Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Převodovku DSG nevymyslel koncern VW, i když ji proslavil a masově vyrábí
14.5.2019 | Mirek Mazal
Dvouspojkové převodovky jsou pozoruhodný vynález. Přisuzován je koncernu VW a Němci se skutečně postarali o to, že se dostaly do sérových aut, nápad ale vznikl jinde.
K dnešnímu dni vyrobil koncern Volkswagen více než 26 milionů převodovek označených německy Direktschaltgetriebe a anglicky Direct Shift Gearbox, kterým ovšem málokdo řekne jinak než DSG. VW byl prvním výrobcem, který s dvouspojkovými automaty přišel na trh a byl tím, kdo ukázal konkurenci, že se bez podobně řešené převodovky alespoň u některých modelů neobejde. U zrodu alternativy hydrodynamického měniče ale nestál.
DSG je chytrý nápad a zdá se být spojením toho nejlepšího ze všech myslitelných systémů změny převodů. V jednu chvíli to dokonce vypadalo, že budoucnost žádnému jinému řešení patřit nebude, neboť konvenční automaty s hydrodynamickými měniči nejsou tak rychlé, nejsou tak plynulé, nedokáží stejně rychle reagovat na povely řidiče v případě manuální volby stupňů a v neposlední řadě nejsou tak efektivní. Pozdější vývoj, problémy s životností zejména některých „dvouspojek” a schopnost hydrodynamického měniče snáze pracovat s vysokým výkonem resp. točivým momentem motoru hru vyrovnala. Přesto jejich výlučné použití v supersportovních autech všeho druhu naznačuje, že nic lepšího pro silniční vozy vymyšleno nebylo.
Princip této převodovky je vlastně docela jednoduchý. U konvenčního manuálního řazení nebo robotizovaného manuálu s jednoduchou spojkou při změně převodů musí spojka rozepnout a tím nastává prodleva v toku točivého momentu z motoru na kola. DSG funguje jinak, má dvě spojky a na každé má připravenou jednu rychlost. Řidič tak v optimálním případě přepnutí z jedné rychlosti na druhou pomalu nevnímá, neboť proběhne velmi rychle a hladce. Každá spojka v páru je ovládána mechatronicky a spíná podle řídící jednotky, která určuje, jaký rychlostní stupeň má být následně zařazen. Každá spojka patří zhruba polovině převodů, takže například zařazenou jedničku střídá předem připravená dvojka z druhé sady.
Pochopitelně, z většiny rychlostí je možné zařadit dvě různé, a tak softwarové algoritmy sledují jízdu a snaží se předvídat další krok řidiče při předvolbě další rychlosti, aby převodovka měla na druhé spojce připravenou tu správnou rychlost. Jestliže člověk například mačká plyn a zrychluje plynule na 3. rychlostní stupeň, počítač rozkáže připravit 4. stupeň, který plynule převezme otěže. Při konstantní akceleraci je změna převodů plynulá a velmi rychlá, kritizované prodlevy se ale objevují v momentě, kdy se řidič udělá něco obtížně vyzpytatelného a automat nemá připravený další stupeň. Evoluce posledních 16 let ale učinila i tyto situace o poznání snesitelnějšími.
Oněch 16 let nezmiňujeme náhodou, neboť už v roce 2003 koncern Volkswagen s velkou slávou nabídl DSG za příplatek poprvé v tehdejším Golfu R32. A po nadšeném přijetí dostupnost novinky rychle rozšířil do řady dalších modelů celého koncernu - i ve Škodě Octavia DSG debutovalo jen o dva roky později. Právě proto se traduje, že koncern VW za celým vynálezem dvouspojkových automatů stojí, realita je ale jiná. Prvenství nepatří VW, dokonce ani Porsche či Audi, zkrátka nikomu z koncernu Volkswagen.
Vůbec první pracovní prototyp dvojspojky byl vyvinut v britském hrabství Warwickshire na území města Royal Leamington Spa v roce 1980 - 23 let předtím, než ji poznal svět v Golfu. Vynález tehdy dostal jméno hot-shift automatic gearbox čili něco jako automat s „ostrým” řazením. Koncept jistě nevykazoval reakce podobné současným DSG, ale ve srovnání s tehdejšími konvenčními převodovkami s měničem točivého momentu byl jistě rychlejší.
Převodovky s HDM navíc nebyly a nejsou vhodné pro malé motory, na to jsou v nich příliš velké ztráty, hot-shift měl právě to řešit. Byl to nadějný koncept, v té době se jej ale kvůli jeho složitější konstrukci žádná automobilka nechytla a zůstal jen nápadem. Přitom z hlediska základního uspořádání byl design hot-shiftu velmi podobný současným dvojspojkám. Předloha měla tehdy jednu spojku suchou a jednu mokrou s olejovou lázní, kdy každá pracovala s „vlastní” sadou převodů.
DSG může používat obě alternativy. Její první verze používaly mokré spojky a byly schopné zvládnout točivý moment až 350 Nm. Výrobce BorgWarner pro ně používal ochrannou známku DualTronic a jednotlivé větvě převodů u nich kvůli úspoře místa byly umístěny v jedné ose. Později přišla sedmistupňová verzi DSG určená pro kompaktní vozy. Vzhledem k limitu točivého momentu 249 Nm byly spojky bez maziva jen volně nasucho, aby se snížil vnitřní odpor. Verze bez oleje má o něco větší spojky a s tlustším třecím obložením kvůli oddálení opotřebení. Konstrukce by měla odolávat 300 tisíc ujetých kilometrů.
Olejové chlazení u DSG slibuje větší odolnost proti zátěži, taková převodovka ale váží více, má větší vnitřní ztráty a je cenově dražší. Výrobce u obou typů převodových skříní slibuje snížení spotřeby, nižší emise a také dokonalý jízdní zážitek. Pravda, současné technické finesy umí zázraky a když se s DSG naučíte pracovat tak, aby správně četlo vaše úmysly, je jízda s ním uspokojivá. Žádná elektronika ale nikdy nenahradí přesně trefený meziplyn při prudkém brzdění do oblíbené zatáčky...
O rozmach dvouspojkových převodovek se postaral Volkswagen, který je stále jejich největším propagátorem. Samotný mechanismus těchto skříní ale pochází odjinud
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch