Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel

Škoda začátkem 90. let padla do lůna koncernu Volkswagen, i pod jeho křídly ale stihla dokončit přípravy vlastního motoru 1,6 moderní konstrukce. Zůstal pozoruhodnou slepou větví vývoje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel

18.8.2018 | Mirek Mazal

Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Škoda začátkem 90. let padla do lůna koncernu Volkswagen, i pod jeho křídly ale stihla dokončit přípravy vlastního motoru 1,6 moderní konstrukce. Zůstal pozoruhodnou slepou větví vývoje.

Škoda Favorit a Forman se vždy prodávala jen s třináctistovkou pod kapotou, čtyřválce o objemu 1 289 cm3 ale postupně dorazily v několika verzích. Nejprve šlo o typy 135 o výkonu 43 kW (58 koní) a 136 disponující 46 kW (63 koní), později se objevily také slabší a silnější varianty v závislosti na použití katalyzátoru či nepřímého vstřikování paliva. Výkon se ale vždy pohyboval mezi 40 kW (54 koní) a 50 kW (68 koní), to bylo všechno, alespoň po stránce produkčních verzí.

Měla existovat ještě jedenáctistovka o 52 koních, ta ale spadla ze stolu hned zkraje existence Favoritu. A pak ještě vznikl Forman 1,6. Stojí v depozitáři muzea škodovky v Mladé Boleslavi a motor, který má pod kapotou, neměl být montován do Favoritu a Formanu, nýbrž do Felicie. Psal se rok 1993 a Škoda, tehdy už pod křídly Volkswagenu, pilně pracovala na velkém faceliftu Favoritu, který se začal prodávat v roce 1994 se jménem Felicia.

Ta byla v nabídce se dvěma benzínovými motory, třináctistovkou a šestnáctistovkou. Motor 1,3 pocházel z Favoritu a také tu byl v několika verzích s různým výkonem a různým systémem vstřikování paliva. Šestnáctistovka ale pocházela od Volkswagenu, byl to motor s kódovým označením AEE, měl litinový blok a dával 55 kW (75 koní) výkonu. Montoval se také do Golfu a Pola ve třetích generacích a v dalších evolucích také do mnoha jiných modelů většiny značek koncernu VW.

Vývoj Felicie ale započal s jiným úmyslem. Pod kapotou verzí 1,6 se původně měl nacházet motor s označením Škoda 790.16 a právě ten se nachází v útrobách tohoto fialového Formanu. Je celohliníkový, má rozvod OHC a pětkrát uloženou klikovou hřídel. Má objem 1 596 ccm, vrtání 78 mm a zdvih 83,5 mm. Hlava je dvouventilová a je tu vícebodové vstřikování paliva.

A také slušný kompresní poměr, protože tento motor měl výkon 100 koní a 140 Nm, a to bez přeplňování. Připomeňme, že jsme stále v České republice pouhé čtyři roky po konci komunistické totality a že tenhle motor vyvíjela škodovka sama, není to žádná „koncernová skládačka”. Takový výkon znamenal, že 950 kg těžký Forman zrychlil na stovku za 10 vteřin a s manuálním pětikvaltem dosáhl maximálky 200 km/h. Felicia s ním měla zvládat nejméně totéž, však aerodynamicky na tom byla ještě lépe.

Jak ovšem známo z vývoje dějin, Felicia tenhle motor nedostala. Jeho vývoj byl ukončen a do vozu se nastěhoval již popsaný motor AEE, který byl slabší a těžší. Německé techniky sice česká jedna-šestka podle pamětníků okouzlila a uznali, že je lepší a modernější než motor, který v tu chvíli měli oni sami, snaha hledat synergie ale znamenala možnost použití jediné šestnáctistovky napříč celým koncernem. A přednost dostala ta vyzkoušená, německá, která zamířila i do českých aut, nikoli naopak.

Fialový Forman na snímcích ovšem také není bez zajímavosti. Jistě jste si všimli odlišných předních světel; nejsou to jediné změny na tomto voze. Oddělené paraboly potkávacích a dálkových světel jistě prospěly tomu, jak tohle auto v noci svítilo. Také přední blinkry se musely přestěhovat do nárazníků. V interiéru vidíme kožené čalounění, což pro Favority a Formany byla hodně nestandardní věc. Víme také, že má palubní počítač a nezávislé topení. A používal ho Dr. Ing. Gerald Weber, člen představenstva Škody Auto.

Jde o pozoruhodnou, byť nakonec slepou větev vývoje české automobilky, která je zároveň tečkou za ryze škodováckými motory. Automobilka sice i později přišla s novými evolucemi starší třináctistovky, přispěla do „koncernové mozaiky” motorem 1,2 HTP a mohla se podílet i na vývoji dalších motorů, zcela samostatně se už ale do vývoje nového motoru coby pevná součást koncernu VW logicky nikdy pustit nemohla.


Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 1 - skoda forman 16 100ps prototyp 01Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 2 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 01Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 3 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 02Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 4 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 03Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 5 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 04Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 6 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 05Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 7 - skoda forman 16 100ps prototyp 03Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 8 - skoda forman 16 100ps prototyp 02Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 9 - skoda forman 16 100ps prototyp 04Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 10 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 06Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 11 - skoda forman 16 100ps prototyp 05Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 12 - skoda forman 16 100ps prototyp 05aPoslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 13 - skoda forman 16 100ps prototyp 06
Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 14 - skoda forman 16 100ps prototyp 08Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 15 - skoda forman 16 100ps prototyp 09Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 16 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 07Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 17 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 08Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 18 - skoda forman 16 100ps prototyp 10Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 19 - skoda forman 16 100ps prototyp 07Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 20 - skoda forman 16 100ps prototyp 11Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 21 - skoda forman 16 100ps prototyp 12
Motor v tomhle nestandardním Formanu měl 100 koní a měl být na trhu ve Felicii, nestalo se to

Zdroje: SkodaNews.cz@Facebook, Auta5p, Archiv Autoforum

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše