Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Přistání člověka na měsíci ovlivnilo svět aut více, než si mnozí myslí
21.7.2019 | Mirek Mazal
Snahy o převratný počin v historii lidstva nebývalým způsobem urychlily vývoj techniky. Z nových vynálezů zdaleka neprofitovali jen kosmonauti, zasáhly všechny oblasti lidské činnosti, tu automobilovou nevyjímaje.
Tento víkend uběhlo přesně půl století od historického úspěchu astronautů vesmírného letu Apollo 11. Dne 20. července 1969 lidé poprvé fyzicky vkročili na Měsíc. Riskantní mise přesvědčila všechny zarputilé kritiky, že člověk se umí připravit na dobytí planety s nepředstavitelně složitými podmínkami. Revoluční úspěch se stal skutečností především díky lidskému odhodlání, které se projevilo i ve vývoji nezbytné techniky.
Američané se museli léta připravovat a během nich vdechnout živote spoustě do té doby neznámých řešení, aby na Měsíci mohli přistát. Mnoho systémů nově vyvinutých pro tehdejší kosmonautiku dnes považujeme za samozřejmost, proto je kulaté výročí přistání na měsíci ideální příležitostí připomenout některé důležité souvislosti. Níže uvedená řešení která zdomácněla v moderním, ne nutně jen automobilovém světě, by možná dnes ani neexistovala, kdyby si začátkem 60. let prezident Kennedy nevymínil bezprecedentní investice do agentury NASA a jejího vesmírného programu...
Ovládání čehokoli po drátě
Jeden z nejvíce fascinujících vynálezů mise Apollo je řídicí systém fly-by-wire, tedy ovládání létajícího objektu po drátě, které logicky umožňuje i částečné či plné řízení počítačem. Dnes je ovládání kde čeho bez bez fyzického spojení s ovladačem běžnou záležitostí, stejně jako autonomní systémy, v 60. letech to bylo sci-fi. Systém fly-by-wire se poprvé objevil v létajícím trenažéru Lunar Landing Training Vehicle pro nácvik bezpečného přistání na Měsíci. Slavný Neil Armstrong pak byl prvním, kdo jej využil v praxi a po úspěchu se elektronické řízení začalo šířit i do jiných oblastí
Fly-by-wire i s elektronickou řídící jednotkou, která provádí manévry na základě uložených pokynů v počítači, se do letadel dostalo skoro o 20 let později - jako první s ním 22. února 1987 odstartovala posádka prototypu Airbusu A320. Po 530 zkušebních letech pak toto revoluční letadlo získalo certifikát a stalo se prvním civilní strojem s plně počítači řízeným ovládáním.
V autech tento typ ovládání zdomácněl až v novém miléniu - elektronickou škrtící klapku mají auta už skoro dvě dekády, později se přidalo elektronické ovládání brzd, pro novou Corvette si GM nechal patentovat elektronickou spojku a pokusy s řízením po drátě též nejsou novinkou. Do všech těchto řešení „po cestě” zasahují počítače, jako kdysi u Apolla.
Extrémně odolné nehořlavé obleky
Tepelná ochrana je pro lidi z NASA důležitým tématem, protože kosmonauti musí vydržet teploty od -270 stupňů po +1 260 stupňů Celsia. Nic takového před vesmírným programem NASA neexistovalo, a tak byl vyvinut syntetický materiál polybenzimidazol (PBI), což je tepelně extrémně stabilní nehořlavé vlákno. NASA jej zavedla do provozu po ohnivé tragédii lodě Apollo 1 skafandry šité z PBI vykazovaly řadu vysoce žádoucích vlastností a staly se povinnou výbavou při cestách do vesmíru. Stejný materiál postupně našel své uplatnění ve všech textilních částech kabiny výzkumného modulu. Odolné popruhy, povlečení, oděvy a další textilie časem okoukali automobiloví závodníci a dnes vděčí za nehořlavé kombinézy výzkumu zaměřenému na přežití astronautů.
Nejběžnější tkanina kombinéz používaná v závodech FIA není čistý polybenzimidazol, ale přidává se ještě struktura Nomex. Z látky kombinující zmíněná dvě umělá vlákna byly i kosmické obleky používané pro procházky po Měsící během mise Apollo 11. Během půstoletí nikdo nevymyslel nic lepšího.
Extrémně odolné tepelné štíty
Tragédie Apolla 1 vedla k vážným změnám uvnitř agentury NASA. Nové předpisy vznikly z mnoha povinných testů. Opakované zkoušky musely ujistit všechny zúčastněné, že stroje jsou tepelně odolné. Dno prototypu kabiny vynesený nad atmosféru muselo při návratu odolat teplotě 2 760 stupňů Celsia. Tepelný štít trpěl, ale ne interiér modulu, kde zůstalo příjemných 21 stupňů. Úspěšným testem nastal převratný milník, který dovolil nejen troufalé myšlenky na vyslání člověka k Měsíci.
Izolační vrstva na vnějším opláštění byla navržena kvůli rozptýlení tepelné energie. Skladba štítu „vytvořila ochranný povlak, který zabraňuje pronikání tepla za vnější povrch,“ popsala princip NASA. Funkční nátěr byl později zaveden v leteckém průmyslu a jako izolační bariéra před teplem či případným ohněm se používá i závodních aut.
Vysavač na čištění auta
Ruční akumulátorové vysavače jsou pravděpodobně stále nejlepším řešením na pohodlný úklid zadních sedadel nejen po dětech. Zejména Američané si oblíbili lehký model Dustbuster prodávaný společností Black & Decker od roku 1979. Mnoho jich ani netuší, kde se mobilní vysavač vzal.
Pro astronauty bylo zapotřebí přenosné samonosné vrtací zařízení schopné odebrat vzorky pod povrchem planety. Společnost Black & Decker použila speciálně vyvinutý počítačový program pro optimalizaci designu motoru vrtáku a zajištění minimální spotřeby energie. Zdokonalení původně praktické technologie vedlo k vývoji akumulátorového miniaturního vysavače Dustbuster, který se používá dodnes.
Počítačové řízení čehokoli
Jako poslední z nejlepších příkladů prolínání vesmíru do současného průmyslu je digitální řízení, které zaujalo místo mechaniky. Dříve byly spalovacího motory raket pod kontrolou mechanických systémů, později se osvědčilo zavedení mnohem spolehlivějšího počítačového řízení. Digitální způsob je pro automobily 21. století naprostou samozřejmostí, karburátory i mechanická vstřikování se vzdaly vlády už dávno.
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 5 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 7 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva