Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík

Automobiloví konstruktéři neustále tlačí káru vývoje vpřed, někdy ale zamíří do slepé uličky. V těchto sedmi případech tomu tak bylo, z různých důvodů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík

28.10.2017 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobiloví konstruktéři neustále tlačí káru vývoje vpřed, někdy ale zamíří do slepé uličky. V těchto sedmi případech tomu tak bylo, z různých důvodů.

Různí výrobci a vynálezci se snažili posunout automobil o krůček dál snad od doby, kdy vznikl. Jeden se snažil vylepšit brzdy, druhý učinit údržbu snazší, třetí zase chtěl postavit miniaturní autíčko, ve kterém byste se mohli snáze pohybovat městem. Všechny tyhle nápady byly dobré.

Jenže nebyly dost dobré na to, aby se uchytily. Vždycky tu byl nějaký háček, který zájem mas zhatil nebo vývoj zastavil. Často to byla cena, jindy třeba zoufalá nepraktičnost. Proto je vynálezů, které se neuchytily, v automobilismu tak obrovská spousta. Vybrali jsme sedm zajímavých, které alespoň svého času byly míněny vážně. Nad některými se dnes jen pousmějeme, u jiných můžeme litovat, že měly svá „ale”.

Dokonale adaptivní odpružení Bose

Je tomu už mnoho let, co firma Bose, běžně se specializující na audiosystémy, představila revoluční odpružení, ve kterém pružinu i tlumič nahradily lineární elektromagnetické motory. Odpružení tak bylo stoprocentně ovladatelné elektronicky, umělo reagovat na díru ještě dřív, než do ní auto vjelo, a dokonce umělo i doslova přeskakovat překážky - nad silnicí se někdy vznášela obrazně, jindy doslova. Před pár měsíci jsme mu věnovali vlastní článek a mohli jsme jen konstatovat, že nic tak dobrého dodnes žádné auto nenabízí. Bohužel, „tlumiče” byly příliš drahé a těžké i na auta typu Lexusu LS či potažmo Mercedesu třídy S.


Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 1 - Bose elektromagneticke odpruzeni kol 02Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 2 - Bose elektromagneticke odpruzeni kol 04

Turbínový pohon

Pokud se zajímáte o stará americká auta, jistě vám něco řekne Chrysler Turbine Car. Je to asi nejznámější auto, které bylo poháněno turbínou. Bylo velmi spolehlivé, jenže mělo nevýhody - např. výfukové plyny potřebovaly chlazení, jinak by tavily asfalt. Hlavním problémem byly ale vysoké náklady na výrobu, obrovská spotřeba paliva a odezva na plyn v řádu vteřin. Chrysler to s ním zkoušel dlouho, nakonec skoro všechny vyrobené vozy sešrotoval jako nepoužitelné.

Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 3 - Chrysler Turbine Car 1963 01Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 4 - Chrysler Turbine Car 1963 36

Miniaturní elektrická vozítka do města

Nápady postavit miniaturní elektrické vozítko do města nejsou žádnou novinkou, nikdy se ale neuchytily. O Renaultu Twizy jste asi slyšeli, ale ještě mnohem dříve - v roce 1985 - přišel na svět Sinclair C5. Jeho problém byl, že nebyl užitečnější ani bezpečnější než bicykl, neposkytoval žádnou ochranu proti dešti ani zavazadelník a dojezd byl mizerný. A také byl pořádně drahý.

Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 5 - sinclair c5 7techneuch 01Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 6 - sinclair c5 7techneuch 02

Křídlové dveře

Dveře ve tvaru racčích křídel jsou na světě už dekády a nejslavnějším autem, které je má, je Mercedes 300 SL. Dostal podle nich i přezdívku „Gullwing”. A je to dost možná jediné silniční auto na světě, kde jsou takovéhle dveře z nutnosti, ne na parádu - 300 SL totiž bylo první závodní auto se silniční homologací, i když tak dnes nevypadá.

Možná ještě u Gumpertu Apollo by se dalo věřit tomu, že má křídlové dveře z nutnosti, ale u SLS AMG, DeLoreanu, Tesly Model X apod. jsou „racčí křídla” hlavně pro parádu, ať bude Elon Musk tvrdit cokoliv. Takovéhle zavěšení dveří je těžké, drahé a k otevření potřebujete víc prostoru nad autem i vedle něj. A vystupování z auta, které se převrátí na střechu, je s takovýmito dveřmi poněkud problematické, mírně řečeno. Pro Teslu jsou už dávno noční můrou a nelze očekávat, že by do budoucna zažily jakýkoli rozmach.

Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 7 - 1954 mercedes 300sl gullwing 08Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 8 - gumpert kridlove dvere 7techneuch

Raketové brzdy

Nesmysl? Ne tak docela. Správně upevněné rakety na přídi auta dokázaly generovat až 2 g zpomalení. Idea byla, že by se používaly v případě nouzového brzdění, a nejen, že by samy zpomalovaly auto, ale díky tryskám pod úhlem 45° by také tlačily auto dolů, čímž by zlepšovaly efektivitu standardních kolových brzd.

Raketové brzdy měly zkrátit brzdnou dráhu ze 60 mph (97 km/h) z 49 metrů na polovinu. Při testu Jeepu vybaveného brzdnými raketami vůz zastavil z této rychlosti na 18 metrech. To je dodnes nepřekonaná hodnota, nejlepší silniční auta zastaví ze stovky na vzdálenosti okolo 30 metrů. Byl to však jen test, jestli něco takového může fungovat; pro komerční použití měly být vyvinuty jiné, menší rakety.

Nevýhody? Samozřejmě. Jednak, po každém použití by bylo nutné koupit novou náplň paliva v ceně 10 až 25 dolarů, což bylo v roce 1946 - z toho roku pochází obrázky níže - hodně peněz. Jednak, v případě požáru by ho raketové brzdy ještě podstatně zhoršily. A jednak, při nehodě by prostor zhruba tři a půl metru před tryskami byl ohrožen plameny. Není se tedy co divit, že s tohoto nápadu sešlo.

Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 9 - raketove brzdy 7techneuch 01Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 10 - raketove brzdy 7techneuch 02

Wankelův rotační motor

Existuje početná skupina nadšenců, která Wankel miluje, a to zejména díky značce Mazda. Průkopníkem ale byla značka NSU s nejznámějším sedanem Ro80. Tehdy i dnes byly problémy Wankelu stejné: nízká termální účinnost a z ní pramenící obrovská spotřeba paliva, spalování oleje, obtížné utěsnění motoru a vysoké emise. Dnes je to z hlediska produkčních aut mrtvá větev vývoje.

Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 11 - Co zabilo Wankel dalsi 01

Létající auta

Auta, která by uměla létat, jsou snem vědy už drahně let. Jenže dosud nikdo nebyl schopný nic takového postavit, natož to s úspěchem prodávat za cenu, za kterou by si to mohly dovolit i masy. Slovenský Aeromobil je docela blízko, ale vyvíjí se už strašně dlouho a pořád to je spíš letadlo, které může jezdit i po silnicích. A bude drahý i ve srovnání s auty značek Porsche nebo Ferrari.

Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 12 - aeromobil 4 iaa2017 01Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 13 - aeromobil 4 iaa2017 02Převratné automobilové technologie, co se neuchytily: někdy bohužel, někdy bohudík - 14 - aeromobil 4 iaa2017 03

Inspirace: Car Throttle@Youtube

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.