S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci

Sovětský svaz předbíhal dobu obvykle jen ve svých snech, v tomto případě se mu to ale skutečně podařilo. Obecně výjimečné auto do nepohody inspirovalo ještě o dekády později.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci

2.9.2018 | Mirek Mazal

S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Sovětský svaz předbíhal dobu obvykle jen ve svých snech, v tomto případě se mu to ale skutečně podařilo. Obecně výjimečné auto do nepohody inspirovalo ještě o dekády později.

V roce 1996 překvapila automobilka Suzuki automobilový svět zahájením masové výroby velmi neobvyklého SUV nazvaného X-90. Dvoumístné kupé s trvalým pohonem všech kol nebo jen zadní nápravy bylo tehdy postaveno na platformě modelu Vitara. Koncepce často charakterizovaná jako inovativní a bezkonkurenční se dočkala obdivu přinejmenším za svou originalitu, jenže zase tak originální nebyla. Dlouhá čtyři desetiletí před X-90 v Sovětském svazu úspěšně realizovali tehdy převratnou myšlenku přesně takového kompaktního automobilu. Dali mu jméno GAZ-M73.

Na počátku padesátých let minulého století se v Sovětském svazu rozvíjel program přeměny nehostinné krajiny na zemědělské oblasti. Podle nesplnitelných plánů Nikity Chruščova se velké lány stepí měly rozorat a začít používat jako půda pro pěstování obilí. Výnosy byly velice nízké, proto se s jejich obděláváním později skončilo, ovšem během plnění nesmyslných vizí byly zapotřebí speciální stroje. Nestačily traktory, kombajny a nákladní automobily, bylo třeba i osobních vozů schopných se v takových místech pohybovat. Těmto potřebám mělo vyhovět právě kompaktní SUV GAZ-M73 vyvinuté specialisty se zkušenostmi ze stavby aut do těžkého terénu.

V roce 1955 byly vybudovány dva předprodukční typy. Jednalo se o zvýšené kupé buď s korbou, nebo s plnohodnotnou rezervou na víku kufru. V obou případech auto mělo pevnou rámovou konstrukci a tuhé nápravy všech kol. Jako motor sloužil malý 1,2litrový čtyřválec o výkonu 36 koní (26 kW) a třístupňová převodovka z Moskviče 402. Zvláštní pohon s převodovými poměry 1,15 nebo 2,68 byl jedinečnou záležitostí pro tento konkrétní stroj, který se i v prachbídných podmínkách dokázal pohybovat rychlostí až 85 km/h.

Specifickými prvky do terénu byly také krátká základna, malé převisy a dostatečná světlá výška, konkrétně řečeno se délka M73 vešla do 3,43 metru s dvoumetrovým rozvorem kol. Díky této kompaktnosti se dalo pohotovostní hmotnost udržovat pod 1 070 kilogramů, což mělo pozitivní vliv na průchodnost terénem.

Lehké energické vozidlo s vysokou výškou prahů a úzkými 16palcovými pneumatikami do kříže snadno zdolávalo nástrahy sovětského venkova prostého čehokoli, co by připomínalo asfaltové silnice. Konstrukce modelu v té době byla poměrně velice pokroková. Považte, jsme v roce 1955, v té době o pohonu 4x4 v osobním autě nikdo ani nepřemýšlel. Je to dlouhých 8 let před příchodem Jeepu Wagoneer, který ale k obvyklému osobáku měl ještě dál a 11 let před uvedením Jensenu FF, prvního skutečně osobního auta s pohonem všech kol, které poznalo sériovou výrobu.

GAZ-M73 byl navíc bezvadně funkční, jeho testy proběhly na jedničku. Chváleny tehdy i byly i jednoduché zaoblené tvary karoserie, které usnadnily odstraňování bláta. Vládní garnitura SSSR ale kouzlu inovativního konceptu kompaktního SUV nepodlehla, a tak na nasazení do sériové výroby nezbyl čas ani peníze. Krom toho byly výrobní závody podniku Gorkovskij Avtomobilnyj Závod zaneprázdněny výrobou obecně důležitějších modelů.

Projekt však ze světa úplně nezmizel. Jeden z testovacích kusů spolu s veškerou technickou dokumentací byl později předán Moskvě do závodu MZMA (Moskevský závod malolitrážních automobilů) přejmenovaný na AZLK (Automobilový závod Leninského Komsomolu). Některé nápady a provedení z M73 našly uplatnění ve vývoji odolného Moskviče 410 a po dekádách nečinnosti se někdejším sovětským vývojem silně inspirovali Japonci.


S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 1 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 05S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 2 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 04S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 3 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 06S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 4 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 07S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 5 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 08S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 6 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 09S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 7 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 10S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 8 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 11S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 9 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 12S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 10 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 13S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 11 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 14S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 12 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 15S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 13 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 16S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 14 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 17S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 15 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 18S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 16 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 19
Tento nakonec nikdy nevyráběný kompaktní off-road s dvojicí dveří vznikl pod pracovním názvem GAZ-M73 už v roce 1955

S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 17 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 01S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 18 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 02S tímhle autem Sověti předběhli dobu o 40 let. Unikátní koncepci proslavili až Japonci - 19 - GAZ M73 a Suzuki X90 terenni kupe 03
Suzuki X-90 vypadá nepochybně jako jeho moderní kopie

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.