Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sběratel náhodou zjistil, že vlastní jedno nejcennějších a nejhledanějších Porsche
23.6.2019 | Petr Miler
Hovořme o velkém štěstí, když zjistíte, že neobyčejné auto, které jste koupili, je ve skutečnosti ještě cennější a hodnotnější, než mělo být.
Cameron Healey nikdy nepatřil mezi sběratele Porsche, jejichž jméno by v komunitě fanoušků značky rezonovalo pokaždé, když jej někdo vysloví. Jenže právě to se změnilo v momentě, kdy Healey velmi neobvyklým způsobem získal a vlastně i objevil jeden ze svatých grálů historie značky, který jsme po dekády měli přímo pod nosem. Akorát nikdo netušil, ze je to on.
Abychom celou historii pochopili, musíme se vrátit až do roku 1949, kdy Porsche začalo vyrábět model 356 v rakouském Gmündu. První kupé byla tehdy vyrobena z hliníku, o rok později ale začala být s přesunem produkce do Stuttgartu preferována ocel kvůli jednodušší výrobě. Do roku 1950 tak bylo v Gmündu zkompletováno 52 hliníkových aut a mezi nimi i Porsche 356/2063.
Právě tento vůz o rok později zvítězil ve své třídě ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a psal tak historii Porsche. Bylo to vůbec první auto značky, které něco takového dovedlo a i když šlo „jen” o triumf v rámci kategorie (do 1 100 cm3), rovněž 20. místo celkově bylo vzhledem k potenciálu vozu fantastickým úspěchem. Porsche tehdy neznamenalo ve světě aut zdaleka tolik co dnes, takže nenásledovala žádná oslavná cesta do muzea. Vůz číslo 63 dále pokračoval v závodění a získal řadu dalších, třebaže méně významných vítězství. O rok později byl pak prodán do USA.
Právě tou dobou začali různí majitelé ztrácet povědomí o jeho jedinečnosti a historickém významu. Když tedy auto v roce 1957 koupil Chuck Forge s cílem dále s ním závodit, neměl o tom ani tušení - nechal jej bez okolků zbavit pevné střechy kvůli snížení hmotnosti a těžiště a přelakovat na červeno. I on s ním dosáhl řady úspěchů a po konci závodní kariéry jej nechal v roce 1981 důkladně zrenovovat. Sama automobilka tehdy hovořila o špičkové práci, ovšem na červeném spyderu, o němž nikdo neměl tušení, čím ve skutečnosti je. Ve Forgově majetku pak zůstal až do roku 2009, kdy zemřel.
Právě tady vstupuje do hry Cameron Healey, který se zúčastnil rozprodeje jeho pozůstalosti. Hned v roce 2009 tak vůz koupil a jakkoli věděl, že si pořizuje velmi raný a cenný exemplář ve špičkovém stavu, ani on neměl tušení, čím auto ve skutečnosti je. Postupem času si ale začal všímat některých detailů, které byly jinak, než měly být. Pochopitelně, u tak starého vozu, který prošel řadou úprav, to není nic neobvyklého, Healeyho myšlenky se ale jako většinou ubíraly směrem podezření, že jím koupené auto není originální hliníková 356 z počátku výroby. Jaké pak muselo být jeho překvapení, když zjistil, že nemá méně než čekal, ale dokonce více.
Byly to zapadající střípky, které postupně odhalily, čím jeho Porsche je. V podstatě už jen drobné komponenty jako světla či části interiéru vytvořily mozaiku zbytků původní 356, která v roce 1951 tak slavně vyhrála francouzskou čtyřiadvacetihodinovku coby jediné Porsche, které zůstalo na startu.
Healey poté ve spolupráci s Porsche nechal auto zrenovovat do kompletně originálního stavu, ve kterém v Le Mans zvítězilo a jeho aktuální podobu můžete vidět níže. Nádhera je slabé slovo. A podobně složité je slovy těžké vyjádřit obdiv nad tím, že Healey auto s cenou snadno v řádu stovek milionů Kč dále používá k tomu, k čemu bylo stvořeno - řídí jej, klidně i v hustém městském provozu.
My už jen dodáme, že osud jeho auta připomíná, jak mohla skončit řada jiných, údajně ztracených vozů. Nemusely být vůbec ztraceny, možná je má někdo doma a ani o tom neví - po dekádách změn vlastníků a postupných úprav může být těžké rozklíčovat, čím byl ten který vůz v prvopočátcích jeho existence.
Fantastický objev učinil Cameron Healey, když v koupeném, beztak cenném spyderu objevil kupé 356, které jako první Porsche vyhrálo Le Mans
Dnes Healeyho auto v onom památném závodě
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva