Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Proč mají některá auta matně černé přední kapoty? Nejsou či nebyly tu jen pro parádu
12.8.2018 | Mirek Mazal
V posledních letech vídáme stále více aut i přímo z továrny vyjíždět s matně černými kapotami. Móda? Ne nutně, tohle řešení se na autech kdysi objevilo z ryze praktických důvodů.
Černé lakované přední kapoty lze často vidět na srazech upravených aut, v posledních letech je ale možné je ke stále většímu množství modelů objednat i z výroby. Staly se skoro typickou součástí nového Fiatu 124 Spider, vídáme je na Porsche, Astonech a dalších převážně sportovních vozech. Když se na ně člověk podívá, napadne ho, že jde jen o módní doplněk, není to ale tak úplně pravda.
Jistě, pro mnohé se z černé kapoty stala jen společenská záležitost a jen špetka upravených moderních aut přední díl v barvě sazí opravdu potřebuje, přesto má i toto řešení ryze racionální pozadí. Datuje se do doby rozmachu moderního motorismu v prvních dekádách po druhé světové válce, kdy si stále více pozornosti získával i motoristický sport.
Právě v něm, zejména pak v rallyových závodech byli tehdejší piloti konfrontováni s jednou nepříjemností. Často rovné přední kapoty byly zpoza volantu dobře viditelné a když zejména večerní slunce svítilo v tom „správném” úhlu, odražené paprsky od kapoty oslňovaly řidiče. Většina pilotů to zkrátka snášela, některého z nich ale napadlo, že by tomu mohl učinit matně černým lakem. Ten dokáže nejlépe pohltit světlo a oslňování bezpečně zamezí - ze stejného důvodu si hráči amerického fotbalu malují černé linky pod očima.
Pochopitelně, když diváci viděli, jak se po závodních tratích prohání jejich idolové s takto vyparáděnými auty, začali si přední kapoty černě lakovat též, často bez jakékoli motivace funkcí. Nemuselo to nutně hezky vypadat, ale nejlepší piloti své doby v nejlepších autech to měli též, tak proč se jim aspoň takto nepřiblížit a nepřidat svému vozu pár virtuálních koní?
Tato móda vydržela světu aut docela dlouho, vlastně jej nikdy zcela neopustila, s postupem času se ale vytrácela. Moderní automobily mají stále výše umístěné sodní hrany oken, navíc jejich příď je obvykle skloněná dopředu, takže lidé menšího vzrůstu kapotu ani nevidí - už proto se obvykle do kabiny nic odrazit nemůže. Ze stejného racionálního důvodu dnes spíše na některých autech vídáme palubní desku pokrytou černým semišem, aby nedocházelo k odrazu slunce touto cestou, i to se ale týká pouze výjimečných vozů.
V posledních letech se tedy černé kapoty vrátily primárně jako móda. Pořád existují auta, ve kterých vás za určitých okolností odlesky od kapoty oslnit mohou, třeba zmíněné Porsche 911 991 to ale opravdu není. Na tom i dalších vozech platí matně černé kapoty za stylový doplněk vzpomínající na doby, kdy byl opravdu k něčemu. Takových věcí na dnešních autech najdeme docela dost...
Proč mají některá auta černé kapoty? Ta starší je nosila z užitečného důvodu, dnes je to až na drobné výjimky opravdu jen móda
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva