Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Poslední ryze škodovácký motor okouzlil i techniky VW, do výroby přesto nešel
18.8.2018 | Mirek Mazal
Škoda začátkem 90. let padla do lůna koncernu Volkswagen, i pod jeho křídly ale stihla dokončit přípravy vlastního motoru 1,6 moderní konstrukce. Zůstal pozoruhodnou slepou větví vývoje.
Škoda Favorit a Forman se vždy prodávala jen s třináctistovkou pod kapotou, čtyřválce o objemu 1 289 cm3 ale postupně dorazily v několika verzích. Nejprve šlo o typy 135 o výkonu 43 kW (58 koní) a 136 disponující 46 kW (63 koní), později se objevily také slabší a silnější varianty v závislosti na použití katalyzátoru či nepřímého vstřikování paliva. Výkon se ale vždy pohyboval mezi 40 kW (54 koní) a 50 kW (68 koní), to bylo všechno, alespoň po stránce produkčních verzí.
Měla existovat ještě jedenáctistovka o 52 koních, ta ale spadla ze stolu hned zkraje existence Favoritu. A pak ještě vznikl Forman 1,6. Stojí v depozitáři muzea škodovky v Mladé Boleslavi a motor, který má pod kapotou, neměl být montován do Favoritu a Formanu, nýbrž do Felicie. Psal se rok 1993 a Škoda, tehdy už pod křídly Volkswagenu, pilně pracovala na velkém faceliftu Favoritu, který se začal prodávat v roce 1994 se jménem Felicia.
Ta byla v nabídce se dvěma benzínovými motory, třináctistovkou a šestnáctistovkou. Motor 1,3 pocházel z Favoritu a také tu byl v několika verzích s různým výkonem a různým systémem vstřikování paliva. Šestnáctistovka ale pocházela od Volkswagenu, byl to motor s kódovým označením AEE, měl litinový blok a dával 55 kW (75 koní) výkonu. Montoval se také do Golfu a Pola ve třetích generacích a v dalších evolucích také do mnoha jiných modelů většiny značek koncernu VW.
Vývoj Felicie ale započal s jiným úmyslem. Pod kapotou verzí 1,6 se původně měl nacházet motor s označením Škoda 790.16 a právě ten se nachází v útrobách tohoto fialového Formanu. Je celohliníkový, má rozvod OHC a pětkrát uloženou klikovou hřídel. Má objem 1 596 ccm, vrtání 78 mm a zdvih 83,5 mm. Hlava je dvouventilová a je tu vícebodové vstřikování paliva.
A také slušný kompresní poměr, protože tento motor měl výkon 100 koní a 140 Nm, a to bez přeplňování. Připomeňme, že jsme stále v České republice pouhé čtyři roky po konci komunistické totality a že tenhle motor vyvíjela škodovka sama, není to žádná „koncernová skládačka”. Takový výkon znamenal, že 950 kg těžký Forman zrychlil na stovku za 10 vteřin a s manuálním pětikvaltem dosáhl maximálky 200 km/h. Felicia s ním měla zvládat nejméně totéž, však aerodynamicky na tom byla ještě lépe.
Jak ovšem známo z vývoje dějin, Felicia tenhle motor nedostala. Jeho vývoj byl ukončen a do vozu se nastěhoval již popsaný motor AEE, který byl slabší a těžší. Německé techniky sice česká jedna-šestka podle pamětníků okouzlila a uznali, že je lepší a modernější než motor, který v tu chvíli měli oni sami, snaha hledat synergie ale znamenala možnost použití jediné šestnáctistovky napříč celým koncernem. A přednost dostala ta vyzkoušená, německá, která zamířila i do českých aut, nikoli naopak.
Fialový Forman na snímcích ovšem také není bez zajímavosti. Jistě jste si všimli odlišných předních světel; nejsou to jediné změny na tomto voze. Oddělené paraboly potkávacích a dálkových světel jistě prospěly tomu, jak tohle auto v noci svítilo. Také přední blinkry se musely přestěhovat do nárazníků. V interiéru vidíme kožené čalounění, což pro Favority a Formany byla hodně nestandardní věc. Víme také, že má palubní počítač a nezávislé topení. A používal ho Dr. Ing. Gerald Weber, člen představenstva Škody Auto.
Jde o pozoruhodnou, byť nakonec slepou větev vývoje české automobilky, která je zároveň tečkou za ryze škodováckými motory. Automobilka sice i později přišla s novými evolucemi starší třináctistovky, přispěla do „koncernové mozaiky” motorem 1,2 HTP a mohla se podílet i na vývoji dalších motorů, zcela samostatně se už ale do vývoje nového motoru coby pevná součást koncernu VW logicky nikdy pustit nemohla.
Motor v tomhle nestandardním Formanu měl 100 koní a měl být na trhu ve Felicii, nestalo se to
Zdroje: SkodaNews.cz@Facebook, Auta5p, Archiv Autoforum
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 4 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 6 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 7 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda