Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů
8.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Když člověk poprvé zahlédne toto místo, označí jej nejspíše za jedno velké vrakoviště. Není tomu tak, díly se tu prodávat dokonce ani nesmí.
Možná jsme přízemní, ale máme pocit, že auta jsou od toho, aby jezdila a tu pravou radost dokáží rozdávat jen na silnici. Ne všichni ale smýšlejí tímto způsobem. Někteří z aut vytváří sbírky tak ohromné, že si se svými auty sotvakdy pořádně sjedou, nemluvě o tom, že tak mnohdy činí jen s cílem do něčeho ukládat peníze. A jiní je považují za vhodný základ uměleckého díla, když je nechají na pospas vlastnímu osudu v pro ně nepřirozeném prostředí. Viděli jsme takto sbírku jednoho Němce, který nechává za domem hnít 50 veteránů za desítky milionů a na prohlídku toho, co vytváří, vybírá vstupné.
To byl ale jen žabař ve srovnání s člověkem, o kterém vám povíme dnes. Jmenuje, vlastně jmenoval se T.M. Merkel, neboť loni v prosinci zemřel. To, co za sebou zanechal, ale nesnese srovnání s ničím, o čem bychom dosud slyšeli. A to jak svým rozsahem, tak svou bizarností.
Pan Merkel prý „toužil být umělcem a auta pro něj byla prostředkem k vyjádřeni”. Kdyby je pomaloval dle vlastní libosti, asi bychom to pochopili, on ale na obrovském pozemku poblíž kalifornského města New Cuyama postupně vytvořil něco, co nazval „Cuyamská zahrada historických aut”. A toto místo vypadá přesně tak bizarně, jak zní jeho označení.
Během svého života zde postupně nashromáždil obrovské množství starších aut. Jejich přesný počet nikdo nezná, odborník na historiky Tom Cotter, který nám toto místo přibližuje na videu z níže, odhaduje jejich počet an 1 200 až 1 800. To je neuvěřitelné kvantum, za které by se nemuselo stydět ani lecjaké vrakoviště, jenže toto není vrakoviště.
Cedule u vstupu mj. praví, že vstoupit na toto místo mohou jen pozvaní a že tu nejsou na prodej žádné díly. Dílo mělo být dokončeno nejprve v roce 1995 a pak ještě několikrát později. Nepodařilo se to ani jednou, za hotové jej T.M. Merkel neoznačil až do svého skonu. A o tom, že toto není vrakoviště, svědčí nejen přítomnost „jiných objektů”, jako třeba soch, ale i charakter některých „odložených” aut. Ono cenu, pokud je to staré, má dnes kde co, najdeme tu ale krom spousty starých „Amerik” třeba i Jaguar XK 150 Coupe z roku 1960, který se dnes na aukcích prodává až za 1,8 milionu Kč. I kdyby ale průměrná cena každého zde hnijícího auta byla 10 000 Kč, bavíme se vozech v hodnotě desítek milionů. Už z ceny některých z nich je ale jasné, že celková hodnota této bizarnosti bude ještě mnohem větší.
Je pochopitelně zvláštní, že někdo zasvětí svůj život budování něčeho podobného. Muselo to stát spoustu peněz a úsilí a přitom to sloužilo v podstatě jen k potěše autora. Co si o výsledku myslíte, posuďte sami a nebo se na něj někdy vyrazte podívat. Spěchat asi není kam - už podle toho, kolik vozů je tu rozeseto po krajině, by jen likvidace celé této „sbírky” musela stát spoustu času a peněz. A pochybujeme, že by si to někdo troufl, v Nové Cuyamě nic zajímavějšího nenajdete...
Nová Cuyama není zrovna velkoměsto, řekněme
T.M. Merkel ještě za svého života
Bizarnější automobilové umělecké dílo abyste pohledali. Že jde o umění, připomene i pár specifičtějších výjevů než „umístění auta do krajiny”...
Zdroje: Hagerty, Devon Blunden
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejnovější články
- Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 50 minutami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 4 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva