Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii

Technický unikát vznikl v Japonsku, posloužil ale Američanům ke stavbě tunelu donedávna nemyslitelných parametrů. Svým způsobem okouzlující monstrum už dnes neexistuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii

11.12.2019 | Mirek Mazal

Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Technický unikát vznikl v Japonsku, posloužil ale Američanům ke stavbě tunelu donedávna nemyslitelných parametrů. Svým způsobem okouzlující monstrum už dnes neexistuje.

Lidský druh se při řešení složitých životních situací už po tisíciletí inspiruje v přírodě. Lidé odnepaměti sledovali evolucí k dokonalosti vyvinuté mechanismy a používali je k urychlení vlastního pokroku. Inspirace biodiverzitou je dnes základem biomimetiky, vědního oboru, který se de facto zabývá opisováním přirozených přírodních mechanismů.

Když se tedy v Seattlu rozhodovali o stavbě náhrady za nad zemí vedoucí dálnici Alaskan Way Viaduct, jež byla poškozena při zemětřesení, volba tamního resortu dopravy padla na vybudování obrovského tunelu podobného červí díře pod zemí.

Na základě požadavků neobvykle náročné operace představitelé města Seattle dojednali objednávku největšího razicího stroje světa nazvaného Big Bertha podle první senátorky Seattlu, Berthě Knight Landes. Vrtací mašina o výkonu přesahující 25 000 koní byla za 80 milionů dolarů (dnes 1,8 mld. Kč) zkonstruována výlučně pro potřeby jediného amerického projektu. Zařízení vzniklo u japonské společnosti Hitachi Zosen a konečná montáž proběhla přímo na místě ražby.

Proces tunelování asi 60 metrů pod základy mrakodrapů byl zahájen 30. července 2013 s plánem dokončení během dvou let. Jedinečný mechanický červ dokázal za sebou zanechávat otvor o průměru 17,5 metru s neobyčejnou lehkostí, ovšem v prosinci prvního roku příprav byly práce zastaveny vlivem neočekávané překážky ve formě ocelové trubky zhruba 330 metrů od začátku trasy dlouhé 2 830 metrů. Bylo potřeba vykopat hlubokou revizní šachtu a vyměnit poškozené segmenty kopacího mechanismu. Po dvouleté odmlce se vrtací červ znovu rozpohyboval.

Big Bertha každý den postupovala asi o 10 metrů. Vepředu se do skály zakusovala hlava plně vybavena speciálními tryskami zvlhčující usazeniny. Napodobenina slinných orgánů podzemních zvířat přeměňovala vyvrtaný odpad na hmotu s konzistencí podobné pastě, která dále putovala ven odvodním systémem. Na přepravní pás se vešly až metrové kameny a vývod zeminy mechanizovaným zařízením usnadnil odklízení nakopaného materiálu. Bez postupného prodlužování odpadního kanálu by musely práci převzít nákladní dumpery s nakladači, což by zdrželo předem nalajnované etapy složité práce.

Vrtání bylo dokončeno 4. dubna 2017. Na denním světle se po dlouhé době objevila hlava těla dlouhého 99 metrů o váze přes šest tisíc tun. Za razícím čelem zůstal průchodný úsek vyztužený betonovými panely po stranách. Po dvou letech od dokončení vrtání byl tunel otevřen veřejnosti a dnes jako jeden z divů inženýrských řešení pod Seattlem obsluhuje čtyřproudá komunikace zhruba půl milionů řidičů týdně.

Big Bertha svůj úkol splnila. Neskutečná mise dopadla na výbornou, přesto byl technický unikát podobný žížale rozmontován a postupně odvezen. Některé součástky odkoupil zpět japonský výrobce, zbytek ocelových komponentů putoval do místní slévárny.


Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 1 - Big Bertha razici zarizeni foto 01Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 2 - Big Bertha razici zarizeni foto 02Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 3 - Big Bertha razici zarizeni foto 03Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 4 - Big Bertha razici zarizeni foto 04Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 5 - Big Bertha razici zarizeni foto 05Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 6 - Big Bertha razici zarizeni foto 06Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 7 - Big Bertha razici zarizeni foto 07Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 8 - Big Bertha razici zarizeni foto 08Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 9 - Big Bertha razici zarizeni foto 09Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 10 - Big Bertha razici zarizeni foto 10Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 11 - Big Bertha razici zarizeni foto 11Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 12 - Big Bertha razici zarizeni foto 12Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 13 - Big Bertha razici zarizeni foto 13Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 14 - Big Bertha razici zarizeni foto 14Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 15 - Big Bertha razici zarizeni foto 15Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 16 - Big Bertha razici zarizeni foto 16Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 17 - Big Bertha razici zarizeni foto 17Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 18 - Big Bertha razici zarizeni foto 18Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 19 - Big Bertha razici zarizeni foto 19Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 20 - Big Bertha razici zarizeni foto 20Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 21 - Big Bertha razici zarizeni foto 21Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 22 - Big Bertha razici zarizeni foto 22Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 23 - Big Bertha razici zarizeni foto 23Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 24 - Big Bertha razici zarizeni foto 24Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 25 - Big Bertha razici zarizeni foto 25Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 26 - Big Bertha razici zarizeni foto 27Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii - 27 - Big Bertha razici zarizeni foto 26
Technický div vytvořil místo, kam přesměrovat auta z povrchu zemského

Zdroj: Auto Evolution

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.