Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti
28.3.2019 | Mirek Mazal
Po silnicích už jsme viděli převážet různé věci, ale 97 metrů dlouhý kolos vážící bezmála tisíc tun se vymyká i obvyklým výzvám nadměrné přepravy. Vše muselo být naplánováno na centimetry.
Nadměrný náklad v protisměru znamená nejčastěji větší obezřetnost za volantem, v horším případě zpomalení a jízdu blíže ke krajnici. V mimořádných situacích je potřeba uvolnit silnici kvůli průjezdu dvou kamionů s širokým nákladem, když ale na silnice vyrazí flotila nejsilnějších tahačů se stovky tun vážícím břemenem, je to ještě něco jiného.
V okolí kanadského Edmontonu se přesně taková operace odehrála, když na cestu vyrazil 882 tun vážící kolos. Válec sloužící k výrobě plastu z propanu měřil na výšku 97 metrů a zamířil do cíle pomocí speciálních přívěsů tažených i tlačených naftovými tahači. Konvoj se dal do pohybu vždy jen v nočních hodinách, přesto se kolem něj srocovaly davy zvědavců.
V Kanadě realizují velký chemický projekt, jehož účelem je zpracovávání levného uhlovodíku na 525 tisíc tun polypropylenu ročně. Část nákladů přesahujících 2,5 miliardy amerických dolarů (57,5 miliard Kč) připadlo společnosti Dacro Industries, která strávila celý rok výrobou gigantického válcového rozdělovače z uhlíkové oceli.
Hotový díl si to v celku nasměroval do petrochemického komplexu Heartland Petrochemical vzdáleného asi 30 kilometrů od místa vzniku. Bylo to absolutorium pro logistickou firmu, která musela naplánovat přesun obřího nákladu po veřejné silnici do posledního detailu s pomocí počítačových simulací, aby nemohlo dojít k tomu, že se do některých míst náklad prostě nevejde.
Výkonné kamiony Western Star 4900s zahájily po pečlivém plánovaní čtyřdenní putování v neděli, na silnice se tak dostala nejtěžší souprava v dějinách Alberty. Celá souprava zabrala 180 metrů na délku a 9 metrů na šířku, náročnost kanadské operace se tak vymkla všem standardům obvyklé nadměrné přepravy. Metoda přesunu podobně nadměrných objektů spočívá v tlačení a tažení modulárních přívěsů s řízenými koly, jak nejlépe ukáží přiložené záběry. Je na hranici pochopitelnosti, že je tak velkou věc možné po běžných, někdy ne zrovna bohatě dimenzovaných silnicích vůbec přepravit.
Impozantní přeprava stovky tun vážícího kolosu je centimetrová práce několika tahačů
Použity musely být modulární přívěsy, jejichž precizní sladění s prací tahačů s ohledem na okolností prostředí muselo být naplánovaná pomocí počítačových simulací
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch