Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli

Ve výbavě ruské armády dodnes najdete dekády staré gazíky, které se proslavily už u nás v dobách ČSSR. Nemuselo to tak být, náhrada byla hotová, vaz ji ale zlomila korupce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli

14.3.2019 | Mirek Mazal

Ve výbavě ruské armády dodnes najdete dekády staré gazíky, které se proslavily už u nás v dobách ČSSR. Nemuselo to tak být, náhrada byla hotová, vaz ji ale zlomila korupce.

Ruský politik jménem Anatolij Serďukov zastával funkci ministra obrany od roku 2007 po celých pět let. Po jmenování Vladimirem Putinem dostal jako hlavní úkol bojovat proti korupci a snížit neefektivnost ruských ozbrojených sil. Během svého působení ve funkci zahájil několik významných reforem armády, ovšem ve vedení resortu skončil po odhalení nejasností okolo některých finančních operací.

Méně známou etapou Serďukovy vlády byla plánovaná výměna vozů UAZ-469 ze 70. let minulého století, které jsou dobře známé i u nás. Lidé jim říkají gazíky, i když to vlastně už žádné GAZy nejsou, označení se ale vžilo po ještě starších GAZech 69. Zcela nová náhrada toužila po poněkud důstojnějším lidovém označení.

Na Serďukovovů pokyn totiž začal vývoj nástupce, kterému bychom neřekli jinak než Škorpion, jeho oficiální označení znělo Scorpion-2M. Novinka měla být mnohem větší než zastaralé off-roady z dob dávno minulých - délka dosáhla 4 810 milimetrů, šířka i výška 2 100 milimetrů a rozvor kol 3 050 milimetrů. Hmotnost se zvýšila na 2,5 tuny, vzhled vozu se pak vyznačoval jednoduchými, ale o to drsněji vyhlížejícími plochými panely modulární karoserie se skromným prosklením.

Terénní stroj byl postaven na původním žebřinovém rámu, do složitého terénu bylo připraveno nezávislé zavěšení předních kol. Pohon měl zajišťovat polský turbodiesel Andoria o objemu 2,6 litru o výkonu 85 kW (116 koní) a 280 Nm, který putoval dále přes pětistupňovou manuální převodovku korejské firmy Dymos. Standardně měla být hnána zadní kola, přední pohon šlo připojit. V dramatičtějších situacích pak měla pomoci redukce.

Taktické vozidlo bylo určeno až pro osm osob nebo jednu tunu nákladu. Vzhledem k velké palivové nádrži o objemu 140 litrů byl dojezd vypočítaný až na tisíc kilometrů. Maximální rychlost činila dálničních 130 km/h a o bezproblémové zastavení se měly starat kotoučové brzdy na všech kolech.

Kompletace vozu měla probíhat ve městě Frjazino v Moskevské oblasti Ruska, avšak sériová výroba nikdy nebyla spuštěna. Serďukova kvůli podezření z tunelování státní kasy nahradil Sergej Šojgu, který proces dokončení vozu ihned stopnul. Scorpion-2M tak zůstal jen ve stadiu prototypu, z nichž jeden můžete vidět na vzácných záběrech níže. Mělo jich vzniknout celkem 12, kolik se dožilo dnešních dnů, není známo. Jisté ale je, že ruská armáda dále používá své sovětské gazíky, tedy ony UAZy-469.


Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 1 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 01Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 2 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 02Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 3 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 03Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 4 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 04Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 5 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 05Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 6 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 06Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 7 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 07Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 8 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 08Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 9 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 09Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 10 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 10Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 11 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 11Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 12 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 12Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 13 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 13Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 14 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 14Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 15 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 15Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 16 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 16Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 17 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 17Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 18 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 18Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 19 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 19Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 20 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 20Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 21 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 21Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 22 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 22Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 23 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 23Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 24 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 24Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 25 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 25Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 26 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 26Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 27 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 27Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 28 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 28Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 29 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 29Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli - 30 - Scorpion 2M Rusko foto prvni 30
Náhrada starých ruských vojenských aut dojela na korupci, proto armáda dále věří terénním automobilům UAZ z dob SSSR

Zdroj: Uazbuka.ru

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše