Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Před 4 roky se těžce zranil Schumi. Před 21 v průměrné F1 všem ukázal, kdo je tu král
29.12.2017 | Petr Miler
Dnes jsou to přesně čtyři roky, co se Michael Schumacher nešťastně zranil při lyžování. Připomeňme si ale raději lepší chvíle jeho života.
Osud Michaela Schumachera nám dokola připomíná, jak tenká může být hranice mezi takřka bezstarostným bytím a balancováním na hranici života a smrti. Jeden z nejúspěšnějších a nejlépe placených sportovců všech dob se zdánlivě dokonalým rodinným zázemím se na sklonku roku 2013, už po skončení své aktivní kariéry, vydal lyžovat se svým synem Mickem do francouzského Meribelu. Právě tam měl nehodu a vážně se zranil. Tak vážně, že dodnes není s to vést normální život a je otázkou, jestli jej vůbec někdy bude schopen vést. Jeho skutečný stav je neznámý. Čas od času se sice objeví nějaké zprávy, zcela jasnou informaci jsme ale nedostali už léta.
Schumacherova nehoda je smutná věc a snad na ní ani nechceme myslet. Na samotného Schumiho ale nechceme jen tak zapomenout, však je to legenda, která - ať už v dobrém či zlém - za dekády působení v nejvyšší lize automobilového sportu protkala osudy snad každého z nás. A tak bychom při příležitosti dnešního smutného výročí rádi připomněli jeden z vrcholných momentů jeho kariéry, podle nás dokonce ten úplně nejvrcholnější.
Je pochopitelně obtížné hledat v kariéře člověka, který se stal sedmkrát mistrem světa Formule 1 a překonal většinu rekordů tohoto sportu, ten nejlepší. Každý může vybrat jiný, třeba jeho sedmý titul mistra světa, zisk titulu během pouhých 11 závodů či spoustu rozličných zápisů typu absolvování sezóny bez jediné absence na stupních vítězů. Většina z nich se ale váže k jeho nejlepším létům u Ferrari, kdy mnozí podotknou, že měl nejlepší auto a s ním dosahoval nejlepších výsledků. Opáčili bychom, že jej nadstandardním přístupem ke své práci pomáhal vyvinout, a tak si tuto dominanci zasloužil, Schumi ale tak či onak rozhodně nebyl pilotem, který by dokázal vítězit jen se špičkovým vozem. A pokud jste na to zapomněli, vzpomínka na jeden deštivý den roku 1996 vám to připomene.
Byl to 6. červen, kdy se jela velká cena Španělska na Circuit de Catalunya poblíž Barcelony. Jel se v rámci Schumacherovy první sezóny u Ferrari, kdy německý pilot naskočil do týmu dekády toužícím po titulu jako už jako hvězda ověnčená dvěma tituly u Benettonu. Jeho vůz ale hvězdný zdaleka nebyl a jeho týmový kolega Eddie Irvine s ním nedokázal předvést prakticky nic - za celou sezónu získal pouhých 11 bodů. Schumacher byl jinde a od prvního závodu sezóny dokázal s tímto autem bojovat s nejlepšími - buď nedojel, nebo skončil na stupních vítězů, nic mezi tím. O své první vítězství v nové stáji ale po šest velkých cen usiloval marně.
Ve Španělsku, sedmém závodu sezóny, se pro něj situace nevyvíjela lépe. Kvalifikoval se jako třetí za tehdy nejrychlejšími Williamsy, pro závod mu ale Bůh seslal to, co na trati odděluje zrno od plev - déšť. Jízda na kluzkém povrchu vyžaduje extrémní cit pro řízení a také řidičskou inteligenci, neboť co platí na suchu, na mokru bere za své. Schumi měl obojí a na to, co v červnu předvedl v Barceloně, snad svět nikdy nemůže zapomenout.
Start se mu nepodařil, klesl až na pátou pozici a po několik kol na ní setrval, hned poté se ale začal profilovat jako jasně nejrychlejší jezdec na trati. Navzdory pomalejšímu autu, než měli nejlepší konkurenti, dokázal jezdit hned zkraje až o dvě sekundy lepší časy. Díky chybujícími Hillovi se dostal na čtvrtou a později před Bergera na třetí, aby v mžiku stáhl náskok vedoucí dvojice Villeneuve-Alesi. Chvíli mu trvalo, než si oba jezdce přečetl a na stejném místě trati, krátce za startem dvou z kol, je předjel.
Přiložené video to dokumentuje nejvěrněji, a tak se podívejte sami, co před 21 léty Schumacher ve Španělsku předváděl. Navzdory extrémně silnému dešti a faktu, že prakticky jen jedna stopa na trati byla zbavená alespoň části vody, volil často úplně odlišnou linii než všichni ostatní a ve zdánlivě nesmyslných trajektoriích dokázal získávat na konkurenty obrovský náskok.
Jeho převaha byla neskutečná - po předjetí Villeneuva dokázal na pozdějšího vicemistra světa najíždět až 4 sekundy na kolo (!), to je na trati dlouhé necelých pět kilometrů v této kategorii motorsportu rozdíl několika tříd. Schumacher dojel do cíle první, poprvé v barvách Ferrari. Jeho náskok na druhého Alesiho činil v cíli 45,3 sekundy poté, co v posledním kole značně zvolnil, jinak byl náskok skoro minutový. A jen jeden další pilot (Villeneuve) za ním zaostával o méně než celé kolo. Znovu opakujeme - toto převedl německý pilot s autem, které šlo tehdy označit nanejvýš za průměrné a s nímž nikdo jiný než on nedokázal bojovat o více než pár bodů za sezónu.
Byl to to nejlepší razítko pod jeho do té doby ne až tak rozšířenou přezdívku „Regenmeister”, „Král deště”. Nepřišel k ní náhodou, neboť téměř kdykoli v závodě během Schumacherovy kariéry, zapršelo, byl prakticky k neporažení. A k neporažení byl i 6. června 1996 v Barceloně. Podle nás to bylo nejúchvatnější představení, které kdy Schumi na trati předvedl a už kvůli němu by zasloužil věčnou slávu. On ale v následujících osmi letech dokázal ještě pětkrát vyhrát titul mistra světa a postarat se o spoustu rekordních zápisů...
Připomeňte si s námi tento moment, hezky se na něj dívá, ať už jste Schumacherovi fandili, nebo ne. My tímto předem přejeme Michaelovi vše nejlepší k jeho 48. narozeninám, které za pár dnů (3. ledna) oslaví. Přání frází „hlavně to zdraví” v tomto případě ani nebude klišé, jakým podobně věty při narozeninových oslavách bývají...
Schumacherův tanec španělským deštěm vstoupil do historie. Po právu
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 4 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 5 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva