Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme

Obětí zvláštního pokroku pod taktovkou Evropské unie se stala spousta automobilové techniky a pořádné motory v autech nižší střední třídy patří mezi ni.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme

29.6.2019 | Mirek Mazal

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Obětí zvláštního pokroku pod taktovkou Evropské unie se stala spousta automobilové techniky a pořádné motory v autech nižší střední třídy patří mezi ni.

BMW před pár týdny představilo novou generaci řady 1. Zdánlivě banální premiéra na trhu celkem okrajového kompaktu se proměnila v jeden z milníků automobilového vývoje, neboť nová generace už nepočítá s šestiválcovými motory pod kapotou. Předchozí jednička se tak stala úplně posledním vozem nižší střední třídy, který pohonnou jednotku této koncepce použil. A nedělejme si iluze, že se jakýkoli jiný ještě někdy vrátí.

Taková kombinace byla už pěkných pár let raritou a možnost návratu podobného auta je absolutní utopie. Bývaly ale doby, kdy se šestiválcové motory objevovaly pod kapotami kompaktních automobilů docela běžně. I v této třídě se prosazoval jejich kultivovaný chod, vysoký výkon, rychlejší reakce a v neposlední řadě hezčí zvuk větších motorů označených R6, V6 nebo H6.

Snahy o minimalizaci papírové spotřeby aut ale něčemu takovému postupně učinily přítrž. Dnes je ekonomicky neúnosné podobné motory v kompaktech nabídnout a během pár let s to stane prakticky nemožným. Větší motory nekompromisně nahradily přeplňované čtyřválce a v tom horším případě dokonce foukané tříválce.

Zkrátka a jednoduše, pro dnešní nižší střední třídu je čtyřválec odměna a tříválec nový standard. Dnes ale nechceme plakat nad rozlitým mlékem, chceme zavzpomínat na doby, kdy zákazníci mohli navštívit několik prodejců různých značek a vybírat si z různých vozů se „správným” počtem válců pod kapotou. Na modely dostupné během posledního čtvrtstoletí zavzpomínáme chronologicky od nejstaršího k tomu poslednímu dostupnému.

1. Volkswagen Golf VR6 (1H) 1991

Volkswagen rozvířil čtyřválcové vody rychlých hatchbacků Golfem s motorem o objemu 2,8 litru vybaveným šesti válci. Atmosférické plnění se zkraje 90. let staralo o poměrné nízký výkon 128 kW (174 koní) a 235 Nm, ale papírové hodnoty zcela propadly vedle příjemného zvuku, plynulého zátahu a vysoké spolehlivosti.


Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 1 - zanovni vw golf vr6 na prodej 03Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 2 - zanovni vw golf vr6 na prodej 06Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 3 - zanovni vw golf vr6 na prodej 12

2. Mazda 323F (BA) 1996

Mazdu 323F, známou též jako Lantis, svého času v nejsilnějším provedení skutečně zdobil malý vidlicový šestiválec o objemu dvou litrů. Tato verze byla obdařena motorem KF-ZE s výkonem 110 kW (150 koní) a vypadala docela nenápadně. Lantis v provedení Type-R šlo posunout vizuálně dále - dostupným příslušenstvím se staly spojlery, boční prahy a další dobové vymoženosti.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 4 - mazda 323f 20 v6 prodej 01Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 5 - mazda 323f 20 v6 prodej 02Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 6 - mazda 323f 20 v6 prodej 04

3. BMW 323ti Compact (E36) 1997

Přímý konkurent Golfu 2,8 VR6 z Mnichova vsadil na trochu jiný přístup. Malá trojka generace E36 ve verzi Compact zůstala věrná zadnímu pohonu, který pracoval s výkonem až 125 kW (170 koní) řadového šestiválce. Verze 323ti představuje velmi vyvážený kompromis zábavného ježdění a rychlého přibližovadla. Zajímavé auto ve své době prodejní rekordy netrhalo, bylo doceněno až později, kdy podobně střižené stroje začaly mizet z trhu. Dnes už je toto BMW podpultové zboží.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 7 - Kompakty se sesti valci foto 01Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 8 - Kompakty se sesti valci foto 02Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 9 - Kompakty se sesti valci foto 03

4. Rover 45 V6 1999

Rover 400 byl hezký sedan či liftback segmentu C. Jen o něco větší než Renault nebo Ford, aniž by si zasloužil zvláštní pozornost. Po faceliftu to přišlo. Vůz dostal nové jméno a vidlicový šestiválec 2,0 s výkonem 110 kW (150 koní) a točivým momentem 185 Nm.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 10 - Kompakty se sesti valci foto 04Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 11 - Kompakty se sesti valci foto 05Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 12 - Kompakty se sesti valci foto 06

5. Seat Leon Cupra 4 V6 (1M) 2001

Pod označením nejrychlejšího Seatu všech dob se soustředilo vysoké očekávání. Objevil se Leon Cupra 4 jako absolutní vlajková loď celé řady Seatu. Auto mělo všechno potřebné - 2,8litrový šestiválec o výkonu 150 kW (204 koní) a točivém momentu 265 Nm s pohonem všech čtyř kol. Automobilka odlišila rychlý typ nabídkou žlutého, nebo červeného lakování, standardem se staly nové prvky karoserie.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 13 - Kompakty se sesti valci foto 07Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 14 - Kompakty se sesti valci foto 08Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 15 - Kompakty se sesti valci foto 09

6. MG ZS 180 2001

MG ZS byl bratrem schopného a elegantního Roveru 45. Navzdory minimálnímu rozpočtu vykonali inženýři dost práce, osadili V6 s objemem 2,5 litru. Správný počet válců produkoval 130 kW (177 koní) a 240 Nm. Vzhledově přibylo snížení podvozku, velké disky a křídlo.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 16 - Kompakty se sesti valci foto 10Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 17 - Kompakty se sesti valci foto 11Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 18 - Kompakty se sesti valci foto 12

7. BMW 325ti Compact (E46) 2001

První Compact trojkové řady nesplnil očekávání BMW, přesto se automobilka o totéž pokusila znovu. Nástupce dostal základ ze sedanu/kupé řady E46, k tomu pohon zadních kol, manuální řazení a vepředu skvělý motor M54B25 s šesti válci v řadě. Celkem 141 kW (192 koní) a 245 Nm bylo třešničkou na dortu vynikajícího stroje, který byl dotažený blíže k dokonalosti než jeho podceněný předchůdce. Škoda, že dostal tak svérázný vzhled, byl by jinak jistě mnohem populárnější.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 19 - Kompakty se sesti valci foto 13Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 20 - Kompakty se sesti valci foto 14Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 21 - Kompakty se sesti valci foto 15

8. Volkswagen New Beetle RSi 2001

Rozzuřený brouk s velkým křídlem opustil továrnu s šestiválcem a přídomkem RSi. Nejsilnější New Beetle dosahoval výkonu 165 kW (224 koní) a 320 Nm, který pocházel ze známého velkoobjemového motoru VW 3,2 VR6. Sprinty byly silnou stránkou, ale zatáčky mu prý moc nevoněly. Dnes je to rarita prodávaná za sedmimístné sumy.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 22 - zhh 2001 vw new beetle rsi 01Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 23 - zhh 2001 vw new beetle rsi 03Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 24 - Kompakty se sesti valci foto 16

9. Alfa Romeo 147 GTA (937A) 2002

Kdyby Ferrari udělalo hatchback, možná by se zrcadlil v Alfě Romeo 147 GTA. Busso V6 pod kapotou umí navodit v kabině správné napětí, ale z dynamického hlediska to nikdy nebylo excelentní dílo. Prim hrálo spíše italské srdce a charisma, jak fanoušci rádi opakovaně připomínají.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 25 - Kompakty se sesti valci foto 17Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 26 - Kompakty se sesti valci foto 18Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 27 - Kompakty se sesti valci foto 19

10. Volkswagen Golf R32 (1J) 2002

Golf IV bylo možné objednávat s výkonným motorem, který si s lehkým hatchbackem snadno poradil. Produkce nejrychlejšího modelu postaveného na základě čtvrté generace začala v roce 2002. Poháněl ho motor VR6 o objemu 3,2 litru a výkonu 180 kW (245 koní), které putovaly na silnici prostřednictvím pohonu všech kol. Šlo o první auto na světě s automatem DSG, manuál byl ale pořád k dispozici.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 28 - Kompakty se sesti valci foto 20Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 29 - Kompakty se sesti valci foto 21Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 30 - Kompakty se sesti valci foto 22

11. Mercedes-Benz C32 AMG Sportcoupé (CL203) 2003

Z tohoto seznamu má C32 AMG Sportcoupé nejlepší papírové hodnoty výkonu. Šestiválcový motor s objemem 3,2 litrů dostal jako bonus mechanický kompresor, který vydoloval celkem 260 kW (354 koní) a točivý moment 450 Nm. Více než dostačující čísla na rok 2003, s popularitou na trhu už to tak žhavé nebylo.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 31 - Kompakty se sesti valci foto 23Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 32 - Kompakty se sesti valci foto 24Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 33 - Kompakty se sesti valci foto 25

12. Audi A3 3,2 quattro (8P) 2003

Ve stejném roce jako Mercedes C32 AMG vzniklo i rychlé Audi s pohonem 4x4. Rychlá verze A3 nebyla zvenčí k poznání, jen malý znáček 3,2 a zadní hraně kufru odkazoval na 3,2litrový VR6 nad přední nápravou. Nikým nezakazovaný motor dosahoval 184 kW (250 koní) - zajímavé, že vedle A3 V6 existovala i S3 s dvoulitrovým turbem.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 34 - Kompakty se sesti valci foto 26Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 35 - Kompakty se sesti valci foto 27Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 36 - Kompakty se sesti valci foto 28

13. BMW 130i (E87) 2005

Jedná se téměř o unikátní vůz. Pětidveřový hatchback segmentu C s pohonem zadních kol, manuálem a třílitrovým atmosférickým šestiválcem v řadě. R6 od BMW vždy byl klasikou bez vibrací, bez turba, bez letargických reakcí na pedál plynu. Pamětníci utřou zpocené čelo a později narození mohou jen závidět.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 37 - Kompakty se sesti valci foto 29Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 38 - Kompakty se sesti valci foto 30Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 39 - Kompakty se sesti valci foto 31

14. Volkswagen Golf R32 (1K) 2005

Poslední verze šestiválcového Golfu o výkonu 250 koní byla přijata se smíšenými pocity. Minulá generace IV přišla vhod, verze 1K doplatila na existenci vyváženého modelu GTI. Jednalo se o zcela poslední šestiválec, další sériové verze přišly už jen se čtyřválcovou technikou.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 40 - Kompakty se sesti valci foto 32Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 41 - Kompakty se sesti valci foto 33Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 42 - Kompakty se sesti valci foto 34

15. Toyota Blade G (E156H) 2007

Odskočíme si na japonské ostrovy, kde se prodávala Toyota Auris s pořádným motorem pod označením Toyota Blade G. Výkon 3,5litrového vidlicového šestiválce odpovídal 276 koním (206 kW), stejnou jednotku použili inženýři Lotusu do sportovního modelu Evora.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 43 - Kompakty se sesti valci foto 35Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 44 - Kompakty se sesti valci foto 36Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 45 - Kompakty se sesti valci foto 37

16. Mercedes-Benz CLC 350 (CL203) 2009

Pověsti mezi lidmi říkají stále něco o pohodlí a luxusu pro starší řidiče, ale těžko by si zasloužilý penzista schválně objednal Mercedes CLC 350. Elegantní vůz to možná byl, ale s větrem v zádech kvůli 3,5 V6 o výkonu 200 kW (272 koní). K dispozici byla i manuální převodovka, v silných Mercedesech naprostá rarita.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 46 - Kompakty se sesti valci foto 38Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 47 - Kompakty se sesti valci foto 39Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 48 - Kompakty se sesti valci foto 40

17. TRD Sportivo Blade Master G (GRE156H) 2009

Pokračování ostrého Aurisu z Japonska s motorem 3,5 V6. Poněkud staromódní vzhled byl mírně zpestřen do agresivnějšího stylu. Nový podvozek s nižší světlou výškou měl přinést přesnější vedení auta v zatáčkách, nepřehlédnutelný bodkytit byl spíše pastvou pro oči než funkční příslušenství.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 49 - Kompakty se sesti valci foto 41Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 50 - Kompakty se sesti valci foto 42Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 51 - Kompakty se sesti valci foto 43

18. BMW M140i (F20) 2016

Poslední šestiválec v kompaktním ustrojení na světě se dal koupit ještě v letošním roce, teď už máme smůlu. Třílitrový šestiválec o výkonu 250 kW (340 koní) mohl mít i manuální převodovku, standardně pracoval se zadním pohonem a zuby nehty se držel v konfigurátoru do posledních dnů řady 1 F20. I jeho dny jsou sečteny, nová generace řady 1 je předokolka s nanejvýš čtyřválcovým dvoulitrem.

Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 52 - Kompakty se sesti valci foto 44Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 53 - Kompakty se sesti valci foto 45Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme - 54 - Kompakty se sesti valci foto 46

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše