Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sběratel náhodou zjistil, že vlastní jedno nejcennějších a nejhledanějších Porsche
23.6.2019 | Petr Miler
Hovořme o velkém štěstí, když zjistíte, že neobyčejné auto, které jste koupili, je ve skutečnosti ještě cennější a hodnotnější, než mělo být.
Cameron Healey nikdy nepatřil mezi sběratele Porsche, jejichž jméno by v komunitě fanoušků značky rezonovalo pokaždé, když jej někdo vysloví. Jenže právě to se změnilo v momentě, kdy Healey velmi neobvyklým způsobem získal a vlastně i objevil jeden ze svatých grálů historie značky, který jsme po dekády měli přímo pod nosem. Akorát nikdo netušil, ze je to on.
Abychom celou historii pochopili, musíme se vrátit až do roku 1949, kdy Porsche začalo vyrábět model 356 v rakouském Gmündu. První kupé byla tehdy vyrobena z hliníku, o rok později ale začala být s přesunem produkce do Stuttgartu preferována ocel kvůli jednodušší výrobě. Do roku 1950 tak bylo v Gmündu zkompletováno 52 hliníkových aut a mezi nimi i Porsche 356/2063.
Právě tento vůz o rok později zvítězil ve své třídě ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a psal tak historii Porsche. Bylo to vůbec první auto značky, které něco takového dovedlo a i když šlo „jen” o triumf v rámci kategorie (do 1 100 cm3), rovněž 20. místo celkově bylo vzhledem k potenciálu vozu fantastickým úspěchem. Porsche tehdy neznamenalo ve světě aut zdaleka tolik co dnes, takže nenásledovala žádná oslavná cesta do muzea. Vůz číslo 63 dále pokračoval v závodění a získal řadu dalších, třebaže méně významných vítězství. O rok později byl pak prodán do USA.
Právě tou dobou začali různí majitelé ztrácet povědomí o jeho jedinečnosti a historickém významu. Když tedy auto v roce 1957 koupil Chuck Forge s cílem dále s ním závodit, neměl o tom ani tušení - nechal jej bez okolků zbavit pevné střechy kvůli snížení hmotnosti a těžiště a přelakovat na červeno. I on s ním dosáhl řady úspěchů a po konci závodní kariéry jej nechal v roce 1981 důkladně zrenovovat. Sama automobilka tehdy hovořila o špičkové práci, ovšem na červeném spyderu, o němž nikdo neměl tušení, čím ve skutečnosti je. Ve Forgově majetku pak zůstal až do roku 2009, kdy zemřel.
Právě tady vstupuje do hry Cameron Healey, který se zúčastnil rozprodeje jeho pozůstalosti. Hned v roce 2009 tak vůz koupil a jakkoli věděl, že si pořizuje velmi raný a cenný exemplář ve špičkovém stavu, ani on neměl tušení, čím auto ve skutečnosti je. Postupem času si ale začal všímat některých detailů, které byly jinak, než měly být. Pochopitelně, u tak starého vozu, který prošel řadou úprav, to není nic neobvyklého, Healeyho myšlenky se ale jako většinou ubíraly směrem podezření, že jím koupené auto není originální hliníková 356 z počátku výroby. Jaké pak muselo být jeho překvapení, když zjistil, že nemá méně než čekal, ale dokonce více.
Byly to zapadající střípky, které postupně odhalily, čím jeho Porsche je. V podstatě už jen drobné komponenty jako světla či části interiéru vytvořily mozaiku zbytků původní 356, která v roce 1951 tak slavně vyhrála francouzskou čtyřiadvacetihodinovku coby jediné Porsche, které zůstalo na startu.
Healey poté ve spolupráci s Porsche nechal auto zrenovovat do kompletně originálního stavu, ve kterém v Le Mans zvítězilo a jeho aktuální podobu můžete vidět níže. Nádhera je slabé slovo. A podobně složité je slovy těžké vyjádřit obdiv nad tím, že Healey auto s cenou snadno v řádu stovek milionů Kč dále používá k tomu, k čemu bylo stvořeno - řídí jej, klidně i v hustém městském provozu.
My už jen dodáme, že osud jeho auta připomíná, jak mohla skončit řada jiných, údajně ztracených vozů. Nemusely být vůbec ztraceny, možná je má někdo doma a ani o tom neví - po dekádách změn vlastníků a postupných úprav může být těžké rozklíčovat, čím byl ten který vůz v prvopočátcích jeho existence.
Fantastický objev učinil Cameron Healey, když v koupeném, beztak cenném spyderu objevil kupé 356, které jako první Porsche vyhrálo Le Mans
Dnes Healeyho auto v onom památném závodě
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 51 minutami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 2 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 5 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch