Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Revoluční kříženec vrtulníku a letadla mohl změnit svět dopravy, skončil ale ve šrotu
1.11.2019 | Mirek Mazal
Byl prakticky hotový, vedle existujících letadel měl svůj smysl a letecké firmy o něj měly zájem. Přesto z něj do dnešních dnů zbyla jen hrstka dobových filmů a nákresů.
K podivnému stroji zvanému Rotodyne byste došli, kdybyste se v hangáru pokusili o skřížení vrtulníku s klasickým letadlem. Technici britské společnosti Fairey Aviation možná podobným stylem přemýšleli, když seděli nad plány dopravního letadla schopného kolmého vzletu a přistání. Zhruba před šedesáti lety to měla být žhavá novinka schopná relativně velkou leteckou linkou spojit i místa, na kterých nenajdeme dostatečně velká letiště, nakonec ale na své odvážné ambice doplatila.
Rotodyne byl revoluční z několika důvodů. Vypadal trochu jako helikoptéra, ale hlavní rotor na střeše nebyl ve skutečnosti ovládán žádným motorem, točil se dokola bez pohonu ze středové osy. Při letu využíval princip vírníku, stroj jako takový byl ovšem schopen kolmého startu a přistání. V tu chvíli se o roztočení rotoru staraly pevně směrované trysky umístěné na konci každé ze čtyř plochých lopatek.
Jako první vznikl koncept pro 40 cestujících a podnikl stovky ověřovacích letů. I stavba finálního prototypu pro 70 cestujících proběhla úspěšně, při zkušebních letech ale výrobce narazil na nepřekonatelné problémy. Tím prvním byl nesnesitelný hluk trysek pohánějících při startu a přistání rotor. Rotodyne svým projevem překračoval hlukové limity ve městech, kam byl hybridní stroj primárně určen, a to byla velká potíž.
Časem se podařilo hluk snížit z úrovně startujícího letadla na ekvivalent sbíječky, jenže legislativa požadovala hluk jedoucího vozu. Pro vývoj lepšího řešení chyběly peníze, těch se nedostávalo ani na výrobu již několika objednaných exemplářů. Vládní podpora, na které byl vývoj postaven, narazila na strop a zbylé dotace pohltili výrobci tradičních letadel. Skupina Fairey Aviation bez vnější podpory nevydržela a vývoj zastavila. Všechny plány včetně prototypů byly následně fyzicky zničeny.
Převratný vynález meziměstského cestování připomínají staré dokumenty a zachráněné zbytky vystavené v muzeu. Kříženec letadla a helikoptéry s maximální kapacitou 75 pasažérů měl naději změnit svět dopravy, neboť byl schopen rychle přepravit tak vysoký počet lidí klidně mezi dvěma parkovišti. Nakonec ale nikdy neobsloužil ani jednu pravidelnou linku, třebaže o ni zájem projevila řada leteckých společností. Nikdo další po neblahých zkušenostech Fairey Aviation tuto hozenou rukavici nakonec nezvedl.
Nebýt problémů při vývoji a nedostatku peněz na cokoli, možná bychom dnes podobnými stroji běžně cestovali
Zdroj: Mustard@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera