Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval

Že auto musí mít kola? A proč? U ZiLu 29061 otáčely dva motory bubny se šroubovicemi. A tento stroj mohl díky tomu jezdit úplně po všem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval

2.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že auto musí mít kola? A proč? U ZiLu 29061 otáčely dva motory bubny se šroubovicemi. A tento stroj mohl díky tomu jezdit úplně po všem.

Ruské „všudychody” nejsou žádnou novinkou, třebaže jich vzniká docela dost hlavně v posledních letech - zmiňme například Makar 6x6 nebo Avtoros Šaman, který má kol dokonce osm. Tyto stroje mají projet náročným terénem, ale přitom jej co nejméně poškodit - proto mají například nízkotlaké pneumatiky, které podklad poškozují nesrovnatelně méně než tankové pásy.

V minulém století ještě za dob Sovětského svazu ale vznikl jiný nápad, jak nahradit kola nebo pásy - byly to plechové bubny, které se otáčely a vůz posunovaly pomocí šroubovice, a to do různých směrů. Mělo to řadu výhod - stroj se nebořil do sněhu, mohl se pohybovat do stran tzv. krabím chodem a protože jsou bubny naplněné vzduchem, mohl plavat na vodě. Právě jeden takový máme dnes před sebou - ZiL-29061.

Jeho bubny se šroubovicemi jsou vyrobeny z hliníkové slitiny a nazývají se Archimedes, ale spíš připomínají vrtáky. Princip je ten, že se šroubovice zakousne do podkladu, po kterém se pohybuje, ať to je bažina, písek či sníh - nesmí však jezdit po příliš tvrdém podkladu jako je asfalt či beton, neboť by se šroubovice zničila - a otáčením bubnů se vůz hýbe dopředu nebo dozadu. O pohon se starají dva motory VAZ, každý o výkonu 70 koní. Karoserie je vyrobena z hliníku a laminátu a hmotnost činí okolo 3,5 tuny.

ZIL-29061 je jen jedním z několika strojů různé velikosti a různého určení, fungujících na podobném principu a vyvíjených v rámci Projektu 490. Sovětští inženýři na takovýchto strojích pracovali v 70. a 80. letech minulého století a nebyli první - už dříve s něčím podobným experimentovali Američané a patent na tzv. šnekový pohon, jak se tomuto systému říká, byl zaregistrován údajně už v roce 1900.

Sověti ale nápad se šnekovým pohonem dotáhli nejdále, až do plně funkční podoby a sériové výroby. Jenže ani v jejich případě ale nebylo dosaženo velkého komerčního úspěchu. Poslední varianty ZILu se vyráběly do roku 1991 a ještě dodnes jsou některé v činnosti, podobně jako jiná technická řešení má i šnekový pohon lepší a všestrannější alternativy v kolech či pásech. Off-roadová scéna se tak v základech neotřásla, na fotky a videa s auty vybavenými tímto pozoruhodným systémem se ale nedívá špatně...


Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 1 - zil-29061 04Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 2 - zil-29061 01Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 3 - zil-29061 03Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 4 - ZiL-29061 dalsi 02Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 5 - ZiL-29061 dalsi 04Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 6 - ZiL-29061 dalsi 05Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 7 - ZiL-29061 dalsi 06Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 8 - ZiL-29061 dalsi 07Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 9 - zil-29061 05Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 10 - zil-29061 06Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 11 - zil-29061 07Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 12 - zil-29061 08Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 13 - zil-29061 08aRuský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 14 - zil-29061 09Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 15 - zil-29061 10Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 16 - zil-29061 11Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 17 - zil-29061 12Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 18 - zil-29061 15Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 19 - ZiL-29061 dalsi 03Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 20 - ZiL-29061 dalsi 01
ZIL-29061 a jeho následníci chtěli nahradit kola šnekovým pohonem

Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 21 - zil-29061 13Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 22 - zil-29061 14Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 23 - ZiL-29061 dalsi 08Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 24 - ZiL-29061 dalsi 09Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 25 - ZiL-29061 dalsi 10Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 26 - ZiL-29061 dalsi 11
Zbytky kdysi hrdých průkopnických strojů dnes vesměs chátrají v nedůstojných podmínkách

Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 27 - ZiL-29061 dalsi 12Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 28 - ZiL-29061 dalsi 13
Jen několika málo se dostalo péče muzejních restaurátorů

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.