Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Servis po léta nejrychlejšího auta světa teprve odhaluje genialitu jeho konstrukce
22.6.2019 | Petr Prokopec
Neskutečných 12 let nikdo na světě nevyrobil sériové silniční auto, které by ho umělo překonat. Rychlost je ale jen střípkem v mozaice jeho výjimečnosti.
Většina rychlých aut představuje pro techniky noční můru. Navržena byla hlavně s ohledem na dosahování maximální dynamiky, před čímž muselo jít všechno stranou. Snadno se tak stane, že banální servisní úkon na některém ze supersportů vyžaduje specifické nářadí a vyškoleného technika, která musí rozebrat půl vozu, aby se ke kýženému dílu vůbec dostal.
„Ve srovnání s takovými vozy je toto mechanikův sen,“ říká Pani Tsouris o McLarenu F1, ikonickém britském supersportu, který se v roce 1993 postavil na piedestal nejrychlejších silničních vozů a nesestoupil z něj dlouhých 12 let. Tsouris je vedoucí technik divize Heritage spadající pod oddělení McLaren Special Operations, který se ikonickému vozu věnuje již více než 15 let. Stoprocentně tedy ví, o čem mluví, přesto jsou jeho slova překvapivá. „Všechno bylo pečlivě rozvrženo. Pojistky jsou snadno přístupné, všechny nádržky na kapaliny jsou soustředěny pohromadě vpředu a všude je dostatek místa - dostanete se tak ke všem 12 svíčkám i vzduchovému a olejovému filtru.“
Jak se tedy ukazuje, britský supersport byl opravdu promyšlen do nejmenšího detailu, však v minulosti jsme probírali třeba i jeho specifický měnič CD. Veškeré podobné detaily připomínají hlavně genialitu autora tohoto stroje, Gordona Murrayho, který aktuálně pracuje na nástupci a podle všeho jej šije podle úplně stejného vzoru. Pakliže jej opět promyslí do takových podrobností, máme se opravdu na co těšit.
McLaren F1 se tak výrazně liší od minulé i současné konkurence, u které je často třeba rozebrat čtvrt auta jen proto, že potřebujete dobít baterku. Ani tato přívětivost vozu k servisním mechanikům ale neznamená, že je servis McLarenu F1 levnou záležitostí. Naopak, ruinovat dokáže i boháče, neboť vyžaduje velmi mnoho péče bez ohledu na ujetou kilometráž.
Jak tedy takový servis u McLarenu F1 probíhá a jak často k němu dochází? V současné době jsou intervaly zhruba roční, přičemž každá práce Tsourise a jeho týmu začíná výletem na testovací dráhu Millbrook. Z této akce je vygenerována detailní zpráva, přičemž řadu informací technikům stále poskytuje archaický laptop Compaq z 90. let minulého století, který se jako jediný dokáže připojit k jednomu ze tří elektronických mozků vozu. Ty jsou ve srovnání se současnými řídicími jednotkám velmi jednoduché.
Poté se již ve Wokingu začíná pracovat na samotném servisu, přičemž nedochází jen k výměně všech kapalin. Třeba palivová nádrž musí být každých pět let vyměněna za novou, zatímco životnost tlumičů je desetiletá. V případě svíček a cívek probíhá spíše jen kontrola, stejně jako u brzd a destiček - za tím stojí hlavně ta skutečnost, že většina aut spíše jen stojí v garážích, než aby najížděla stovky kilometrů denně. I přesto ale třeba onu nádrž měnit zkrátka musíte.
Nekonečná není ani životnost spojky, navíc karbonová položka není zrovna levná. Kromě toho McLaren zjistil, že řada komponentů - hlavně těch elektronických - již dnešním potřebám nevyhovuje. Proto automobilka znovu rozjela vývoj, vymyšlen tak byl třeba nový lak pro hořčíková kola, neboť ten původní byl příliš toxický. Kromě toho se značka pět let věnovala vývoji nového čelního skla. A na materiálu pro brzdy pracuje nonstop.
Abychom ale nemluvili jen obecně, můžeme dát do placu i pár suchých čísel. U mnoha se vám možná bude zdát práce zbytečně moc dlouhá, nicméně jak dodává Tsouris, v případě tohoto vozu nemůže být nic uspěcháno. Jakkoliv je spousta úkonů relativně snadných, mnohé úkony zkrátka chtějí svůj čas. Třeba výměna tepelného štítu ze zlata zabere 16 až 18 hodin. Naštěstí zrovna ten každým rokem měnit nemusíte, stejně jako není třeba pracovat na karbonové karoserii, pokud nedošlo k nějaké havárii.
Abychom tedy již dále nechodili okolo horké kaše, níže přikládáme kompletní servisní rozpis. Je však třeba pamatovat na skutečnost, že jde o čistý čas práce techniků. Ti se ale vozům nevěnují nonstop, často navíc pracují i na několika autech zároveň. Reálně je tedy auto mimo garáž kvůli běžné prohlídce asi dva týdny, to ale zjevně nikomu z majitelů nevadí. Naopak většina z nich následně kontaktuje značku s tím, že jejich auto nyní jede daleko lépe než kdy předtím. „A to je naše odměna,“ dodává Tsouris.
Jak dlouho trvají vybrané servisní úkony na McLarenu F1?
Úvodní test (zahrnující dopravu na testovací dráhu Millbrook) - 7,5 hodiny
Vyjmutí a namontování motoru - 28,5 hodiny
Příprava a vyjmutí palivové nádrže - 8 hodiny
Výměna filtrů, hadic a karbonových kanystrů - 8 hodin
Zprovoznění palivového systému a jeho test - 8 hodin
Výměna anti-korozní pásky u úchytů motoru - 3 hodiny
Vyčištění motoru a převodovky - 6 hodin
Práce na podvozku - 8 hodin
Závěrečný silniční test - 7 hodin
Celkový čas - 83,5 hodiny
McLaren F1 rozhodně není noční můrou pro mechaniky, může jí však být pro majitele. Jakkoliv jsou všechny komponenty snadno přístupné, jejich nahrazení není levné
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejčtenější články
- Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
18.3.2024 - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
18.3.2024 - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
18.3.2024 - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
18.3.2024 - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 07:37 - petr_riha
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB