Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory

Tento přehled připomíná, jak složité je postavit opravdu dobré auto. Může se vám povést vše, ale stačí mizerný motor a velká část atraktivity je rázem ta tam.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory

29.6.2019 | Mirek Mazal

Tento přehled připomíná, jak složité je postavit opravdu dobré auto. Může se vám povést vše, ale stačí mizerný motor a velká část atraktivity je rázem ta tam.

Automobil skrývá bezpočet jednotlivých komponentů, z nichž jen málokterý lze označit za nevýznamný. Každá matička, každý šroubek, každý drobný dílek může ve výsledku znamenat podstatný střípek do mozaiky celkových kvalit vozu - vnímáním jeho vlastností počínaje a reálnou spolehlivostí konče.

Přesto má mezi všemi díly jeden výsadní postavení. Motor je pomyslným srdcem celého automobilu, je nejzásadnější pro fungování auta očekávaným způsobem a je také ze všech nejdražší. Přirovnání k orgánu života sedí, protože bez fungování všech propojených součástek pod kapotou je jakýkoli vůz rázem k ničemu.

V průběhu automobilové historie vzniklo hodně povedených vozů, o kterých by se dnes mluvilo v lepším světle, nebýt jejich špatného pohonu. Osazení mizerným motorem zazdilo všechna pozitiva a místo slávy se nepopulární kusy dostaly jen do našeho seznamu dobrých aut, která táhla ke dnu mizerné motory.

Desítka nejvýraznějších příkladů byla vybrána podle chronické nespolehlivosti, náročné údržby, nedostatečného výkonu či uživatelsky problematickému chování. A některé zvládly zvládly naplnit i více zmíněných problémů zároveň. Neznamenalo to nutně obchodní neúspěch, na zlaté místo v historii té které značky ale bylo třeba víc.

1. Land Rover Discovery 3 TDV6 (2004)

Hranaté Discovery s dobrými schopnostmi v terénu bylo první luxusní SUV ochotné vyvézt sedm dospělých téměř kamkoliv. Motor TDV6 s objemem 2,7 litru později dostal tři deci navíc. Třílitr vznikl spoluprací mezi Fordem a PSA a z uživatelského hlediska byl perfektní - tichý, vyvážený, dostatečně výkonný i relativně úsporný. Dlouhodobé používání ale vystavilo této pohonné jednotce docela jiné vysvědčení kvůli poddimenzované klikové hřídeli. Praskáním základního dílu trpělo i mnoho jiných Jaguarů a Land Roverů osazených stejným motorem, na které málokdo bude vzpomínat s láskou.


Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 1 - Skvela auta s bidnymi motory foto 01Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 2 - Skvela auta s bidnymi motory foto 02Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 3 - Skvela auta s bidnymi motory foto 03

2. BMW řady 320d (2004)

BMW a mizerný motor? Takové spojení se německé značce dlouho vyhýbalo, až přišla řada 3 generace E90 se vznětový dvoulitrem N47, který. Totožný agregát si mohli lidé koupit v řadě 1 označené jako E81 a v řadě 5 E60, v žádném z těchto modelů ale nebyl N47 tak populární jako v trojce. Bezprostřední chování bylo znovu chváleno, rozvodový řetěz ale začínal rychle ztrácet své vlastnosti a po opotřebení se rád trhal na dvě poloviny. Jeho špatné umístění v zadní části motorového prostoru vedly k velmi drahým výměnám a ještě dražším opravám.

Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 4 - Skvela auta s bidnymi motory foto 04Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 5 - Skvela auta s bidnymi motory foto 05Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 6 - Skvela auta s bidnymi motory foto 06

3. Mazda RX-8 Renesis (2003)

Problémy se spolehlivostí rotačních motorů jsou dlouhodobou záležitostí a do jisté míry se týkaly každého vozu s tímto typem pohonu. Mezi výrobci je nejdéle nabízela Mazda, která auto s Wankelem prodávala ještě v tomto století. Roky po tom, co všichni ostatní zanevřeli na Wankel, dorazila sportovní Mazda RX-8 - zajímavý vůz, ale na údržbu náročné motory ztrácely kompresi ještě před dosažením 100 tisíc ujetých kilometrů i při ne zcela zanedbané údržbě, to je na dnešní dobu zoufale málo.

Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 7 - Skvela auta s bidnymi motory foto 07Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 8 - Skvela auta s bidnymi motory foto 08Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 9 - Skvela auta s bidnymi motory foto 09

4. MGF (1995)

Se svým drsným vzhledem, brilantním projevem díky odpružení Hydragas a cenovou dostupností byl britský MGF adeptem na titul stylového atleta dekády. Vyráběl se v 90. letech 20. století, ale podobného označení se nikdy nedočkal. Motor uložený uprostřed, jednotka MG-Rover z řady K, se nestíhala chladit, proto docházelo k praskání těsnění pod hlavou dříve, než dívky procházející okolo stihly vyjevit svůj obdiv.

Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 10 - Skvela auta s bidnymi motory foto 10Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 11 - Skvela auta s bidnymi motory foto 11Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 12 - Skvela auta s bidnymi motory foto 12

5. Hummer H1 (1992)

Civilní Hummer odvozený od vojenského Humvee měl být nezničitelný. Vojáci mnohokrát ocenili odolnost armádní verze, ale typ H1 pro běžné řidiče z let 1996 až 2000 byl vybaven turbodieselem, jemuž kvůli technologické chybě při výrobě praskal jeden z válců. Jakmile motor selhal, byla jedinou rozumnou možnost opravy kompletní výměna. Některá auta dostala opakovaně stejně vadný agregát.

Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 13 - Skvela auta s bidnymi motory foto 13Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 14 - Skvela auta s bidnymi motory foto 14Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 15 - Skvela auta s bidnymi motory foto 15

6. Pontiac Fiero (1983)

Američtí výrobci automobilů jsou notoricky konzervativní, a proto v průběhu minulých dekád vyrobili relativně málo sportovních modelů. Jedním z nich je Pontiac Fiero z roku 1983 - vypadal slibně, ale litinový 2,5litrový čtyřválec s výkonem 136 koní byl vhodný nanejvýš pro klidný provoz bez potřeby nadstandardního výkonu. Situace dále zhoršoval fakt, že ojnice byly nesprávně vyrobeny a měly sklon k vyražení díry v bloku, kudy vytekl olej na horký výfuk, který se nejednou vznítil. Jméno Pontiac Firo v tu chvíli sedělo více.

Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 16 - Skvela auta s bidnymi motory foto 16Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 17 - Skvela auta s bidnymi motory foto 17Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 18 - Skvela auta s bidnymi motory foto 18

7. Chevrolet Camaro (1982)

Třetí generace Camara vypadala velmi dobře. Její vnímání ale podkopávala základní verze - v roce 1982 šlo koupit provedení s 2,5litrovým čtyřválcovým motorem o výkonu pouhých 69 kW (93 koní), které se rozjelo jen na 162 km/h. Není potřeba dále vysvětlovat, že takto si Američané sportovní vůz nepředstavovali.

Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 19 - Skvela auta s bidnymi motory foto 19Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 20 - Skvela auta s bidnymi motory foto 20Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 21 - Skvela auta s bidnymi motory foto 21

8. Chevrolet Corvette 305 California (1980)

Otravné kalifornské emisní regulace vedly k degradaci amerických aut v mnohem širším měřítku. Snad nejsmutnějším počinem byl Chevrolet Corvette s pětilitrovým osmiválcem do V, který generoval směšných 134 kW čili 182 koní - takový výkon dnes překonávají i některé tříválce s objemem 1,5 litru. Ještě horší byla nutnost třírychlostní automatické převodovky zvýrazňující letargické reakce plynového pedálu. Výroba tohoto díla vydržela jen jeden rok.

Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 22 - Skvela auta s bidnymi motory foto 22Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 23 - Skvela auta s bidnymi motory foto 23Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 24 - Skvela auta s bidnymi motory foto 24

9. Mercedes-Benz 300SD (1979)

Mercedes třídy S byl vždy průkopníkem z hlediska přepychu, bezpečnosti a také výkonu. Když Němci představili vůbec první přeplňovaný naftový motor, očekávání bylo na nejvyšší úrovni. Bohužel se nenaplnily, protože pětiválcový diesel ze sebe vysoukal jen 82 kW (112 koní) a 228 Nm točivého momentu slibující pomalé tempo do maxima 166 km/h. Prodejní hit to nepřekvapivě nebyl.

Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 25 - Skvela auta s bidnymi motory foto 25Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 26 - Skvela auta s bidnymi motory foto 26Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 27 - Skvela auta s bidnymi motory foto 27

10. Škoda Fabia 1,2 HTP (1999)

Tento seznam by nebyl úplný bez zástupce, kterého Češi budou znát lépe, než by si přáli. Fabia první generace z let 1999 až 2007 byla velmi povedeným autem, kterým si automobilka toužila dále vydobývat co nejlepší renomé po dekádách živoření v komunistických spárech. Máloco bylo na tomto autě zanedbáno a mechanici dodnes oceňují spoustu promyšlených a naddimenzovaných detailů - ne nadarmo tahle auta najíždí přes 1 milion km.

Tohle všechno ale v roce 2002 dostalo ránu zavedením tříválce 1,2 HTP do nabídky. Motor, který dodnes způsobuje špatné spaní celé jedné generaci českých motoristů získal spoustu hanlivých přezdívek, z nichž Honem To Předjeď je jedna z těch mála publikovatelných. Správně High Torque Perfomance nebyl ničím z toho, co sliboval - slabé ústrojí nebylo schopné podávat dostatečné výkony, relativně vysoký točivý moment v určitém spektru otáček vedl jen ke chvlikovému „slíbení” dynamiky, kterou jednotka vyrovnaně nenabízela a nepříjemný zvuk a vibrace gradující s počtem najetých kilometrů dávaly všemu nepěknou korunu. HTP se udržel v nabídce i pro další generaci Fabie v trochu vylepšeném provedení později byl naštěstí nahrazen jinými agregáty.

Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 28 - Skvela auta s bidnymi motory foto 29 lepsiPovedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 29 - Skvela auta s bidnymi motory foto 28Povedená auta, která táhly ke dnu mizerné motory - 30 - Skvela auta s bidnymi motory foto 30

Inspirace: Autocar

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše