Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Absurdní pokusy změnit běh dějin připomínají, jak složité byly začátky aut
18.8.2019 | Mirek Mazal
Z dnešního pohledu se může zdát, že auta prostě přišla, všichni byli šťastní a už se jezdilo. Bylo to mnohem složitější a bez prozřetelnosti odpovědných osob to šlo hodně ztuha.
Pokud jde o hrdiny rozvoje motorismu v Americe, většina lidí si vzpomene na Henryho Forda, ti hodně informovaní třeba na Ransoma Eliho Oldse nebo Olivera Evanse. To jsou ikony osobní dopravy, ale do pomyslné síně slávy patří i guvernér Pensylvánie, na kterého si dnes nevzpomene téměř nikdo. V polovině 90. let 19. století měl totiž Daniel Hartman Hastings ze své pozice přímý vliv na rozvoj automobilismu, bez nějž mohlo jeho prosazení trvat i o dekády déle.
V nejranějším období rozvoje automobilismu totiž stále existovaly mocné skupiny podnikatelů, kteří investovali spoustu peněz do koňské přepravy. Tito lidé se spojovali do lobbistických organizací s cílem ovlivňovat rozhodnutí politické reprezentace ve svůj prospěch. Jejich snahou bylo pochopitelně maximálně oddálit přirozený nástup mechanizace místo živé koňské síly a byli v tom pozoruhodně úspěšní.
Jakkoli se nám dnes může zdát, že pokroku nelze klást překážky, které by dokázaly odolávat jakkoli delší dobu, historie maluje trochu jiný obrázek. Například ve Velké Británii vznikly v 19. století tzv. Red Flag Laws (česky něco jako Zákony červené vlajky), které vážně omezily rozvoj aut. Tyto předpisy stanovily, že před každým motorovým dopravním prostředkem musel běžet člověk s červenou vlajkou nebo lucernou, aby upozornil živé tvory před blížícím se nebezpečím v podobě automobilu. Že něco takového auta v podstatě zabíjelo - protože nikdo nechce jezdit autem rychlostí chůze za kýmsi s červenou vlajkou v ruce - nemusíme dodávat.
V Británii se tak sice už okolo roku 1820 pohybovaly párou poháněné omnibusy, když byl ale v roce 1861 zaveden výše zmíněný zákon, rozvoj dopravy nezávislé na zvířatech se prakticky zastavil. Velká Británie tak rázem ztratila své vůdčí postavení ve světě a není přehnané říci, že už jej nikdy nedohnala. Navzdory dnešnímu významu této země v tolika oblastech v podstatě neexistuje masovější automobilka, která by ve světě něco podstatného znamenala. Vauxhall je jen přeznačkovaný Opel, další firmy mířící podobným směrem jsou po smrti a Mini, Rolls-Royce, Bentley nebo McLaren jsou sice významné firmy, ale orientované jen na specifickou klientelu. Navíc ve třech z čtyřech případů s podporou Němců, kteří je v podstatě vytáhli z propasti.
Snahy auta takto omezovat se objevily i jinde ve světě a mimo jiné také ve Spojených Státech. Snad nejpodivnější z takových zákonů byl schválen Valným shromážděním Pensylvánie v roce 1896. Státní orgán nařídil, že řidič motorového vozu musí: „...při náhodných setkáních se skotem nebo hospodářským zvířetem [1] okamžitě zastavit vozidlo, [2] okamžitě a co nejrychleji rozložit automobil a [3] skrýt různé komponenty mimo dohled za blízkými keři, dokud se jezdecká nebo hospodářská zvířata dostatečně neuklidní.“
Těžko dnes odhadovat mentální zralost shromáždění, když bylo s to přijmout téměř jednomyslně takovou hloupost, ale hledejme za tím zmíněnou lobby - smyslem bylo preferovat koňskou přepravu, které by takové ustanovení logicky zametlo cestu k dalšímu přežití. Schválený zákon skutečně mohl vstoupit v platnost, stačil jen podpis guvernéra. Ten ale projevil více moudrosti než většina jeho kolegů, když novou normu bez přemýšlení vetoval.
Proti jeho odporu už se zákonodárci nezmohli, zákon v platnost nikdy nevstoupil a automobilismus se mohl rozvíjet dál přirozeným způsobem. Guvernér tak Pensylvánii, kde leží významná průmyslová centra jako Pittsburgh či Filadelfie, naopak zametl cestu k rychlému rozvoji, který by s rozkládáním aut poblíž koně jistě nikdy nezažila. Bezesporu moudrý představitel stát upadl v zapomnění neoprávněně, možná jako řada jiných, kteří dokázali takto smýšlet - auta to měla ve svých počátcích skutečně o dost těžší, než se dnes může zdát.
Daniel Hartman Hastings byl 21. guvernér Pensylvánie. Zasadil se o zrušení absurdního preferování hospodářských zvířat před stroji a jeho příběh nejlépe připomíná, jak složité byly začátky aut i ve velmi rozvinutých zemích
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan