Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem

Celých 90 procent nových Porsche se dnes vyrábí s automatickým řazením. Před 50 léty šlo o 0 procent a první pokus to změnit byl docela absurdní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem

7.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Celých 90 procent nových Porsche se dnes vyrábí s automatickým řazením. Před 50 léty šlo o 0 procent a první pokus to změnit byl docela absurdní.

Automatické řazení je jedním z fenoménů posledních let. Ještě před nějakými 20 roky byste o něj v jakkoli ambicióznějších autech v Evropě pomalu ani nezavadili a v běžných vozech bylo naprostou raritou. Dnes je situace docela odlišná - jakkoli ambicióznější auto je rarita s ručním řazením a třeba i taková Škoda prodává více jak třetinu své produkce s automaty. Rozměry vymírání ručně řazených převodovek jsou dokonce tak obří, že když ji nedávno Porsche vrátilo 911 GT3, bylo z toho neskutečné haló a něco tak zdánlivě obyčejného, jako první fotky nové 911 GT3 s manuálem, byly u nás toho dne rázem nejsledovanějším materiálem.

Zrovna Porsche přitom nabízí jedny z nejlepších automatických převodovek na trhu. Jeho PDK sice není nic jiného než jinak naladěné DSG, které zase tak zajímavé není, jenže právě ono naladění se stará o fungování, které není proti srsti ani velkým příznivcům ručního řazení. Však si přečtěte třeba test Caymanu S právě s PDK z pera našeho šéfredaktora, snad největšího zastánce manuálů na světě. Přednost PDK by nedal nikdy, tady mu ale vyloženě nevadilo. A to znamená, že nebude vadit skoro nikomu...

Aby se ale samočinné převodovky Porsche dostaly na tuto úroveň, musely ujít pořádný kus cesty. A abychom pochopili, jak dlouhá štreka to byla, musíme se vrátit na samotný počátek příběhu, do roku 1967, kdy německá automobilka prodávala všechna auta do jednoho s ručním řazením. Pro modelový rok 1968 se to ale rozhodla změnit a představa, že když se Porsche chopí nějaké techniky, začne se hned zlatem třpytit, tady rázem vzala za své.

Němci se totiž rozhodli postavit něco jako kočku a psa v jednom a ignorovat dosud zažité pořádky. V tu dobu byly na světě buď manuální převodovky, ke kterým jste dostali spojkový pedál a řadicí páku, kterou jste pohybovali v kulise ve tvaru písmene H. Tedy jako dnes. A pak tu byly automatické převodovky, které neměly jedno - místo spojky měly hydrodynamický měnič točivého momentu a volič s několika polohami. Tedy jako dnes.

Obě tato řešení mají své výhody i nevýhody. Automobilky se někdy snaží oba typy převodovek zkombinovat s cílem spojit jejich výhody, nezřídka ale dojdou ke stavu, kdy spojí jen jejich nevýhoda. A Porsche se „povedlo” přesně to - dalo vzniknout způsobu řazení s obchodním označením Sportomatic, na který by dnes nejraději zapomnělo.

Převodovka Sportomatic se prvně objevila v 911 modelového roku 1968 a Porsche ji nazývalo automatickou převodovkou, byť to nebyla tak úplně pravda - převodovka neuměla řadit zcela samostatně. Naopak, pořád tu byla řadicí páka s kulisou ve tvaru písmene H, kterou řidič musel použít vždy, když chtěl změnit rychlostní stupeň.

Rozdíl oproti klasickému manuálu byl ten, že tu vůbec nebyl spojkový pedál. Spojka však ano - byla ovládána podtlakem. Před ní, místo setrvačníku motoru, byl umístěn hydrodynamický měnič točivého momentu, který měl zjemňovat řazení a umožnit, aby auto mohlo stát na místě se zařazenou rychlostí a sepnutou spojkou.

Také, jako u klasického automatu, násobil točivý moment, takže se Sportomatikem údajně bylo možno se rozjet na jakoukoliv ze čtyř rychlostí. Ty ale nebyly označené čísly, nýbrž L, D, D3 a D4. L, tedy Low, byla v podstatě jednička, D a D3 byly o něco kratší než dvojka a trojka klasického čtyřkvaltu 905, na kterém byl Sportomatic založen. D4 byl zase o něco delší čtyřkou a fungoval jako rychloběžka.

Porsche radilo rozjíždět se na D, pokud se nerozjíždíte do prudkého kopce, a dokud jste jeli pomalu, např. po městě, tenhle kvalt mohl stačit na celou jízdu. Převodovka ale sama neuměla mezi těmito stupni měnit, takže pro co nejlepší akceleraci bylo nutné začínat na L a prokousat se až k D4. Sportomatic byl totiž po mechanické stránce normální čtyřstupňovou manuální převodovkou, třebaže se tak netvářil.

Automatika rozpojovala spojku, když řidič sáhl na řadicí páku. Bez sešlápnutí jakéhokoliv pedálu ji přesunul do požadované pozice a pustil ji - a v tu chvíli automatika spojku zase sepnula. Když jste chtěli řadit, bylo nutné uvolnit plynový pedál, protože jinak otáčky motoru vylétly do omezovače. To stejné se stalo, pokud jste náhodou položili ruku na řadicí páku.

Máme tedy před sebou převodovku, která kombinuje nevýhody klasického automatu i manuálu. Nemáte spojkový pedál, takže nemůžete vůz v některých situacích ovládat tak dokonale, jak to s klasickým manuálem jde. Pořád ale musíte řadit rukou, nestačí pohnout pákou jen jednou, když vyrážíte, a podruhé, když dorazíte do cíle, jako u klasického automatu. A k tomu tu je navíc hydroměnič, ve kterém dochází v určitých situacích ke ztrátám výkonu.

Převodovka Sportomatic byla prezentována jako automatické řazení pro nadšence sportovní jízdy, docela by nás ale zajímalo, jaké nadšence mělo Porsche konkrétně na mysli. Z dnešního pohledu se její chování jeví být tristní a ani dobový tisk to neviděl jinak. Car and Driver ve svém testu Porsche 911 Sportomatic z roku 1968 uvedl:

„Prostě to nefunguje. Sportomatic je nejen legrační jméno, legrační je i způsob jeho řazení, akorát v příplatku 280 dolarů za chybějící spojku je jen málo humoru. Celá tahle věc připomíná bizarní snahy detroitských automobilek o bezspojkové řazení, které zhynuly milosrdnou smrtí v polovině padesátých let. Pokud takový Gyro Matic nepřivedl Chrysler k bankrotu, musel ho bolet, hodně bolet. A je smutné vidět Porsche opakovat tento experiment.”

Po podobném přijetí není divu, že si Sportomatic nenašel velkou oblibu ani mezi zákazníky a pomoci mu nemohlo ani jediné podstatné „vylepšení” - v roce 1975 byl počet převodových stupňů snížen na tři. Nový motor s objemem 2,7 litru měl totiž větší výkon v nízkých otáčkách, a tak prý čtyři kvalty prý nepotřeboval.

Počet prodaných kusů byl nevalný, například do Velké Británie bylo dovezeno za celou dobu existence Sportomaticu pouhých 192 aut s tímto řazením. A celková produkce se pohybuje v řádu jednotek tisíc kusů. Kdyby to bylo za pár let, proč ne, jenže tahle věc se jako alternativa udržela v nabídce až do roku 1980, tedy dvanáct let. Pak zmizela bez přímého nástupce. Za toho můžeme považovat až převodovku Tiptronic, která se prvně objevila v 911 964. To byl klasický automat od firmy ZF s „mozkem” dodaným Porsche a oproti Sportomaticu byl obrovským zlepšením, i když také on měl své nedostatky.

Označit tento experiment jinak než fiaskem nelze, a to pořád neznáte celou realitu. Zákazníci nejenže tento podivný automat příliš nekupovali, ale když už ho koupili, obvykle s ním nevydrželi žít. Řada aut tak byla přestavěna zpět na manuální řazení a spatřit dnes přežívající 911 Sportomatic je velká rarita. Jednu takovou můžete vidět na fotkách níže - v březnu se v aukci RM Sotheby's prodala za skoro 7 milionů Kč jako vzácnost, co se nevidí. Inu, začátky automatického řazení ve vozech značky Porsche skutečně nebyly snadné...


Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 1 - Porsche Sportomatic historie dalsi 01Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 2 - porsche sportomatic 01Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 3 - porsche sportomatic 02Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 4 - porsche sportomatic 03Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 5 - porsche sportomatic 04Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 6 - porsche sportomatic 05Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 7 - porsche sportomatic 06Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 8 - Porsche Sportomatic historie dalsi 02
Sportomatic měl být sportovní automat, nebyl ale ani sportovní, ani automat

Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 9 - porsche 911 sportomatic prodej 01Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 10 - porsche 911 sportomatic prodej 02Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 11 - porsche 911 sportomatic prodej 03Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 12 - porsche 911 sportomatic prodej 04Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 13 - porsche 911 sportomatic prodej 05Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 14 - porsche 911 sportomatic prodej 06Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 15 - porsche 911 sportomatic prodej 07Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 16 - porsche 911 sportomatic prodej 08Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 17 - porsche 911 sportomatic prodej 09Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 18 - porsche 911 sportomatic prodej 10Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 19 - porsche 911 sportomatic prodej 11Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 20 - porsche 911 sportomatic prodej 12Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 21 - porsche 911 sportomatic prodej 13Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 22 - porsche 911 sportomatic prodej 14Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 23 - porsche 911 sportomatic prodej 15Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 24 - porsche 911 sportomatic prodej 16Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 25 - porsche 911 sportomatic prodej 17Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 26 - porsche 911 sportomatic prodej 18Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 27 - porsche 911 sportomatic prodej 19Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 28 - porsche 911 sportomatic prodej 20Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 29 - porsche 911 sportomatic prodej 21Porsche před 50 léty nabídlo svůj první „automat”. Skončilo to fiaskem - 30 - porsche 911 sportomatic prodej 22
911 vybavená převodovkou Sportomatic, která přežívá v původní podobě do dnešních dnů, je raritou. Proto se tento kus prodal letos v březnu na Amelia Islandu za skoro 7 milionů Kč

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše