Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Pozadí vzestupu a pádu ex-šéfa VW. Rodina na něj řekla pozoruhodné věci
17.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Němcům se podařilo dosud nebývale detailně zdokumentovat historii VW a vliv Ferdinanda Piëcha na ni. Dnes večer to odvysílají, leccos víme už teď.
Pokud pro vás jazyková bariéra nepředstavuje problém, měli byste dnes večer ve 20:15 usednout k televizním obrazovkám a naladit si německou televizní stanici ZDF. Právě ta odvysílá premiéru dokumentu The Volkswagen Story, za kterým stojí Manfred Oldenburg a Annebeth Jacobsen. A pokud je pro vás vysílání ZDF nedostupné nebo ona jazyková bariéra problém představuje, řekneme vám to nejzajímavější už teď my.
Zmíněná dvojice v tomto pořadu mapuje vznik koncernu od samotného počátku až po dnešní dny, a to hlavně díky svědectvím rodin Porsche a Piechů. Řeč přijde i na kauzu Dieselgate, dokument se ale nesoustředí ani tak na tento skandál, jakožto spíše na mocenský boj, který v koncernu zuří pomalu od chvíle, kdy se dcera Ferdinanda Porsche v roce 1928 vdala za Antona Piëcha. Společně měli čtyři děti, z nichž nejznámějším se stal Ferdinand. Ten nejprve brousil ostruhy u Porsche, než přestoupil k Audi. Stalo se tak poté, co se celá rodina domluvila na tom, že se žádný její člen nebude podílet na každodenních operacích.
Piëch to respektovat nehodlal, rodina mu ale klacky pod nohy neházela. Od začátku se profiloval jako velmi schopný člověk a jako vystudovaný technik se postupně zasadil o řadu úspěchů Porsche a Audi nejprve na sportovním a později i obchodním poli. Jeho bratranci nesoucí příjmení Porsche se jen vezli, a tak vlastně není překvapivé, že Ferdinand v roce 1970 na rodinném setkání prohlásil: „Já jsem divoká svině, vy jste jen domácí prasátka.“ Chtěl tím naznačit, že zatímco ostatním létají pečení holubi do úst, on musí tvrdě dřít. Mocenský boj mezi oběma klany tím však neodstartoval, jen se rozhořel naplno.
Piëch byl totiž rodinou Porsche přehlížen od počátku. Nikoliv však pro své schopnosti, těch si byli ostatní dobře vědomi, ale kvůli „špatnému“ příjmení. Jak proto v dokumentu uvádí Wolfgang Porsche, jeho otec Ferry (bratr Louisy) měl na na popud svého poradce Ferdinanda adoptovat, tím rozbouřené vody uklidnit a zajistit tak, že Piëch bude pracovat ve prospěch obou rodin, nikoli jen jedné. Porsche to ale odmítl. Odvětil: „Již mám čtyři syny, nepotřebuji dalšího.“
I tato událost se měla podepsat na Piëchově charakteru. Na jedné straně tak sice dokázal úžasné věci na poli techniky a byl to především on, kdo vybudoval největší automobilové impérium na světě. Na straně druhé „si však zničil život, a to kvůli způsobu, jakým nakládá s lidmi,“ dodává Ferdinandův bratranec Wolfgang. Na mysli tím přitom nemá jen určitou tvrdost a bezohlednost vůči zaměstnancům či obchodním partnerům, kterou svého času popsal Bob Lutz, ale i chování k ostatním členům rodiny.
V dokumentu tedy zazní i to, že Piëch měl krátký poměr se ženou jednoho svého bratrance z rodiny Porsche. Nikoliv však kvůli oné ženě, nýbrž jen proto, aby dokázal svou moc nad osudy jiných. Není tedy vlastně překvapivé, že se dozorčí rada, ve které Wolfgang rovněž sedí, na jaře 2015 otočila využila příležitosti, k Ferdinandovi se otočila zády a místo toho ve sporu s ním podpořila Martina Winterkorna.
Do značné míry šlo o odvetu za rok 2008, kdy se Porsche pokusilo převzít celý koncern VW Group. Nikoliv však čistě, což nakonec vedlo k zatýkání a takřka pádu značky na dno propasti bankrotu. Místo toho, aby tedy automobilka z Zuffenhausenu převzala wolfsburgský moloch, stal se pravý opak a Piëch si připnul na opasek další skalp.
„Ferdinand nasypal písek do převodovky. To nebylo nutné,“ dodává dnes Wolfgang s tím, že kroky z posledních let Piëch jen ničí svou celoživotní práci. Přesto poněkud smířlivě naznačuje, že by rád konečně nastolil v rodině mír. „Protože pokud táhneme za jeden provaz, jsme neskutečně silní.“ Dá se ovšem předpokládat, že Piëch podávanou ruku nepřijme. I proto ostatně svůj podíl prodal raději svému bratrovi než bratranci, který je nyní nepřímo největším akcionářem Volkswagenu.
Jsou to skutečně pozoruhodné věci. Pokud máte možnost, celá The Volkswagen Story stojí za zhlédnutí.
Mocenský boj v koncernu VW Group mezi rodinami Piëchů a Porsche je odvěký...
...přičemž Ferdinand Piëch, tvůrce současného impéria, jej již víceméně prohrál. I když v něm celý život měl navrch
Svůj podíl přitom prodal svému bratrovi Hansi-Michelovi, který je nyní největším akcionářem koncernu...
...ten ale povede jeho bratranec Wolfgang Porsche, který si s ním na druhou stranu rozumí mnohem lépe než s Ferdinandem
Zdroj: ZDF
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 8 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před hodinou - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 2 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 4 hodinami - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 5 hodinami - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan