Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Převodovku DSG nevymyslel koncern VW, i když ji proslavil a masově vyrábí
14.5.2019 | Mirek Mazal
Dvouspojkové převodovky jsou pozoruhodný vynález. Přisuzován je koncernu VW a Němci se skutečně postarali o to, že se dostaly do sérových aut, nápad ale vznikl jinde.
K dnešnímu dni vyrobil koncern Volkswagen více než 26 milionů převodovek označených německy Direktschaltgetriebe a anglicky Direct Shift Gearbox, kterým ovšem málokdo řekne jinak než DSG. VW byl prvním výrobcem, který s dvouspojkovými automaty přišel na trh a byl tím, kdo ukázal konkurenci, že se bez podobně řešené převodovky alespoň u některých modelů neobejde. U zrodu alternativy hydrodynamického měniče ale nestál.
DSG je chytrý nápad a zdá se být spojením toho nejlepšího ze všech myslitelných systémů změny převodů. V jednu chvíli to dokonce vypadalo, že budoucnost žádnému jinému řešení patřit nebude, neboť konvenční automaty s hydrodynamickými měniči nejsou tak rychlé, nejsou tak plynulé, nedokáží stejně rychle reagovat na povely řidiče v případě manuální volby stupňů a v neposlední řadě nejsou tak efektivní. Pozdější vývoj, problémy s životností zejména některých „dvouspojek” a schopnost hydrodynamického měniče snáze pracovat s vysokým výkonem resp. točivým momentem motoru hru vyrovnala. Přesto jejich výlučné použití v supersportovních autech všeho druhu naznačuje, že nic lepšího pro silniční vozy vymyšleno nebylo.
Princip této převodovky je vlastně docela jednoduchý. U konvenčního manuálního řazení nebo robotizovaného manuálu s jednoduchou spojkou při změně převodů musí spojka rozepnout a tím nastává prodleva v toku točivého momentu z motoru na kola. DSG funguje jinak, má dvě spojky a na každé má připravenou jednu rychlost. Řidič tak v optimálním případě přepnutí z jedné rychlosti na druhou pomalu nevnímá, neboť proběhne velmi rychle a hladce. Každá spojka v páru je ovládána mechatronicky a spíná podle řídící jednotky, která určuje, jaký rychlostní stupeň má být následně zařazen. Každá spojka patří zhruba polovině převodů, takže například zařazenou jedničku střídá předem připravená dvojka z druhé sady.
Pochopitelně, z většiny rychlostí je možné zařadit dvě různé, a tak softwarové algoritmy sledují jízdu a snaží se předvídat další krok řidiče při předvolbě další rychlosti, aby převodovka měla na druhé spojce připravenou tu správnou rychlost. Jestliže člověk například mačká plyn a zrychluje plynule na 3. rychlostní stupeň, počítač rozkáže připravit 4. stupeň, který plynule převezme otěže. Při konstantní akceleraci je změna převodů plynulá a velmi rychlá, kritizované prodlevy se ale objevují v momentě, kdy se řidič udělá něco obtížně vyzpytatelného a automat nemá připravený další stupeň. Evoluce posledních 16 let ale učinila i tyto situace o poznání snesitelnějšími.
Oněch 16 let nezmiňujeme náhodou, neboť už v roce 2003 koncern Volkswagen s velkou slávou nabídl DSG za příplatek poprvé v tehdejším Golfu R32. A po nadšeném přijetí dostupnost novinky rychle rozšířil do řady dalších modelů celého koncernu - i ve Škodě Octavia DSG debutovalo jen o dva roky později. Právě proto se traduje, že koncern VW za celým vynálezem dvouspojkových automatů stojí, realita je ale jiná. Prvenství nepatří VW, dokonce ani Porsche či Audi, zkrátka nikomu z koncernu Volkswagen.
Vůbec první pracovní prototyp dvojspojky byl vyvinut v britském hrabství Warwickshire na území města Royal Leamington Spa v roce 1980 - 23 let předtím, než ji poznal svět v Golfu. Vynález tehdy dostal jméno hot-shift automatic gearbox čili něco jako automat s „ostrým” řazením. Koncept jistě nevykazoval reakce podobné současným DSG, ale ve srovnání s tehdejšími konvenčními převodovkami s měničem točivého momentu byl jistě rychlejší.
Převodovky s HDM navíc nebyly a nejsou vhodné pro malé motory, na to jsou v nich příliš velké ztráty, hot-shift měl právě to řešit. Byl to nadějný koncept, v té době se jej ale kvůli jeho složitější konstrukci žádná automobilka nechytla a zůstal jen nápadem. Přitom z hlediska základního uspořádání byl design hot-shiftu velmi podobný současným dvojspojkám. Předloha měla tehdy jednu spojku suchou a jednu mokrou s olejovou lázní, kdy každá pracovala s „vlastní” sadou převodů.
DSG může používat obě alternativy. Její první verze používaly mokré spojky a byly schopné zvládnout točivý moment až 350 Nm. Výrobce BorgWarner pro ně používal ochrannou známku DualTronic a jednotlivé větvě převodů u nich kvůli úspoře místa byly umístěny v jedné ose. Později přišla sedmistupňová verzi DSG určená pro kompaktní vozy. Vzhledem k limitu točivého momentu 249 Nm byly spojky bez maziva jen volně nasucho, aby se snížil vnitřní odpor. Verze bez oleje má o něco větší spojky a s tlustším třecím obložením kvůli oddálení opotřebení. Konstrukce by měla odolávat 300 tisíc ujetých kilometrů.
Olejové chlazení u DSG slibuje větší odolnost proti zátěži, taková převodovka ale váží více, má větší vnitřní ztráty a je cenově dražší. Výrobce u obou typů převodových skříní slibuje snížení spotřeby, nižší emise a také dokonalý jízdní zážitek. Pravda, současné technické finesy umí zázraky a když se s DSG naučíte pracovat tak, aby správně četlo vaše úmysly, je jízda s ním uspokojivá. Žádná elektronika ale nikdy nenahradí přesně trefený meziplyn při prudkém brzdění do oblíbené zatáčky...
O rozmach dvouspojkových převodovek se postaral Volkswagen, který je stále jejich největším propagátorem. Samotný mechanismus těchto skříní ale pochází odjinud
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 3 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 3 hodinami - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 4 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 10:27 - Snowman000
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan