Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel

Škoda začátkem 90. let padla do lůna koncernu Volkswagen, i pod jeho křídly ale stihla dokončit přípravy vlastního motoru 1,6 moderní konstrukce. Zůstal pozoruhodnou slepou větví vývoje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel

18.8.2018 | Mirek Mazal

Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Škoda začátkem 90. let padla do lůna koncernu Volkswagen, i pod jeho křídly ale stihla dokončit přípravy vlastního motoru 1,6 moderní konstrukce. Zůstal pozoruhodnou slepou větví vývoje.

Škoda Favorit a Forman se vždy prodávala jen s třináctistovkou pod kapotou, čtyřválce o objemu 1 289 cm3 ale postupně dorazily v několika verzích. Nejprve šlo o typy 135 o výkonu 43 kW (58 koní) a 136 disponující 46 kW (63 koní), později se objevily také slabší a silnější varianty v závislosti na použití katalyzátoru či nepřímého vstřikování paliva. Výkon se ale vždy pohyboval mezi 40 kW (54 koní) a 50 kW (68 koní), to bylo všechno, alespoň po stránce produkčních verzí.

Měla existovat ještě jedenáctistovka o 52 koních, ta ale spadla ze stolu hned zkraje existence Favoritu. A pak ještě vznikl Forman 1,6. Stojí v depozitáři muzea škodovky v Mladé Boleslavi a motor, který má pod kapotou, neměl být montován do Favoritu a Formanu, nýbrž do Felicie. Psal se rok 1993 a Škoda, tehdy už pod křídly Volkswagenu, pilně pracovala na velkém faceliftu Favoritu, který se začal prodávat v roce 1994 se jménem Felicia.

Ta byla v nabídce se dvěma benzínovými motory, třináctistovkou a šestnáctistovkou. Motor 1,3 pocházel z Favoritu a také tu byl v několika verzích s různým výkonem a různým systémem vstřikování paliva. Šestnáctistovka ale pocházela od Volkswagenu, byl to motor s kódovým označením AEE, měl litinový blok a dával 55 kW (75 koní) výkonu. Montoval se také do Golfu a Pola ve třetích generacích a v dalších evolucích také do mnoha jiných modelů většiny značek koncernu VW.

Vývoj Felicie ale započal s jiným úmyslem. Pod kapotou verzí 1,6 se původně měl nacházet motor s označením Škoda 790.16 a právě ten se nachází v útrobách tohoto fialového Formanu. Je celohliníkový, má rozvod OHC a pětkrát uloženou klikovou hřídel. Má objem 1 596 ccm, vrtání 78 mm a zdvih 83,5 mm. Hlava je dvouventilová a je tu vícebodové vstřikování paliva.

A také slušný kompresní poměr, protože tento motor měl výkon 100 koní a 140 Nm, a to bez přeplňování. Připomeňme, že jsme stále v České republice pouhé čtyři roky po konci komunistické totality a že tenhle motor vyvíjela škodovka sama, není to žádná „koncernová skládačka”. Takový výkon znamenal, že 950 kg těžký Forman zrychlil na stovku za 10 vteřin a s manuálním pětikvaltem dosáhl maximálky 200 km/h. Felicia s ním měla zvládat nejméně totéž, však aerodynamicky na tom byla ještě lépe.

Jak ovšem známo z vývoje dějin, Felicia tenhle motor nedostala. Jeho vývoj byl ukončen a do vozu se nastěhoval již popsaný motor AEE, který byl slabší a těžší. Německé techniky sice česká jedna-šestka podle pamětníků okouzlila a uznali, že je lepší a modernější než motor, který v tu chvíli měli oni sami, snaha hledat synergie ale znamenala možnost použití jediné šestnáctistovky napříč celým koncernem. A přednost dostala ta vyzkoušená, německá, která zamířila i do českých aut, nikoli naopak.

Fialový Forman na snímcích ovšem také není bez zajímavosti. Jistě jste si všimli odlišných předních světel; nejsou to jediné změny na tomto voze. Oddělené paraboly potkávacích a dálkových světel jistě prospěly tomu, jak tohle auto v noci svítilo. Také přední blinkry se musely přestěhovat do nárazníků. V interiéru vidíme kožené čalounění, což pro Favority a Formany byla hodně nestandardní věc. Víme také, že má palubní počítač a nezávislé topení. A používal ho Dr. Ing. Gerald Weber, člen představenstva Škody Auto.

Jde o pozoruhodnou, byť nakonec slepou větev vývoje české automobilky, která je zároveň tečkou za ryze škodováckými motory. Automobilka sice i později přišla s novými evolucemi starší třináctistovky, přispěla do „koncernové mozaiky” motorem 1,2 HTP a mohla se podílet i na vývoji dalších motorů, zcela samostatně se už ale do vývoje nového motoru coby pevná součást koncernu VW logicky nikdy pustit nemohla.


Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 1 - skoda forman 16 100ps prototyp 01Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 2 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 01Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 3 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 02Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 4 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 03Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 5 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 04Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 6 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 05Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 7 - skoda forman 16 100ps prototyp 03Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 8 - skoda forman 16 100ps prototyp 02Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 9 - skoda forman 16 100ps prototyp 04Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 10 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 06Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 11 - skoda forman 16 100ps prototyp 05Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 12 - skoda forman 16 100ps prototyp 05aPoslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 13 - skoda forman 16 100ps prototyp 06
Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 14 - skoda forman 16 100ps prototyp 08Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 15 - skoda forman 16 100ps prototyp 09Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 16 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 07Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 17 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 08Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 18 - skoda forman 16 100ps prototyp 10Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 19 - skoda forman 16 100ps prototyp 07Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 20 - skoda forman 16 100ps prototyp 11Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel - 21 - skoda forman 16 100ps prototyp 12
Motor v tomhle nestandardním Formanu měl 100 koní a měl být na trhu ve Felicii, nestalo se to

Zdroje: SkodaNews.cz@Facebook, Auta5p, Archiv Autoforum

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.