Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rychlý autobus s Wankelem mohla prodávat jen jediná automobilka na světě
29.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Toto je jediný autobus historie, který byl kdy poháněný Wankelem. Je velmi vzácný, vyrobilo se jej jen a 44 kusů, a na svou dobu byl pozoruhodně rychlý.
Wankelův rotační motor našel cestu do docela velkého množství aut. Určité pokusy v 60. letech prováděl kdekdo, včetně tehdy československé Škody. Nejznámější jsou ale jistě Mazdy, u nás hlavně RX-7 a RX-8, jejím prvním modelem ale byl v roce 1967 Cosmo Sport, takže letos slaví padesátiny.
Při té příležitosti si připomeňme, že Mazda rotační motory nedávala jen do sporťáků. Jeden si našel cestu i do autobusu. Čtete správně, do té velké a těžké věci s mnoha sedadly, kterou dnes většinou pohání objemné diesely. Stroj, na který se díváte na fotkách, se jmenuje Parkway Rotary 26.
Je to jedna z verzí komfortního kompaktního modelu značky Mazda. S autobusy začala někdy v 60. letech, ovšem vlajková loď s názvem Parkway 26 přišla na svět v roce 1972 na podvozku náklaďáku Mazda Titan. Parkway 26 měl ve své třídě nejdelší rozvor náprav - 3 285 mm s celkovou délkou 6 195 mm - a také solidní a komfortní podvozek s příčným stabilizátorem přední nápravy a tuhou nápravou vzadu.
Na výběr bylo několik motorů, zprvu řadový dvoulitrový čtyřválec o 91 koních, 2,5l dieselový řadový čtyřválec o 76 koních a větší, 2,7l dieselový čtyřválec o 80 koních. V roce 1974 přibyl do nabídky Wankel, a to rovnou legendární dvourotorový motor, označený 13B. Z objemu 1 308 ccm dával asi 135 koní, takže byl z nabídky jasně nejsilnější, a autobusy jím vybavené dostaly jméno Parkway Rotary 26.
Vůz s ním zvládal asi 120 km/h, což bylo na rok 1974 skutečně působivé číslo. Smyslem Wankelu tu ale nebyla rychlost, nýbrž komfort, protože tento motor byl tichý a hladký, zejména ve srovnání s dieselovými variantami. V kabině tedy bylo ticho a 26 pasažérů mohlo poslouchat rádio a užívat si komfortu díky „silnému topení s třístupňovým nastavením”, psala tehdy Mazda. K mání za příplatek byla i klimatizace, která byla poháněna vlastním motorem - klasickým pístovým „litrem”.
Motor s čtyřstupňovou manuální převodovkou byl umístěn pod podlahou mezi řidičem a spolujezdcem vpředu autobusu a poháněl zadní kola. Měl atmosférické plnění přes čtyřkomorový karburátor Hitachi. Maximální výkon 135 koní byl k mání v 6 tisících otáčkách, nejvyšší točivý moment činil 179 Nm v 4 000 rpm. Zajímavé je, že Parkway Rotary 26 s přehledem plnil tehdejší japonské emisní limity, takže byl inzerován jako eko-verze.
Údajně se vyrobilo jen 44 kusů tohoto autobusu mezi únorem 1974 a červnem 1976. Kolik jich zbývá dodnes, není přesně známo, v roce 2012 se mluvilo o pouhých čtyřech v Japonsku, z čehož byl jeden zrenovován a jezdí. Novější informace bohužel nemáme k dispozici, tento stroj vám ale ukázat můžeme. Řekněte, kdo by si nesjel? I tohle je způsob, jak lze jinak nudnou hromadnou dopravu učinit o poznání zajímavější...
Mazda Parkway Rotary 26 byla poháněna dnes legendárním dvourotorovým 13B
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 39 minutami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 2 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 3 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva