Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h

Bugatti Veyron? Bugatti Chiron? Ani jeden z těchto strojů se svou rychlostí nemá rovnat schopnostem Dodge Tomahawk, vpravdě extrémnímu stroji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h

2.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Bugatti Veyron? Bugatti Chiron? Ani jeden z těchto strojů se svou rychlostí nemá rovnat schopnostem Dodge Tomahawk, vpravdě extrémnímu stroji.

Desetiválec není běžná pohonná jednotka. Nějaké člověk najde v supersportech, další jsou k mání v amerických nákladních autech, jeden se montoval do Volkswagenu Phaeton a jeden našel cestu do motorky. Čtete správně a patříte-li k fanouškům extrémních strojů, možná si na ni vzpomenete. Jmenuje se Dodge Tomahawk.

Představil se v roce 2003 na detroitském autosalonu, nedlouho po Viperu SRT10 generace ZB I, a právě z tohoto vozu měl motor - vidlicový desetiválec o objemu 8,3 litru a výkonu 500 koní. Jen s tím rozdílem, že zatímco Viper vážil 1 530 kg, Tomahawk ukázal na váze 680 kg.

Právě proto se objevily zprávy, že Tomahawk zvládne zrychlit na 60 mph (97 km/h) za 2,5 vteřiny a Dodge zprvu tvrdil, že jeho maximální rychlost může dosáhnout až 680 km/h. Později tato slova zkorigoval na 480 km/h s ohledem na zpřevodování pro co nejlepší zrychlení, nedá se ale říci, že by tímto číslem jakkoli zklamal. Tak rychle dodnes nedokáže jet žádný silniční automobil.

Na stroji mohl jezdit jen jeden člověk a ležel na něm podobně, jako se leží na motorkách postavených pro čtvrtmílové sprinty. Motor měl pochopitelně pod sebou, řidítka byla umístěna na krytu sání a chladičů a to, co vypadalo jako světla, byly ve skutečnosti škrticí klapky. Skutečně fungovaly, při otáčení plynem se otvíraly.

Tomahawk sice vypadá jako motorka, ale ve skutečnosti to motorka není, ne podle amerických předpisů. Ty říkají, že aby bylo vozidlo motocyklem, může mít při normální jízdě na zemi nanejvýš tři kola. Tomahawk má ale kola čtyři, každé s nezávislým zavěšením, jen jsou velmi blízko u sebe. To znamená, že podle amerických předpisů je Tomahawk automobil, byť mu tak nikdo soudný neříká.

Na nerovnostech se kola pohybují na sobě nezávisle, při zatáčení ale ta přední drží spolu. Pokud přemýšlíte, jaký měl Tomahawk asi poloměr otáčení, odpověď zní - enormní. Kola se mohla natočit jen asi o 20° na každou stranu, takže poloměr otáčení byl „jen o něco menší než u SR-71,” údajně ve své době motoristický novinář Jeff Karr. Pro připomenutí, Lockheed SR-71 Blackbird je špičkové špionážní letadlo.

Tomahawk je postaven na monokokovém šasí a motor je tu namáhaným členem. O jeho chlazení se starají dva hliníkové chladiče, umístěné nad sáním motoru. Zajímavá je také převodovka Tomahawku, která má pouze dva stupně pro jízdu dopředu a žádnou zpátečku. Je manuální se suchou dvoukotoučovou spojkou a o finální převod síly na zadní kola se starají dva motocyklové řetězy.

Čtyřkolové uspořádání bylo podle Wolfganga Bernharda, výkonného ředitele Chrysleru v té době, nutné pro přenos výkonu na silnici. Pneumatiky byly vyvinuty společností Dunlop speciálně pro Tomahawk, mají symetrický dezén a vpředu rozměr P120/60 R20, vzadu P150/60 R20, a jsou obuty na kolech vyfrézovaných z hliníku.

Tomahawku nechybí osvětlení; vpředu i vzadu se o něj starají pásy LEDek mezi koly, jak si pozorný čtenář všimne. Světla se pohybují spolu s koly při zatáčení a propružení, což by pravděpodobně nebylo pro motocykl v USA legální. A jako automobil by musel Tomahawk splnit všechny požadavky na pasivní bezpečnost automobilů, což dost dobře není proveditelné, když se na něm sedí jako na motorce.

To znamená, že Tomahawk nikdy neprodával jako vozidlo. Jenže prodával se. Vyrobeno bylo deset kusů, které byly prodány jako „pohyblivé sochy” s tím, že jejich provoz na veřejných silnicích není legální. Své majitele-sběratele hledaly přes známý katalog Neiman Marcus po 555 tisících dolarů za kus, tedy opravdu tučnou sumu.

Zmiňovanou maximální rychlost nikdo nikdy neotestoval, bohužel. Wolfgang Bernhard v roce 2003 uvedl, že s Tomahawkem nikdy nikdo nejel rychleji než 160 km/h. Mluvčí Dodge David Elshoff říkal, že se Tomahawk jednou podívá na solné pláně v Bonnevile, ale nikdy k tomu nedošlo.

Dodge Tomahawk je tedy motorkou, na které se projedete maximálně po dvorku, pokud nechcete riskovat problémy s rukou zákona v bílých čepicích - či jakýchkoliv jiných, podle toho, kde zrovna jste. Není to praktický stroj, není to vlastně vůbec použitelné vozidlo, je to především sběratelský kousek. Ale je vpravdě šílený, krásně šílený...


Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 1 - dodge tomahawk 01Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 2 - dodge tomahawk 02Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 3 - dodge tomahawk 03Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 4 - dodge tomahawk 04Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 5 - dodge tomahawk 05Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 6 - dodge tomahawk 06Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 7 - dodge tomahawk 07Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 8 - dodge tomahawk 08Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 9 - dodge tomahawk 09Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 10 - dodge tomahawk 10Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 11 - dodge tomahawk 11Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 12 - dodge tomahawk 12Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 13 - dodge tomahawk 13Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 14 - dodge tomahawk 14Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 15 - dodge tomahawk 15Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h - 16 - dodge tomahawk 16
Této šílenosti vzniklo až 10 kusů a všechny jsou pojízdné. Jen ani jeden nesmí legálně na silnice

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše