Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Renault Laguna Biturbo: zapomenutý ostrý sedan měl 280koňovou V6
14.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Kdyby se tohle auto v roce 1995 začalo prodávat, mohla to být nejsilnější evropská předokolka. Jenže nakonec vzniklo jen pár prototypů.
Většina fanoušků francouzské značky Renault zná Safrane Biturbo, i u nás se objevil ve vlastním článku. 268 koní a čtyřkolka není něco, co by člověk běžně čekal od téhle automobilky, přesto to není ani zdaleka nejšílenější vůz, který kdy postavila. Co ovšem spousta fanoušků možná neví, je, že Safrane Biturbo měl mít i sourozence - Lagunu Biturbo Hartge.
Německý tuner Hartge, už tehdy specialista na BMW, pomáhal Renaultu s přípravou vidlicového šestiválce PRV pro Safrane Biturbo. Motor dostal dvě turba KKK a Hartge za Renaultem přišel s tím, že může z motoru bezpečně dostat 280 až 300 koní. Kvůli převodovce nicméně nabídlo Safrane Biturbo „jen” 268 koní.
V případě Laguny Biturbo se Renault rozhodl nenabídnout pohon všech kol. Převodovka tedy byla odolnější a tuner Hartge dostal volnější ruku. Dvě turba KKK zůstala, ale jejich tlak byl navýšen z 0,5 na 0,8 baru, hodnotu původně zamýšlenou pro Safrane Biturbo. Na přední kola tak přes pětistupňový manuál proudilo 280 koní a 400 Nm.
Připomínáme, že jsme v době, kdy 172 koní Golfu VR6 bylo považováno za trochu moc výkonu pro předokolku. Laguna Biturbo byla silnější a o 300 kg lehčí než Safrane Biturbo, přesto ale údajně zvládla stovku za stejných 7,2 vteřiny. Čtvrtmíle měla údajně trvat 14,7 sekundy a maximálka měla být 254 km/h.
Novinářský vůz byl nalakován světle modrou barvou a měl 18" kola, která leckomu můžou přijít povědomá. Nemýlíte se, hádáte-li jejich původ v Bugatti EB110. Nedivili bychom se, kdyby z tohoto supersportu pocházel i lak, protože ten je mu také nápadně podobný. Laguně tahle barva i očividně příliš velká kola docela sluší.
Karoserie jinak příliš změněna nebyla, byl tu v podstatě jen jiný přední nárazník s většími nasávacími otvory a poměrně velké zadní křídlo. Jinak před námi stála normální Laguna v nejvyšší výbavě RXE, která nabídla např. klimatizaci a airbagy. Interiér nicméně vznikl v dílnách Renaultu, nepomáhal s ním Irmscher, jako v případě Safranu Biturbo.
Největší rozdíl mezi vrcholným Safrane a touto Lagunou byl ten, že se Laguna Biturbo nikdy nevyráběla. Vzniklo jen pár prototypů, údajně 3 - 5 kusů, kromě onoho modrého ještě jeden fialový s koly ze Safrane Biturbo, na který se můžete podívat i na videu níže. Tento kus skončil i v rukou soukromého zákazníka, tedy alespoň ještě před pár léty tomu tak bylo. A mezi fotkami vidíme i logo Hartge na šedé karoserii, také to byl jeden z prototypů.
Kdyby se tohle auto prodávalo, bylo by nejrychlejší a nejsilnější evropskou předokolkou. Všechno ostatní s předním náhonem mělo méně výkonu, všechno, až na Cadillac Seville Touring Sedan s 4,9 L37 Northstar V8. A protože by se ho pravděpodobně vyrobilo jen pár stovek, dnes to mohl být sběratelský artikl podobně ceněný jako Safrane Biturbo. Nakonec ale Renault sériovou výrobu právě z obav z nízkých prodejů zamítl - škoda, zůstaly jen vzpomínky a pár nepříliš kvalitních dobových snímků a jedno video. A nanejvýš pár ještě vzácnějších strojů v rukou několika šťastlivců...
Pořádné fotografie Laguny Biturbo Hartge aby jeden pohledal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 4 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 5 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva