Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Přistání člověka na měsíci ovlivnilo svět aut více, než si mnozí myslí
21.7.2019 | Mirek Mazal
Snahy o převratný počin v historii lidstva nebývalým způsobem urychlily vývoj techniky. Z nových vynálezů zdaleka neprofitovali jen kosmonauti, zasáhly všechny oblasti lidské činnosti, tu automobilovou nevyjímaje.
Tento víkend uběhlo přesně půl století od historického úspěchu astronautů vesmírného letu Apollo 11. Dne 20. července 1969 lidé poprvé fyzicky vkročili na Měsíc. Riskantní mise přesvědčila všechny zarputilé kritiky, že člověk se umí připravit na dobytí planety s nepředstavitelně složitými podmínkami. Revoluční úspěch se stal skutečností především díky lidskému odhodlání, které se projevilo i ve vývoji nezbytné techniky.
Američané se museli léta připravovat a během nich vdechnout živote spoustě do té doby neznámých řešení, aby na Měsíci mohli přistát. Mnoho systémů nově vyvinutých pro tehdejší kosmonautiku dnes považujeme za samozřejmost, proto je kulaté výročí přistání na měsíci ideální příležitostí připomenout některé důležité souvislosti. Níže uvedená řešení která zdomácněla v moderním, ne nutně jen automobilovém světě, by možná dnes ani neexistovala, kdyby si začátkem 60. let prezident Kennedy nevymínil bezprecedentní investice do agentury NASA a jejího vesmírného programu...
Ovládání čehokoli po drátě
Jeden z nejvíce fascinujících vynálezů mise Apollo je řídicí systém fly-by-wire, tedy ovládání létajícího objektu po drátě, které logicky umožňuje i částečné či plné řízení počítačem. Dnes je ovládání kde čeho bez bez fyzického spojení s ovladačem běžnou záležitostí, stejně jako autonomní systémy, v 60. letech to bylo sci-fi. Systém fly-by-wire se poprvé objevil v létajícím trenažéru Lunar Landing Training Vehicle pro nácvik bezpečného přistání na Měsíci. Slavný Neil Armstrong pak byl prvním, kdo jej využil v praxi a po úspěchu se elektronické řízení začalo šířit i do jiných oblastí
Fly-by-wire i s elektronickou řídící jednotkou, která provádí manévry na základě uložených pokynů v počítači, se do letadel dostalo skoro o 20 let později - jako první s ním 22. února 1987 odstartovala posádka prototypu Airbusu A320. Po 530 zkušebních letech pak toto revoluční letadlo získalo certifikát a stalo se prvním civilní strojem s plně počítači řízeným ovládáním.
V autech tento typ ovládání zdomácněl až v novém miléniu - elektronickou škrtící klapku mají auta už skoro dvě dekády, později se přidalo elektronické ovládání brzd, pro novou Corvette si GM nechal patentovat elektronickou spojku a pokusy s řízením po drátě též nejsou novinkou. Do všech těchto řešení „po cestě” zasahují počítače, jako kdysi u Apolla.
Extrémně odolné nehořlavé obleky
Tepelná ochrana je pro lidi z NASA důležitým tématem, protože kosmonauti musí vydržet teploty od -270 stupňů po +1 260 stupňů Celsia. Nic takového před vesmírným programem NASA neexistovalo, a tak byl vyvinut syntetický materiál polybenzimidazol (PBI), což je tepelně extrémně stabilní nehořlavé vlákno. NASA jej zavedla do provozu po ohnivé tragédii lodě Apollo 1 skafandry šité z PBI vykazovaly řadu vysoce žádoucích vlastností a staly se povinnou výbavou při cestách do vesmíru. Stejný materiál postupně našel své uplatnění ve všech textilních částech kabiny výzkumného modulu. Odolné popruhy, povlečení, oděvy a další textilie časem okoukali automobiloví závodníci a dnes vděčí za nehořlavé kombinézy výzkumu zaměřenému na přežití astronautů.
Nejběžnější tkanina kombinéz používaná v závodech FIA není čistý polybenzimidazol, ale přidává se ještě struktura Nomex. Z látky kombinující zmíněná dvě umělá vlákna byly i kosmické obleky používané pro procházky po Měsící během mise Apollo 11. Během půstoletí nikdo nevymyslel nic lepšího.
Extrémně odolné tepelné štíty
Tragédie Apolla 1 vedla k vážným změnám uvnitř agentury NASA. Nové předpisy vznikly z mnoha povinných testů. Opakované zkoušky musely ujistit všechny zúčastněné, že stroje jsou tepelně odolné. Dno prototypu kabiny vynesený nad atmosféru muselo při návratu odolat teplotě 2 760 stupňů Celsia. Tepelný štít trpěl, ale ne interiér modulu, kde zůstalo příjemných 21 stupňů. Úspěšným testem nastal převratný milník, který dovolil nejen troufalé myšlenky na vyslání člověka k Měsíci.
Izolační vrstva na vnějším opláštění byla navržena kvůli rozptýlení tepelné energie. Skladba štítu „vytvořila ochranný povlak, který zabraňuje pronikání tepla za vnější povrch,“ popsala princip NASA. Funkční nátěr byl později zaveden v leteckém průmyslu a jako izolační bariéra před teplem či případným ohněm se používá i závodních aut.
Vysavač na čištění auta
Ruční akumulátorové vysavače jsou pravděpodobně stále nejlepším řešením na pohodlný úklid zadních sedadel nejen po dětech. Zejména Američané si oblíbili lehký model Dustbuster prodávaný společností Black & Decker od roku 1979. Mnoho jich ani netuší, kde se mobilní vysavač vzal.
Pro astronauty bylo zapotřebí přenosné samonosné vrtací zařízení schopné odebrat vzorky pod povrchem planety. Společnost Black & Decker použila speciálně vyvinutý počítačový program pro optimalizaci designu motoru vrtáku a zajištění minimální spotřeby energie. Zdokonalení původně praktické technologie vedlo k vývoji akumulátorového miniaturního vysavače Dustbuster, který se používá dodnes.
Počítačové řízení čehokoli
Jako poslední z nejlepších příkladů prolínání vesmíru do současného průmyslu je digitální řízení, které zaujalo místo mechaniky. Dříve byly spalovacího motory raket pod kontrolou mechanických systémů, později se osvědčilo zavedení mnohem spolehlivějšího počítačového řízení. Digitální způsob je pro automobily 21. století naprostou samozřejmostí, karburátory i mechanická vstřikování se vzdaly vlády už dávno.
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Číňané po dlouhá léta od VW „opisovali“, nově mu mají pomoci znovu vyrábět lidové vozy
před 2 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 3 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 5 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 6 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 19:07 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB