jeho Ferrari F430, nikde jsme ale nezaznamenali, že by to byl člověk, který by tyto vozy pravidelně „větral” na okruhu. Jakožto člověk s jměním v řádu miliard dolarů si takové vozy prostě kupoval jako my si koupíme nové boty - je to věc, kterou si můžeme dovolit a když se nám líbí, pořídíme si ji, ne nutně s entuziazmem.
Přesto existoval přinejmenším jeden vrcholný státník, který auta miloval a používal je způsobem, který svědčí o jeho vášni. Je otázka, jak se na něj dívat - někdo jej označí za diktátora, jiný za demokrata a reformátora a pravdu budou mít tak trochu všichni. Je to Muhammad Rezá Pahlaví, íránský šáh, který se pokusil z Íránu udělat moderní zemi. V průběhu své vlády ale poněkud přestal brát ohledy na to, zda s tím lid souhlasí nebo ne, a tak byl nakonec svržen. Než se to ale stalo, dal dohromady úctyhodnou sbírku aut, kterou nedal dokupy jen proto, že mohl.
Jeho kolekce byla tak velká, že Národní automobilové muzeum v Tehránu je dnes složeno téměř jen z jeho aut. Je tu několik Rolls-Royců Phantom a vrcholových Mercedesů, ale také tu jsou vozy Porsche, Lamborghini či Ferrari a motorky Honda a Harley-Davidson. K oněm Lamborghini patřily i čtyři Miurya právě o dvou z nich nich se dnes chceme zmínit.
První byla verze P400, pak si pořídil verzi S, která je údajně dodnes v Teheránu. Třetí byla P400 SV Berlinetta. A konečně, poslední byla P400 SV/J, nejvzácnější a také nejschopnější Miura historie. Jednu ze dvou posledně pořízených Miur si pak Pahlaví nechal ve svém švýcarském zimním sídle, měl na ní pneumatiky do sněhu a také s ní pravidelně ve sněhu jezdil. Kdo tohle kdy s Miurou dělal?
Vypráví o tom Enzo Moruzzi, který 38 let pracoval u Lamborghini jako koordinátor dodávání nových aut nejdůležitějším klientům po celém světě. A Pahlaví byl ve své době jedním z nejváženějších klientů značky. Moruzziho můžeme vidět na videu Kidstonu, který celý tento příběh podává jako pohádku, i s nadpřirozeným koncem. Ten odkrývat nebudeme, nakonec pro nás není tak podstatný, zajímavější je vyprávění Moruzziho, dědečka v červeném svetru, o Pahlavího způsobu zacházení s jeho Miurami.
Na videu můžeme spatřit jakousi rekonstrukci zimního ježdění s jiným než Pahlavího autem, což je samo o sobě naprosto výjimečná podívaná. Oranžová Miura s pneumatikami s hřeby jezdící zasněženými silničkami i po zamrzlém jezeru je něco, co dnes nedělá s tímto ceněným sporťákem nikdo a troufneme si tvrdit, že to nikdo jiný než Pahlaví nedělal ani před několika dekádami. Pilotem je tu kaskadér Mirko Venturi, který hraje mladého Pahlavího a v titulcích je označen jako „šáh Reggia Emilii”, a Miuru po vodí zasněžených silnicích opravdu znamenitě.
Historii samotných Pahlavího Miur už jsme naznačili. Většina z nich zůstala v Íránu, kde se po revoluci staly majetkem tamního lidu, nezůstaly v něm ale navěky. Přinejmenším modré SV na fotkách níže a poslední SV/J byly později vyvezeny ven ze země a v poslední době prodány právě Kidstonem. Modré SV na fotkách níže je zaručeně jeho, v případě oranžového SV/J je to trochu jinak, než film naznačuje.
Na fotkách v knize, kterou si Moruzzi s vnukem prohlíží, je vidět Pahlaví u oranžové Miury se značkou TEH-3988. Protože ve filmu hraje sám Moruzzi, tohle asi budou autentické fotky ze 70. let. A ona registrační značka stejná, jakou pak vidíme na autě jezdícím po sněhu. Jenže znaky mají jiný font a jsou černé, nikoliv zelené, jaké byly na oněch íránských značkách, takže tohle bude filmová rekvizita. Nesedí totiž ani barva, která byla zřejmě pozměněna i na oněch původních fotkách - skutečná je tmavší a skutečné Pahlavího SV/J můžeme vidět na druhé sadě fotek níže.
Informací o něm máme též dost. Toto Pahlavího SV/J bylo první postavené SV/J po původním prototypu Boba Wallace, který byl bohužel zničen při nehodě. Měla číslo šasi 4934 a až do roku 1995 byla v Teheránu, v onom Národním automobilovém muzeu. Pak byla prodána do Dubaje a o dva roky později ji za necelý půlmilion dolarů koupil herec Nicholas Cage. V roce 2000 se údajně objevila v britském Top Gearu a později, v roce 2004, ji koupil nejmenovaný sběratel v Londýně. Od té doby se jeho stopa ztrácí, zřejmě jej dodnes vlastní tentýž člověk.
Berte příběh těchto vozů jako důkaz, že ani velcí státníci nemusí být v automobilovém smyslu slova nudní patroni, kteří nanejvýš usednou na zadní sedadlo Audi A8. A nebo si, když už na to mají, koupí nějaký sporťák, který stejně nepoužívají. Pahlaví auta miloval a dělal s nimi věci, které si troufl a dodnes troufne dělat málokdo...
Toto je zaručeně Pahlavího Miura SV z roku 1971
A toto by měla být někdejší Pahlavího Miura P400 SV/J, nafocená v roce 2008 v Paříži. Registrační značka, barva karoserie i interiéru tu sedí
Takhle nějak něl Pahlaví jezdit svou Miurou po Švýcarsku
Zdroj: Kidston
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 20:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis