Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem

Miura je jeden z nejslavnějších sporťáků historie a většina majitelů s nimi sotva jezdila a jezdit. Šáh Pahlaví měl aut stovky a i těch vzácných si užíval.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem

9.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Miura je jeden z nejslavnějších sporťáků historie a většina majitelů s nimi sotva jezdila a jezdit. Šáh Pahlaví měl aut stovky a i těch vzácných si užíval.

Když si politik koupí sportovní auto a bude s ním jezdit tak, jak se s takovým autem sluší, nemusí to být problém. I mezi politiky mohou být automobiloví nadšenci a mají svůj plat, takže si můžou na Porsche našetřit anebo ho splácet. Přiznejme si, nová devětsetjedenáctka se snáze pořizuje z ministerského platu než z průměrné mzdy a stejně tak se s ním lépe provozuje.

Jenže to obvykle nedělají. Jednak to není dvakrát moudré, protože popularitu si tím obvykle nezískají (vzpomeňme u nás Petra Bendla) a pokud to přece jen udělají, stejně je obvykle neoznačíte za automobilové nadšence. Třeba takový Donald Trump měl výjimečných aut spoustu, naposledy byla řeč třeba o jeho Ferrari F430, nikde jsme ale nezaznamenali, že by to byl člověk, který by tyto vozy pravidelně „větral” na okruhu. Jakožto člověk s jměním v řádu miliard dolarů si takové vozy prostě kupoval jako my si koupíme nové boty - je to věc, kterou si můžeme dovolit a když se nám líbí, pořídíme si ji, ne nutně s entuziazmem.

Přesto existoval přinejmenším jeden vrcholný státník, který auta miloval a používal je způsobem, který svědčí o jeho vášni. Je otázka, jak se na něj dívat - někdo jej označí za diktátora, jiný za demokrata a reformátora a pravdu budou mít tak trochu všichni. Je to Muhammad Rezá Pahlaví, íránský šáh, který se pokusil z Íránu udělat moderní zemi. V průběhu své vlády ale poněkud přestal brát ohledy na to, zda s tím lid souhlasí nebo ne, a tak byl nakonec svržen. Než se to ale stalo, dal dohromady úctyhodnou sbírku aut, kterou nedal dokupy jen proto, že mohl.

Jeho kolekce byla tak velká, že Národní automobilové muzeum v Tehránu je dnes složeno téměř jen z jeho aut. Je tu několik Rolls-Royců Phantom a vrcholových Mercedesů, ale také tu jsou vozy Porsche, Lamborghini či Ferrari a motorky Honda a Harley-Davidson. K oněm Lamborghini patřily i čtyři Miurya právě o dvou z nich nich se dnes chceme zmínit.

První byla verze P400, pak si pořídil verzi S, která je údajně dodnes v Teheránu. Třetí byla P400 SV Berlinetta. A konečně, poslední byla P400 SV/J, nejvzácnější a také nejschopnější Miura historie. Jednu ze dvou posledně pořízených Miur si pak Pahlaví nechal ve svém švýcarském zimním sídle, měl na ní pneumatiky do sněhu a také s ní pravidelně ve sněhu jezdil. Kdo tohle kdy s Miurou dělal?

Vypráví o tom Enzo Moruzzi, který 38 let pracoval u Lamborghini jako koordinátor dodávání nových aut nejdůležitějším klientům po celém světě. A Pahlaví byl ve své době jedním z nejváženějších klientů značky. Moruzziho můžeme vidět na videu Kidstonu, který celý tento příběh podává jako pohádku, i s nadpřirozeným koncem. Ten odkrývat nebudeme, nakonec pro nás není tak podstatný, zajímavější je vyprávění Moruzziho, dědečka v červeném svetru, o Pahlavího způsobu zacházení s jeho Miurami.

Na videu můžeme spatřit jakousi rekonstrukci zimního ježdění s jiným než Pahlavího autem, což je samo o sobě naprosto výjimečná podívaná. Oranžová Miura s pneumatikami s hřeby jezdící zasněženými silničkami i po zamrzlém jezeru je něco, co dnes nedělá s tímto ceněným sporťákem nikdo a troufneme si tvrdit, že to nikdo jiný než Pahlaví nedělal ani před několika dekádami. Pilotem je tu kaskadér Mirko Venturi, který hraje mladého Pahlavího a v titulcích je označen jako „šáh Reggia Emilii”, a Miuru po vodí zasněžených silnicích opravdu znamenitě.

Historii samotných Pahlavího Miur už jsme naznačili. Většina z nich zůstala v Íránu, kde se po revoluci staly majetkem tamního lidu, nezůstaly v něm ale navěky. Přinejmenším modré SV na fotkách níže a poslední SV/J byly později vyvezeny ven ze země a v poslední době prodány právě Kidstonem. Modré SV na fotkách níže je zaručeně jeho, v případě oranžového SV/J je to trochu jinak, než film naznačuje.

Na fotkách v knize, kterou si Moruzzi s vnukem prohlíží, je vidět Pahlaví u oranžové Miury se značkou TEH-3988. Protože ve filmu hraje sám Moruzzi, tohle asi budou autentické fotky ze 70. let. A ona registrační značka stejná, jakou pak vidíme na autě jezdícím po sněhu. Jenže znaky mají jiný font a jsou černé, nikoliv zelené, jaké byly na oněch íránských značkách, takže tohle bude filmová rekvizita. Nesedí totiž ani barva, která byla zřejmě pozměněna i na oněch původních fotkách - skutečná je tmavší a skutečné Pahlavího SV/J můžeme vidět na druhé sadě fotek níže.

Informací o něm máme též dost. Toto Pahlavího SV/J bylo první postavené SV/J po původním prototypu Boba Wallace, který byl bohužel zničen při nehodě. Měla číslo šasi 4934 a až do roku 1995 byla v Teheránu, v onom Národním automobilovém muzeu. Pak byla prodána do Dubaje a o dva roky později ji za necelý půlmilion dolarů koupil herec Nicholas Cage. V roce 2000 se údajně objevila v britském Top Gearu a později, v roce 2004, ji koupil nejmenovaný sběratel v Londýně. Od té doby se jeho stopa ztrácí, zřejmě jej dodnes vlastní tentýž člověk.

Berte příběh těchto vozů jako důkaz, že ani velcí státníci nemusí být v automobilovém smyslu slova nudní patroni, kteří nanejvýš usednou na zadní sedadlo Audi A8. A nebo si, když už na to mají, koupí nějaký sporťák, který stejně nepoužívají. Pahlaví auta miloval a dělal s nimi věci, které si troufl a dodnes troufne dělat málokdo...


Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 1 - Lamborghini Miura Shah Pahlavi historie dalsi 01Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 2 - Lamborghini Miura Shah Pahlavi historie dalsi 02Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 3 - Lamborghini Miura Shah Pahlavi historie dalsi 03Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 4 - Lamborghini Miura Shah Pahlavi historie dalsi 04Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 5 - Lamborghini Miura Shah Pahlavi historie dalsi 05
Toto je zaručeně Pahlavího Miura SV z roku 1971

Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 6 - lamborghini miura svj 4934 pahlavi 01Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 7 - lamborghini miura svj 4934 pahlavi 01aPolitici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 8 - lamborghini miura svj 4934 pahlavi 02Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 9 - lamborghini miura svj 4934 pahlavi 03Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 10 - lamborghini miura svj 4934 pahlavi 05Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 11 - lamborghini miura svj 4934 pahlavi 06Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 12 - lamborghini miura svj 4934 pahlavi 07
A toto by měla být někdejší Pahlavího Miura P400 SV/J, nafocená v roce 2008 v Paříži. Registrační značka, barva karoserie i interiéru tu sedí

Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 13 - Lamborghini Miura Shah Pahlavi historie dalsi PerexPolitici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 14 - Lamborghini Miura Shah Pahlavi historie dalsi Perex2Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 15 - lamborghini miura pahlavi pohadka 03Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 16 - lamborghini miura pahlavi pohadka 04Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 17 - lamborghini miura pahlavi pohadka 05Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 18 - lamborghini miura pahlavi pohadka 06Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 19 - lamborghini miura pahlavi pohadka 07Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 20 - lamborghini miura pahlavi pohadka 08Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 21 - lamborghini miura pahlavi pohadka 09Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 22 - lamborghini miura pahlavi pohadka 10Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 23 - lamborghini miura pahlavi pohadka 11Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem - 24 - lamborghini miura pahlavi pohadka 12
Takhle nějak něl Pahlaví jezdit svou Miurou po Švýcarsku

Zdroj: Kidston

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše