Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rusové sní o návratu luxusních sedanů. Takto by mohla vypadat nová Stalinova pýcha
24.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Auta se v Rusku vyrábí dál, ale časy, kdy se po tamních silnicích proháněly i luxusnější Pobědy či Volhy, jsou dávno pryč. Snít o jejich návratu ovšem Rusové nepřestávají.
Poválečný osobní automobil GAZ-M20 Poběda alias Vítězství znamenal pro tehdejší SSSR mnoho. Během těch časů se dnešní Rusko postavilo na nohy, svět jej musel brát vážně a podobné „atributy moci” to podporovaly. Rusko je světovou velmocí i dnes, na poli aut ale znamená jen velmi málo - jedinou významnější značkou zůstává Lada, a to v podstatě jen v lokálním měřítku.
Možná tak nastala vhodná na oživení slávy dobových křižníků z vyšších sfér v moderním kabátu. Myslí si to alespoň designér Sergej Barinov, který vrací život historickým ruským automobilům jejich moderními inkarnacemi. Naposledy světu představil povedenou vlastní vizi nové generace Volhy, tedy GAZu-24. Počítačové animace obletěly zeměkouli, nejsou ovšem jedinou představou tohoto typu. Nového ztvárnění se nyní i dočkal GAZ-M20 Poběda.
Sovětský stroj byl částečně vyvinut již před druhou světovou válkou, ale boje posunuly spuštění produkce. Po válce byly jeho plány oprášeny a mezi léty 1946-1958 jich v Nižném Novgorodě bylo vyrobeno 235 000. Jméno Poběda vybral sám Stalin, který tak po konci války rád říkal kde čemu. GAZ-M20 byl prvním poválečným komunistickým vozem s originálním pontonovým designem moderního střihu. Prvenství získalo také umístění blinkrů, elektricky poháněných stěračů, rádia, topení a premiéru si odbyly brzdy na všech kolech. Krvelačný diktátor v čele země dostal za úkol vybrat motor. Zvolil řadový čtyřválec o objemu 2,1 litru s výkonem 37 kW (50 koní).
Nebylo ale vše tak snadné. Válkou vyčerpaná SSSR měla problém s plechovými díly, kvalita výroby byla mizerná a vláda musela po první várce vyrobených aut dokonce propustit ředitele společnosti. Druhou éru zahájili noví zaměstnanci při aplikaci státních kvalitativních předpisů a vozy podstupovaly náročné testy. Došlo k výraznému zlepšení kvality konstrukce, odolnosti a trvanlivosti automobilů. Snížila se spotřeba paliva vzhledem k uspokojujícím výkonům zejména na špatných sovětských silnicích.
Zachráněná pověst dala zelenou vylepšené druhé evoluci. Změnila se technika sání motoru, výkon stoupl o pět koní. Spolu s novou mřížkou chladiče se dočkalo inovací čalounění, volant a rádio. Během prvních let výroby s nimi jezdili hlavně vládní činitelé či pohlaváři velkých, státem ovládaných společností. Později se ale GAZ-M20 Poběda dostal i k obyčejnějším lidem, stal se sovětským poválečným symbolem a dnes je oblíbeným sběratelským předmětem.
Sergej Barinov ometl pavučiny a vyrobil moderní návrh pokračovatele rodu pod názvem Poběda M20 Neoclassic. Autor prozradil, že příprava animace trvala asi tři měsíce práce po večerech. Výsledkem je moderní pětidveřová limuzína ve stejném segmentu jako Porsche Panamera, BMW 7 či Mercedes-Benz S. Některé tvary Neoclassicu se prolínají s předlohou, ale máme trochu pocit, že původní Poběda se povedla více. Ale posuďte sami, některé barevné kombinace jsou přinejmenším zajímavé...
Sergej Barinov na počítači vytvořil GAZ-M20 Pobeda podle dnešních trendů. Novátorské dílo nazval Poběda M20 Neoclassic. Ani čachry s barvami ale podle nás nezachrání ztrátu elegance původního provedení
Ilustrace: Sergej Barinov
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 2 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 2 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 3 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 4 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 12:19 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 12:02 - denis
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 11:26 - jerry
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB