Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí

Až nepochopitelné následky měla v roce nehoda jediného vozu na okruhu v Le Sarthe. Nejčernější den historie motorsportu přinesl přinesl 84 lidem smrt, dalších 178 zranil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí

15.6.2019 | Petr Prokopec

Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Až nepochopitelné následky měla v roce nehoda jediného vozu na okruhu v Le Sarthe. Nejčernější den historie motorsportu přinesl přinesl 84 lidem smrt, dalších 178 zranil.

Máme tu polovinu června, což už tradičně znamená, že se na okruhu Le Sarthe jede vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans. Kvalifikaci na něj s továrním prototypem LPM1 Toyoty vyhrál Kamui Kobajaši, který je jedním z 22 bývalých jezdců Formule 1, kteří nastoupí na start. Z těch dalších můžeme jmenovat třeba Fernanda Alonsa, jehož Toyota TS050 Hybrid odstartuje z druhého místa. Pro Španěla to přitom bude rozlučka s týmem, poté se závodník chce soustředit s McLarenem na Indy 500 a zisk trojkoruny.

Není to poprvé, co na okruh Le Sarthe dorazila celá řada závodníků z královské motoristické disciplíny. K vzájemnému prolínání obou disciplín dochází od nepaměti, výjimkou nebyl ani ročník 1955. Na ten dnes nevzpomínáme náhodně, připomenout je totiž třeba vůbec největší tragédii, která je spojena nejen s Le Mans, ale i celou historií automobilového závodění. Do klání i tehdy odstartovala esa z Formule 1, tedy třeba Mike Hawthorn, Juan Manuel Fangio či Stirling Moss. Diváci tak měli na co koukat, spousta z nich však doplatila na zanedbání ze strany organizátorů.

Na okruhu Le Sarthe se totiž začalo závodit již v roce 1923, kdy se maximálka závodních aut pohybovala okolo 100 km/h. Do roku 1955 však vzrostla na 270 km/h. Trať se ovšem dočkala jen minima úprav, v podstatě byla pouze rozšířena a položen byl nový koberec. Závodníky dělil od diváků 1,2 metru široký hliněný val, v boxech ale ochranná bariéra nebyla žádná. Stejně tak vozy neměly bezpečnostní pásy, neboť jezdci spíše preferovali, aby při srážce vylétli z kokpitu, než aby byli rozmačkáni či v autě uhořeli.

Suma sumárum se tedy závod dal nazvat jízdou v minovém poli. Přesto před jeho startem panovalo velké vzrušení, neboť s novými a vylepšenými vozy dorazily jak Ferrari, tak Jaguar a Mercedes, vítězové posledních ročníků. Scuderie byla v té době šampionem, její rychlost však podkopávala poruchovost. Jaguar měl ve svém týmu již zmíněného Hawthorna, Mercedes se pak pochlubil vozem 300 SLR, jehož karoserie byla z odlehčené hořčíkové slitiny zvané Elektron.

Závod odstartoval v sobotu ve čtyři hodiny odpoledne (v současné době se startuje v 15:00), a jak se dalo očekávat, vozy Ferrari, Jaguar a Mercedes byly na špici pole. Červený speciál Eugenia Castellotiho se ale posléze začal pořadím propadat, zatímco Hawthorn z Jaguaru a Fangio z Mercedesu začali zajíždět jedno nejrychlejší kolo za druhým. Zhruba dvě hodiny po startu tak již nadělili jedno kolo téměř celému zbytku světa. Poté se však odehrálo něco, co stěží kdy bude zapomenuto.

Na konci pětatřicátého kola mezi sebou Hawthorn a Fangio bojovali se stejnou vervou, jak během předchozích 86 minut. Jezdec z Jaguaru si byl vědom technické dokonalosti Mercedesu, ovšem nehodlal dopustit, aby britské auto bylo poraženo tím německým. To ovšem znamenalo, že bude muset mít dokonalou i zastávku, ke které mělo dojít. Hawthorn se proto rozhodl, že využije výhody svých kotoučových brzd a v nájezdu do boxů bude brzdit co nejpozději.

Něco takového by za normální situace nebyl problém, nicméně na konci 35. kola byl zrovna u nájezdu do boxů nemalý provoz. Hawthorn krátce před zastávkou předjel Pierra Levegha a chystal se i na předjetí Lance Macklina. Ten jej viděl, a jelikož byl za volantem mnohem pomalejšího Austinu-Healey 100S, uhnul mu na pravou stranu. Netušil totiž, že jezdec Jaguaru míří do boxů. Dáno to bylo i tím, že si neuvědomil, že Hawthorn díky lepším brzdám nepotřebuje takový prostor.

Hawthorn pak i ve snaze o zmatení Fangia zamířil do boxů až těsně před nájezdem, kdy v podstatě hodil před Macklina myšku. Ten se mu pokusil vyhnout, ale dostal se do středu trati, přímo do cesty Leveghovi, jehož Mercedes v tu chvíli jel okolo 200 km/h. Francouzský závodník měl jen minimum prostoru na reakce a jeho možná vůbec posledním počinem v životě bylo, že zvedl ruku, aby varoval za ním jedoucího Fangia, kterému tím velmi pravděpodobně zachránil život.

Fangio se pumelenici dokázal vyhnout, nicméně Levegh již to štěstí neměl. Jeho vůz byl katapultován do onoho hliněného valu, do kterého narazil v rychlosti 160 km/h. Okamžitě došlo k výbuchu a vůz byl rozmetán na kousky. Sám Levegh vylétl z vozu a na místě podlehl svým zraněním. Mnohem horší bylo, že trosky jeho Mercedesu vystřelily jako smrtící projektily směrem k davu a smetly vše, co jim stálo v cestě - kapota prý působila jako gilotina.

Výsledek tohoto karambolu byl opravdu tragický, až neuvěřitelně. Mezi diváky vlétly části jediného vozu, nepříliš těžkého, navíc ne zase tak rychle jedoucího. Přesto na místě zemřelo 84 lidí, dalších 178 bylo zraněno. Pořadatelé v tu chvíli udělali tu věc, která je jim sice vyčítána, s ohledem na možné řešení následků ale byla rozumná - závod nezastavili. Jen díky tomu nebyly příjezdové komunikace ucpány a na okruh i z něj se tak dostaly sanitky a hasičské vozy. Mercedes krátce na to oznámil, že ze závodu odstupuje a svá zbývající auta, která v ten moment jezdila na prvním a třetím místě, neprodleně stáhl z trati.

Sám Hawthorn přejel boxy, pročež mu bylo týmem přikázáno, aby obkroužil další kolo a zastávku absolvoval později. Když u svých mechaniků stavěl o pár minut později, neměl ani tušení, jakou tragédii částečně způsobil. Oficiálně však nebyl nikdy obviněn, ačkoliv jej incident pronásledoval až do smrti. Ta přišla o pouhá čtyři léta později během nehody, jež se odehrála mimo okruhy a během které Hawthorn ironicky zkoušel se svým civilním Jaguarem předjet civilní Mercedes-Benz.

Hawthorn byl přitom z katastrofy všeobecně viněn, k čemuž přispělo i to, že po závodě jej tisk vyfotil s úsměvem na rtech a trofejí v ruce. Šlo přitom o velmi nešťastný okamžik, neboť oficiální ceremonie se z úcty k mrtvým nekonala a k předávání cen došlo v zákulisí. Kromě jezdce Jaguaru však došlo také na obviňování Macklina a Levegha, kteří podle mnohých nebyli natolik fyzicky zdatní, aby vůbec v závodě tohoto typu soutěžili.

Vina ovšem byla svalována také na Mercedes, jenž měl dle spekulací obohatit palivo extrémně výbušnými složkami. To se však nepotvrdilo, místo toho bylo během vyšetřování zjištěno, že velká intenzita požáru byla způsobena hořčíkovou karoserií vozu, která umocnila teplotu plamenů. Německá automobilka se I kvůli tomu nakonec nestáhla jen ze samotného závodu, ale kompletně z motorsportu, a to až do roku 1989.

Nešlo ale o jediný dopad hrozivé nehody. Závodění bylo okamžitě zakázáno ve Francii, Německu, Švýcarsku a dalších zemích, a to do doby, než budou navýšeny bezpečnostní standardy. Většina států po roce tento zákaz odvolala, ve Švýcarsku byl ale naopak ještě rozšířen a v podstatě platí dodnes. Jedinou výjimkou jsou závody aut s alternativním pohonem, proto do země mohl zavítat i šampionát elektrické Formule E.

Jak jsme zmínili, je z dnešního úhlu pohledu je neuvěřitelné, že toto vše v podstatě způsobila havárie jediného vozu. Zničen byl i Macklinův speciál, sám závodník z něj ovšem vystoupil jen s drobnými zraněními. Vrak pak byl v roce 1969 prodán za 155 liber, aby v prosinci 2011 změnil majitele již za neskutečných 843 000 GBP. Zdobila jej přitom původní registrační značka SPL 261-BN, která byla sama o sobě ohodnocena na 800 tisíc liber.

Pro zajímavost pak už jen lze dodat, že neštěstí měl přímo na dlani Leveghův spolujezdec John Fitch. Právě ten přiměl Mercedes, aby ze závodu odstoupil, neboť tušil, že jakýkoliv jiný krok by tisk dal značce „sežrat“. To bylo ostatně patrné z reakcí na snímek vítězného Hawthorna. Sám Fitch poté závodní kariéru ukončil a začal se snažit o zvýšení silniční bezpečnosti. Dokonce i vymyslel ony známé vodou plněné sudy, které hlavně na amerických dálnicích stojí před betonovými zídkami. Jakkoliv tedy během závodu přišla řada lidí o život, jeho dopad jich pro změnu mnoho zachránil.

Přesto je těžké vzpomínat na tento den jinak než s hlubokým zármutkem, 84 mrtvých je neskutečně tragická bilance. Pro srovnání, v České republice aktuálně zemře za rok v autech (další mrtví jsou cyklisté, motorkáři apod.) okolo 250 lidí, 84 mrtvých je tedy bilance za přibližně čtyři měsíce. V Le Mans 1955 stačila jediná nehoda a letící kousky jediného auta.


Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 1 - 24 hodin Le Mans 1955 01Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 2 - 24 hodin Le Mans 1955 02Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 3 - 24 hodin Le Mans 1955 03Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 4 - 24 hodin Le Mans 1955 04Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 5 - 24 hodin Le Mans 1955 05Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 6 - 24 hodin Le Mans 1955 06Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 7 - 24 hodin Le Mans 1955 07Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 8 - 24 hodin Le Mans 1955 08Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 9 - 24 hodin Le Mans 1955 09Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 10 - 24 hodin Le Mans 1955 10Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 11 - 24 hodin Le Mans 1955 11Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 12 - 24 hodin Le Mans 1955 12Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 13 - 24 hodin Le Mans 1955 13Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 14 - 24 hodin Le Mans 1955 14Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 15 - 24 hodin Le Mans 1955 15Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 16 - 24 hodin Le Mans 1955 16Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 17 - 24 hodin Le Mans 1955 17Před 64 lety došlo k dodnes nejtragičtější nehodě historie aut, jediný vůz zabil 84 lidí - 18 - 24 hodin Le Mans 1955 18
V roce 1955 se v Le Mans odehrála největší tragédie v dějinách motorsportu

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše