Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Před 14 léty začala výroba Bugatti Veyron, dobové fotografie fascinují dodnes
28.9.2019 | Petr Miler
V září roku 2005 skončila éra vlády McLarenu F1 a také skoro nekonečné trápení Volkswagenu ve snaze dostat do výroby další novodobé Bugatti. Veyron zamířil ke slávě, které dodnes nepozbyl.
Když se v roce 1999 ukázal koncept Bugatti 18/3 Chiron, motoristický svět byl na nohou. První novodobý supersport Bugatti po drtivém úpadku firmy v Artioliho éře (koncepty EB118 a EB218 berme spíše jako luxusní stroje) zaujal designem Fabrizia Giugiara, použitou technikou i ambicemi jeho dnes už zesnulého duchovního otce vykřesat z něj první silniční auto světa, které pokoří rychlost 400 km/h. Vsadil na 18válcový motor do Y s objemem 6,3 litru, který v autě dosud nikdo nepoužil, pohon všech kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.
Jak náročné bylo takové auto sestrojit, ukazuje nejlépe doba, kterou zabral utrápený přerod od konceptu k produkčnímu autu. Trvalo šest let, než se z Chironu stal Veyron a než se konečně začal sériově vyrábět. Stalo se tak přesně před 14 léty, v září 2005.
Veyron nakonec neměl osmnáct válců, ale „jen” šestnáct a jeho motor není do Y, ale do W. Díky čtveřici turb a 1,7 litru objemu navíc ale výkonu přibylo tolik, že se dostal nad hranici jedné tisícovky (koncept 18/3 Chiron si musel vystačit s 555 koňmi) a stále s pohonem 4x4 i automatem DSG se stal jedním nejúchvatnějších kousků automobilové techniky, které kdy vznikly. Maximální rychlost se skutečně dostala za hranici 400 km/h a verze Super Sport ji posunula ještě o pořádný kus dále. Vlastně tak daleko, že pokořena byla až předloni.
Tohle všechno ale možná znáte, při příležitosti onoho 14letého výročí zahájení výroby jsme si ale chtěli připomenout to, jak vypadala „továrna na Veyron” a jak se tento stroj vyráběl. Snímky to dokumentující nejsou nové, nejsou ale také ničím „profláklým”, co by nestálo za pozornost. Možná i proto dodnes fascinují.
Výroba auta, které po mnoha letech vzalo titul nejrychlejšího na světě revolučnímu McLarenu F1, je totiž velmi zajímavý proces, stejně jako je zajímavé místo, kde se odehrával. Můžeme vidět celou továrnu, její zázemí, fascinující kusy techniky nebo to, jaká čistota v „Atelieru Bugatti”, továrně firmy ve francouzském Molsheimu, panuje. Podívejte se na to sami, tato důležitá kapitola novodobé historie Bugatti se začala psát přesně před 168 měsíci...
Celý proces vzniku Veyronu - od salonu, kde si svůj vůz zákazníci objednávali, až po kompletní stroje připravené k předání či expedici
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před hodinou - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 14:32 - pavproch
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1