Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rychlý autobus s Wankelem mohla prodávat jen jediná automobilka na světě
29.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Toto je jediný autobus historie, který byl kdy poháněný Wankelem. Je velmi vzácný, vyrobilo se jej jen a 44 kusů, a na svou dobu byl pozoruhodně rychlý.
Wankelův rotační motor našel cestu do docela velkého množství aut. Určité pokusy v 60. letech prováděl kdekdo, včetně tehdy československé Škody. Nejznámější jsou ale jistě Mazdy, u nás hlavně RX-7 a RX-8, jejím prvním modelem ale byl v roce 1967 Cosmo Sport, takže letos slaví padesátiny.
Při té příležitosti si připomeňme, že Mazda rotační motory nedávala jen do sporťáků. Jeden si našel cestu i do autobusu. Čtete správně, do té velké a těžké věci s mnoha sedadly, kterou dnes většinou pohání objemné diesely. Stroj, na který se díváte na fotkách, se jmenuje Parkway Rotary 26.
Je to jedna z verzí komfortního kompaktního modelu značky Mazda. S autobusy začala někdy v 60. letech, ovšem vlajková loď s názvem Parkway 26 přišla na svět v roce 1972 na podvozku náklaďáku Mazda Titan. Parkway 26 měl ve své třídě nejdelší rozvor náprav - 3 285 mm s celkovou délkou 6 195 mm - a také solidní a komfortní podvozek s příčným stabilizátorem přední nápravy a tuhou nápravou vzadu.
Na výběr bylo několik motorů, zprvu řadový dvoulitrový čtyřválec o 91 koních, 2,5l dieselový řadový čtyřválec o 76 koních a větší, 2,7l dieselový čtyřválec o 80 koních. V roce 1974 přibyl do nabídky Wankel, a to rovnou legendární dvourotorový motor, označený 13B. Z objemu 1 308 ccm dával asi 135 koní, takže byl z nabídky jasně nejsilnější, a autobusy jím vybavené dostaly jméno Parkway Rotary 26.
Vůz s ním zvládal asi 120 km/h, což bylo na rok 1974 skutečně působivé číslo. Smyslem Wankelu tu ale nebyla rychlost, nýbrž komfort, protože tento motor byl tichý a hladký, zejména ve srovnání s dieselovými variantami. V kabině tedy bylo ticho a 26 pasažérů mohlo poslouchat rádio a užívat si komfortu díky „silnému topení s třístupňovým nastavením”, psala tehdy Mazda. K mání za příplatek byla i klimatizace, která byla poháněna vlastním motorem - klasickým pístovým „litrem”.
Motor s čtyřstupňovou manuální převodovkou byl umístěn pod podlahou mezi řidičem a spolujezdcem vpředu autobusu a poháněl zadní kola. Měl atmosférické plnění přes čtyřkomorový karburátor Hitachi. Maximální výkon 135 koní byl k mání v 6 tisících otáčkách, nejvyšší točivý moment činil 179 Nm v 4 000 rpm. Zajímavé je, že Parkway Rotary 26 s přehledem plnil tehdejší japonské emisní limity, takže byl inzerován jako eko-verze.
Údajně se vyrobilo jen 44 kusů tohoto autobusu mezi únorem 1974 a červnem 1976. Kolik jich zbývá dodnes, není přesně známo, v roce 2012 se mluvilo o pouhých čtyřech v Japonsku, z čehož byl jeden zrenovován a jezdí. Novější informace bohužel nemáme k dispozici, tento stroj vám ale ukázat můžeme. Řekněte, kdo by si nesjel? I tohle je způsob, jak lze jinak nudnou hromadnou dopravu učinit o poznání zajímavější...
Mazda Parkway Rotary 26 byla poháněna dnes legendárním dvourotorovým 13B
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
dnes - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 6 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 7 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 9 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 10 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
dnes
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- Pneu koutek 04.18. 21:52 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch