Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche vyrobilo už miliontou 911. Je neuvěřitelné, kolik z nich pořád jezdí
11.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Není až tak mimořádné, pokud někdo vyrobí 1 milion kusů nějakého auta. Jde-li o sporťák, je to zajímavější, zde je ale nejpůsobivější ještě něco jiného.
Padesát čtyři let. Tak dlouho je ve výrobě Porsche 911, které se za tu dobu dočkalo už řady generací, výjimečných verzí i dalších specialit. Je to legenda, ikona svého druhu a ne jen proto, že se drží ve výrobě tak dlouho. Po celou dobu své existence platí za vzor opravdu schopného sporťáku pro každý den, na který konkurence musí hledět s úctou i touhou se mu přiblížit. A platí za něj navzdory tomu, že disponuje tou snad nejnemožnější koncepcí, které se krom Porsche (až na pár drobných výjimek) v zoufalosti držela do konce 80. let minulého století jen komunisty ovládaná Škoda.
Je to fascinující a dále pokračující příběh, který se nyní dočkal jedné výjimečné gradace - 1 milionu vyrobených exemplářů všech generací. To je za normálních okolností celkem okrajová zpráva, která si vyslouží nanejvýš stručnou zmínku na desáté stránce novin, u Porsche 911 je to ale přece jen něco jiného. Vždy to bylo velmi drahé auto a neexistuje žádné jiné v této cenové hladině, které by takového milníku dosáhlo.
Není to nejprodávanější sporťák, za ten platí Chevrolet Corvette s více jak 1,5 milionem vyrobených exemplářů, jenže Vette bude ve většině verzí stát ve srovnání s 911 asi tak třetinu. A právě s cenou souvisí ona největší výjimečnost, která toto jubileum provází - Porsche totiž spolu s jeho oznámením zveřejnilo, o jakém procentu vyrobených aut má stále povědomí, jak velké množství jich stále jezdí.
Jde o více jak 700 tisíc vozů, hodnotu přesahující neuvěřitelných 70 procent celkové produkce. To je po 54 letech na světě zcela jedinečné číslo, které nemůže napodobit žádný jiný vůz. Automobily nejsou diamanty, nejsou věčné - některé majitelé nabourají, jiné jsou ukradeny a zmizí neznámo kam, další sežere koroze a ostatní se prostě stanou na údržbu tak drahými, že je majitelé raději sešrotují, než aby je dále udržovali při životě.
Porsche 911 je ale ceněné v každém ze svých provedení, a tak o ně majitelé pečují tak moc, že jich úplný konec poznala jen necelá třetina z nich. Jak moc mimořádné číslo to je, se můžete přesvědčit s pomocí našeho někdejšího článku o oblíbených autech, která rychle zmizela ze silnic. Sledovali jsme tehdy pečlivě shromažďovaná britská data, která například v případě Fordu Escort hovořila o skoro 2 milionech registrovaných aut v roce 1997 a 40 tisících o dvacet let později. To znamená 2 procenta přežívajících kusů, 98 procent v propadlišti dějin. A najdou se i horší případy - to je životní obyčejných aut, prostě zmizí.
Porsche 911 má k obyčejnému autu daleko, a tak přežívá i po více jak 50 letech na světě v 70 procentech vyrobených exemplářů. To je opravdu jiný svět. A jsme za to rádi, taková auta by měla zůstávat na světě - a pokud možno i na silnicích - nejlépe napořád. Už vidět je je radost, natož si s nimi sjet...
Tento zelený exemplář 911 je oním miliontým vyrobeným. Porsche ho neprodá, nechá si jej v muzeu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 6 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB