Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Před 14 léty začala výroba Bugatti Veyron, dobové fotografie fascinují dodnes
28.9.2019 | Petr Miler
V září roku 2005 skončila éra vlády McLarenu F1 a také skoro nekonečné trápení Volkswagenu ve snaze dostat do výroby další novodobé Bugatti. Veyron zamířil ke slávě, které dodnes nepozbyl.
Když se v roce 1999 ukázal koncept Bugatti 18/3 Chiron, motoristický svět byl na nohou. První novodobý supersport Bugatti po drtivém úpadku firmy v Artioliho éře (koncepty EB118 a EB218 berme spíše jako luxusní stroje) zaujal designem Fabrizia Giugiara, použitou technikou i ambicemi jeho dnes už zesnulého duchovního otce vykřesat z něj první silniční auto světa, které pokoří rychlost 400 km/h. Vsadil na 18válcový motor do Y s objemem 6,3 litru, který v autě dosud nikdo nepoužil, pohon všech kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.
Jak náročné bylo takové auto sestrojit, ukazuje nejlépe doba, kterou zabral utrápený přerod od konceptu k produkčnímu autu. Trvalo šest let, než se z Chironu stal Veyron a než se konečně začal sériově vyrábět. Stalo se tak přesně před 14 léty, v září 2005.
Veyron nakonec neměl osmnáct válců, ale „jen” šestnáct a jeho motor není do Y, ale do W. Díky čtveřici turb a 1,7 litru objemu navíc ale výkonu přibylo tolik, že se dostal nad hranici jedné tisícovky (koncept 18/3 Chiron si musel vystačit s 555 koňmi) a stále s pohonem 4x4 i automatem DSG se stal jedním nejúchvatnějších kousků automobilové techniky, které kdy vznikly. Maximální rychlost se skutečně dostala za hranici 400 km/h a verze Super Sport ji posunula ještě o pořádný kus dále. Vlastně tak daleko, že pokořena byla až předloni.
Tohle všechno ale možná znáte, při příležitosti onoho 14letého výročí zahájení výroby jsme si ale chtěli připomenout to, jak vypadala „továrna na Veyron” a jak se tento stroj vyráběl. Snímky to dokumentující nejsou nové, nejsou ale také ničím „profláklým”, co by nestálo za pozornost. Možná i proto dodnes fascinují.
Výroba auta, které po mnoha letech vzalo titul nejrychlejšího na světě revolučnímu McLarenu F1, je totiž velmi zajímavý proces, stejně jako je zajímavé místo, kde se odehrával. Můžeme vidět celou továrnu, její zázemí, fascinující kusy techniky nebo to, jaká čistota v „Atelieru Bugatti”, továrně firmy ve francouzském Molsheimu, panuje. Podívejte se na to sami, tato důležitá kapitola novodobé historie Bugatti se začala psát přesně před 168 měsíci...
Celý proces vzniku Veyronu - od salonu, kde si svůj vůz zákazníci objednávali, až po kompletní stroje připravené k předání či expedici
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejčtenější články
- Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda