Porsche 911: historie sportovní legendy

Koncepce s motorem za zadní nápravou neměla nikdy fungovat. V souboji o evoluci mezi německými inženýry a Bohem ale za kratší konec tahal ten s bradkou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Porsche 911: historie sportovní legendy

28.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Porsche 911: historie sportovní legendy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Koncepce s motorem za zadní nápravou neměla nikdy fungovat. V souboji o evoluci mezi německými inženýry a Bohem ale za kratší konec tahal ten s bradkou.

Následující verze devětsetjedenáctky označované jako série 964 byla představena ke konci roku 1989. Její oficiální jméno zní 911 Carrera 2 pro zadokolku a Carrrera 4 pro verzi s pohonem všech kol. Později firma vyrobila i další Speedster. Objem motoru se zvýšil na 3,6 litru a výkon činí 250 koní. 964 přichází s novinkami jako posilovač řízení, automat tiptronic, dvojité zapalování, automaticky výsuvný zadní spoiler a z přední nápravy mizí odpružení torzními tyčemi. Při vývoji se uplatní spousta poznatků z malosériové 959. Třeba pohon všech kol, který byl akorát mírně zjednodušen. A moderní byla i soudobá reklama na tento vůz: „Můžete déle snídat. Můžete dříve dorazit na večeři. Existuje snad lepší rodinné auto?“ Pokud tomu máme věřit, pak musela mít rodina ještě raději 911 Turbo, které dorazilo v roce 1991. Nejdříve dostalo motor z 930 3,3 l a výkon 320 koní, od ledna 1993 už 3.6 a 360 koní. Přenášený ve verzi Turbo naposled jen na zadní nápravu.

Ani tentokrát nechyběli speciální edice. Například verze „30 Jahre 911“, Carrera RS America s vyladěným podvozkem, pevným spoilerem a Carrera RS s výkonem zvýšeným na 260 k. Pak Turbo S s 381 koni, ale to nejlepší neslo jméno 911 Carrera RS 3.8 - devadesátikusová série vozu s exteriérovým turbo-paketem, motorem 3.8 a výkonem 300 koní.

Porsche 911: historie sportovní legendy - 50 - Porsche 911 964 44Porsche 911: historie sportovní legendy - 51 - Porsche 911 964 46Porsche 911: historie sportovní legendy - 52 - Porsche 911 964 45Porsche 911: historie sportovní legendy - 53 - Porsche 911 964 47Porsche 911: historie sportovní legendy - 54 - Porsche 911 964 48
Poslední zadokolka Turbo (červený vůz) byla 964 a výkon verze 3.6 činil 360 koní. Modrá RS byla pro USA, žlutá 3.8 s 300 koni pro Evropu

Poslední vzduchem chlazený model 911 byl představen v roce 1993 a nese kódové označení 993. Motor má opět 3,6 litru a v základu 272 koní. Po faceliftu naroste na 286 koní, přičemž při objednávce jste mohli za příplatek požádat o zvýšení na 300 koníků. Výkon verze Turbo (poprvé s dvojicí turbodmychadel) se opět posunul výš na 408 koní, ale i tady bylo možné pomocí firemních balíčků WLS1 a WLS2 poskočit na 430, respektive 450 koní. Tyto posílené verze se pak staly základem pro verzi GT2. Největší pozdvižení ale opět budí atmosférická polozávodní varianta 3.8 Cup. Má základ ve sportovním speciálu ze série Supercup, váží jen 1,1 tuny a má výkon 310 koní, později díky modifikaci nastavování ventilů zvýšený na 315 k. Maximálka činí 280 km/h. Targa už nemá snímatelný panel, ale velké posuvné střešní okno.

Porsche 911: historie sportovní legendy - 55 - Porsche 911 993 52Porsche 911: historie sportovní legendy - 56 - Porsche 911 993 57
993 Targa měla posuvný panel ze skla a vyráběla se souběžně s kabrioletem

Porsche 911: historie sportovní legendy - 57 - Porsche 911 993 50Porsche 911: historie sportovní legendy - 58 - Porsche 911 993 51Porsche 911: historie sportovní legendy - 59 - Porsche 911 993 53Porsche 911: historie sportovní legendy - 60 - Porsche 911 993 54Porsche 911: historie sportovní legendy - 61 - Porsche 911 993 55Porsche 911: historie sportovní legendy - 62 - Porsche 911 993 56
Typová řada 993 měla spoustu skvělých verzí jako GT2, RS nebo RS Cup a Clubsport.

Porsche 996 bylo v prodeji od roku 1997 do 2005. Byl to naprosto svébytný vůz a od svých předchůdců nepřebral žádné komponenty. Poprvé v historii měl vodou chlazený motor, ale i jinou, do té doby nepoužívanou techniku, např. keramické brzdy. Verze Turbo se drží pohonu všech kol, objevuje se model GT3 a GT3 RS a tentokrát nechybí ani přeplňovaná zadokolka v podobě GT2, po faceliftu s výkonem až 483 koní. Motory jsou opět pouze šestiválcové, už základní verze nabízí 300 koní a stačí jí k tomu menší objem 3,4 litru. Typ 996 je, stejně jako všechny předchozí 911, představována ve spoustě verzí - jen po faceliftu jich bylo šestnáct. Nahrazena byla současným typem s továrním označením 997.

Porsche 911: historie sportovní legendy - 63 - Porsche 911 996 58Porsche 911: historie sportovní legendy - 64 - Porsche 911 996 59Porsche 911: historie sportovní legendy - 65 - Porsche 911 996 60Porsche 911: historie sportovní legendy - 66 - Porsche 911 996 61Porsche 911: historie sportovní legendy - 67 - Porsche 911 996 62Porsche 911: historie sportovní legendy - 68 - Porsche 911 996 63Porsche 911: historie sportovní legendy - 69 - Porsche 911 996 64Porsche 911: historie sportovní legendy - 70 - Porsche 911 996 65Porsche 911: historie sportovní legendy - 71 - Porsche 911 996 66Porsche 911: historie sportovní legendy - 72 - Porsche 911 996 67
996 snad už nepotřebuje nijak zvlášť představovat

Pro úplnost by v našem historickém přehledu neměla chybět ani aktuální, nicméně výběhová typová řada 997. Nabízíme vám proto možnost přečíst si to nejzajímavější a nejdůležitější, co jsme o tomto voze napsali:

- Test BMW M3 E92 vč. srovnání s Porsche 911 997

- Test Porsche 911 GT3: po faceliftu ještě lepší

- Test Porsche 911 Carrera S a Wiesmann GT MF4: srovnání výjimečných

- Porsche 911 Turbo: první jízda

- Porsche 911 Carerra GTS: to nejlepší z Carrer

- Porsche 911 Carrera 4 GTS: stylová labutí píseň

- Porsche 911 China 10th Anniversary Edition: zlatá rána

- Porsche 911 GT2 RS: nový král Nordschleife

- Porsche 911 GT3 Cup 2012: závoďák na rozloučenou

- Porsche 911 GT3 facelift: rudý gentleman (video)

- Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0: uspěje tentokrát na Nürburgringu?

- Porsche 911 GT3 RS 2010: změny pro sportovní ikonu

- Porsche 911 GT3 RS 4.0: čistá síla realitou

- Porsche 911 GT3 RS 4.0: 31 nových fotografií skvostné 997

- Porsche 911 Speedster: legenda je zpátky

- Porsche 911 Sport Classic pro fandy starých časů

- Porsche 911 Turbo 2010: videopředstavení

- Porsche 911 Turbo S Edition 918 Spyder: aby čekání bylo příjemnější

Porsche 911: historie sportovní legendy - 73 - Porsche 911 spolecne foto 01Porsche 911: historie sportovní legendy - 74 - Porsche 911 spolecne foto 02Porsche 911: historie sportovní legendy - 75 - Porsche 911 spolecne foto 03Porsche 911: historie sportovní legendy - 76 - Porsche 911 spolecne foto 04Porsche 911: historie sportovní legendy - 77 - Porsche 911 spolecne foto 05Porsche 911: historie sportovní legendy - 78 - Porsche 911 spolecne foto 11Porsche 911: historie sportovní legendy - 79 - Porsche 911 spolecne foto 12
Rozličné společné fotografie více generací 911 naráz

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše