Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli
14.3.2019 | Mirek Mazal
Ve výbavě ruské armády dodnes najdete dekády staré gazíky, které se proslavily už u nás v dobách ČSSR. Nemuselo to tak být, náhrada byla hotová, vaz ji ale zlomila korupce.
Ruský politik jménem Anatolij Serďukov zastával funkci ministra obrany od roku 2007 po celých pět let. Po jmenování Vladimirem Putinem dostal jako hlavní úkol bojovat proti korupci a snížit neefektivnost ruských ozbrojených sil. Během svého působení ve funkci zahájil několik významných reforem armády, ovšem ve vedení resortu skončil po odhalení nejasností okolo některých finančních operací.
Méně známou etapou Serďukovy vlády byla plánovaná výměna vozů UAZ-469 ze 70. let minulého století, které jsou dobře známé i u nás. Lidé jim říkají gazíky, i když to vlastně už žádné GAZy nejsou, označení se ale vžilo po ještě starších GAZech 69. Zcela nová náhrada toužila po poněkud důstojnějším lidovém označení.
Na Serďukovovů pokyn totiž začal vývoj nástupce, kterému bychom neřekli jinak než Škorpion, jeho oficiální označení znělo Scorpion-2M. Novinka měla být mnohem větší než zastaralé off-roady z dob dávno minulých - délka dosáhla 4 810 milimetrů, šířka i výška 2 100 milimetrů a rozvor kol 3 050 milimetrů. Hmotnost se zvýšila na 2,5 tuny, vzhled vozu se pak vyznačoval jednoduchými, ale o to drsněji vyhlížejícími plochými panely modulární karoserie se skromným prosklením.
Terénní stroj byl postaven na původním žebřinovém rámu, do složitého terénu bylo připraveno nezávislé zavěšení předních kol. Pohon měl zajišťovat polský turbodiesel Andoria o objemu 2,6 litru o výkonu 85 kW (116 koní) a 280 Nm, který putoval dále přes pětistupňovou manuální převodovku korejské firmy Dymos. Standardně měla být hnána zadní kola, přední pohon šlo připojit. V dramatičtějších situacích pak měla pomoci redukce.
Taktické vozidlo bylo určeno až pro osm osob nebo jednu tunu nákladu. Vzhledem k velké palivové nádrži o objemu 140 litrů byl dojezd vypočítaný až na tisíc kilometrů. Maximální rychlost činila dálničních 130 km/h a o bezproblémové zastavení se měly starat kotoučové brzdy na všech kolech.
Kompletace vozu měla probíhat ve městě Frjazino v Moskevské oblasti Ruska, avšak sériová výroba nikdy nebyla spuštěna. Serďukova kvůli podezření z tunelování státní kasy nahradil Sergej Šojgu, který proces dokončení vozu ihned stopnul. Scorpion-2M tak zůstal jen ve stadiu prototypu, z nichž jeden můžete vidět na vzácných záběrech níže. Mělo jich vzniknout celkem 12, kolik se dožilo dnešních dnů, není známo. Jisté ale je, že ruská armáda dále používá své sovětské gazíky, tedy ony UAZy-469.






























Náhrada starých ruských vojenských aut dojela na korupci, proto armáda dále věří terénním automobilům UAZ z dob SSSR
Zdroj: Uazbuka.ru
Bleskovky
- Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019 - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
8.12.2019 - Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
6.12.2019 - Ve Švýcarsku našli opuštěné Porsche 911, to pravé překvapení ale čekalo v motoru
5.12.2019 - Řidič v plné rychlosti vyjel ze silnice a přeskočil asi 12 aut stojících poblíž
5.12.2019
Nejnovější články
- Proč jsou elektromobily mizerné na tahání přívěsů? Většina nezvládá vůbec nic
před hodinou - Miliardář si objednal limitované Porsche za 18 milionů, cena sedadla překvapila i jeho
před 2 hodinami - Jeden z největších průšvihů dějin aut výrobce vykupoval a šrotoval, tento lisu unikl
před 3 hodinami - Toto je teď nejlepší způsob, jak se vyhnout nežádoucímu kontaktu s dopravní policií
před 4 hodinami - Muskovi se nepovedla ani další prezentace pick-upu Tesly, při odjezdu s ním boural
před 4 hodinami - Lada Niva bude znovu Lada Niva, Rusové ji po letech vysvobodili z amerického zajetí
před 5 hodinami - Téměř smrtelná nehoda Elona Muska znamená, že se nedočkáme motorky Tesla
před 6 hodinami - Nejvíce poruchová auta všech tříd pro rok 2020 dle Němců: Šest modelů a jedna značka
včera - Příchod nové generace poslal dolů ceny i špičkových Golfů VII, některé vážně lákají
včera - Král matrací rozprodává svou kolekci aut, zbavuje se i unikátů postavených na míru
včera

Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Další zajímavá autovidea 10:59 - Snowman000
- Onboard videa 10:43 - driver
- Detektory policejních radarů 10:31 - řidičBOB
- xDrive/Flex 4-Allradsystem/LSD Magna vs Haldex 5. generace 09:35 - janjan
- koupě BMW E36 318 is 08:34 - jirka87
- Politický koutek 07:37 - Dix
- Video a Nordschleife, the best of 00:51 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 23:12 - vonkreuz
- Volkswagen obecne 18:57 - driver
- BMW Divize 12:48 - pavproch
Autobazar
Opel Astra 1.4 T
r.v. 2013
215 000,- KčVW Golf 1.2 TSI
r.v. 2014
264 000,- KčŠkoda Octavia 2.0 TDI
r.v. 2013
150 000,- KčFord Fusion 1.4
r.v. 2009
94 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2016
250 000,- KčŠkoda Superb 1.8 TSI
r.v. 2012
254 000,- Kč