Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel
18.8.2018 | Mirek Mazal
Škoda začátkem 90. let padla do lůna koncernu Volkswagen, i pod jeho křídly ale stihla dokončit přípravy vlastního motoru 1,6 moderní konstrukce. Zůstal pozoruhodnou slepou větví vývoje.
Škoda Favorit a Forman se vždy prodávala jen s třináctistovkou pod kapotou, čtyřválce o objemu 1 289 cm3 ale postupně dorazily v několika verzích. Nejprve šlo o typy 135 o výkonu 43 kW (58 koní) a 136 disponující 46 kW (63 koní), později se objevily také slabší a silnější varianty v závislosti na použití katalyzátoru či nepřímého vstřikování paliva. Výkon se ale vždy pohyboval mezi 40 kW (54 koní) a 50 kW (68 koní), to bylo všechno, alespoň po stránce produkčních verzí.
Měla existovat ještě jedenáctistovka o 52 koních, ta ale spadla ze stolu hned zkraje existence Favoritu. A pak ještě vznikl Forman 1,6. Stojí v depozitáři muzea škodovky v Mladé Boleslavi a motor, který má pod kapotou, neměl být montován do Favoritu a Formanu, nýbrž do Felicie. Psal se rok 1993 a Škoda, tehdy už pod křídly Volkswagenu, pilně pracovala na velkém faceliftu Favoritu, který se začal prodávat v roce 1994 se jménem Felicia.
Ta byla v nabídce se dvěma benzínovými motory, třináctistovkou a šestnáctistovkou. Motor 1,3 pocházel z Favoritu a také tu byl v několika verzích s různým výkonem a různým systémem vstřikování paliva. Šestnáctistovka ale pocházela od Volkswagenu, byl to motor s kódovým označením AEE, měl litinový blok a dával 55 kW (75 koní) výkonu. Montoval se také do Golfu a Pola ve třetích generacích a v dalších evolucích také do mnoha jiných modelů většiny značek koncernu VW.
Vývoj Felicie ale započal s jiným úmyslem. Pod kapotou verzí 1,6 se původně měl nacházet motor s označením Škoda 790.16 a právě ten se nachází v útrobách tohoto fialového Formanu. Je celohliníkový, má rozvod OHC a pětkrát uloženou klikovou hřídel. Má objem 1 596 ccm, vrtání 78 mm a zdvih 83,5 mm. Hlava je dvouventilová a je tu vícebodové vstřikování paliva.
A také slušný kompresní poměr, protože tento motor měl výkon 100 koní a 140 Nm, a to bez přeplňování. Připomeňme, že jsme stále v České republice pouhé čtyři roky po konci komunistické totality a že tenhle motor vyvíjela škodovka sama, není to žádná „koncernová skládačka”. Takový výkon znamenal, že 950 kg těžký Forman zrychlil na stovku za 10 vteřin a s manuálním pětikvaltem dosáhl maximálky 200 km/h. Felicia s ním měla zvládat nejméně totéž, však aerodynamicky na tom byla ještě lépe.
Jak ovšem známo z vývoje dějin, Felicia tenhle motor nedostala. Jeho vývoj byl ukončen a do vozu se nastěhoval již popsaný motor AEE, který byl slabší a těžší. Německé techniky sice česká jedna-šestka podle pamětníků okouzlila a uznali, že je lepší a modernější než motor, který v tu chvíli měli oni sami, snaha hledat synergie ale znamenala možnost použití jediné šestnáctistovky napříč celým koncernem. A přednost dostala ta vyzkoušená, německá, která zamířila i do českých aut, nikoli naopak.
Fialový Forman na snímcích ovšem také není bez zajímavosti. Jistě jste si všimli odlišných předních světel; nejsou to jediné změny na tomto voze. Oddělené paraboly potkávacích a dálkových světel jistě prospěly tomu, jak tohle auto v noci svítilo. Také přední blinkry se musely přestěhovat do nárazníků. V interiéru vidíme kožené čalounění, což pro Favority a Formany byla hodně nestandardní věc. Víme také, že má palubní počítač a nezávislé topení. A používal ho Dr. Ing. Gerald Weber, člen představenstva Škody Auto.
Jde o pozoruhodnou, byť nakonec slepou větev vývoje české automobilky, která je zároveň tečkou za ryze škodováckými motory. Automobilka sice i později přišla s novými evolucemi starší třináctistovky, přispěla do „koncernové mozaiky” motorem 1,2 HTP a mohla se podílet i na vývoji dalších motorů, zcela samostatně se už ale do vývoje nového motoru coby pevná součást koncernu VW logicky nikdy pustit nemohla.
Motor v tomhle nestandardním Formanu měl 100 koní a měl být na trhu ve Felicii, nestalo se to
Zdroje: SkodaNews.cz@Facebook, Auta5p, Archiv Autoforum
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejčtenější články
- Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 23:34 - Lachende Bestien
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry