Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda Favorit po 30 letech: jak teď vnímají majitelé kdysi žádanou novinku?
28.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Kdysi to byla nedostupná novinka, pak auto, se kterým jezdil kde kdo. Dnes už Favority na silnicích tolik nevídáme, osud mu přisoudil jiné role - třeba tyto.
Na přelomu 80. a 90. let minulého století byla Škoda Favorit horkým zbožím. Bylo to nejlepší auto pokud ne východního bloku, tak minimálně Československa, první skutečně nový automobil od 60. let. Zájem zákazníků byl od premiéry obrovský - tak velký, že automobilka nestíhala vyrábět a že právě pomalý nástup výroby stál místo tehdejšího ředitele.
Ve své době byl Favorit moderním vozem, dnes to je rarita, veterán, relikvie. Přesto či právě proto člověk občas potká kousek, který je v krásném stavu, o který se majitel pečlivě stará nebo ke kterému se váže zajímavý příběh. O dvou takových vám povíme dnes. Jedním jezdí její pětadvacetiletý zaměstnanec Škody, druhý chová v garáži dnes jednaosmdesátiletý důchodce, který je jeho prvním a jedním majitelem.
Jiří Zeržáň z Uherského Brodu si totiž Favorit koupil přesně před 27 lety jako nový. „Auto jsem pořídil v roce 1990, bylo jedním z vůbec prvních prodávaných kusů v uherskohradišťském okresu. Čekal jsem na něj půl roku, vedli na auta pořadník,” vzpomíná penzista a připomíná, že Favorit byl obtížně dostupný i roky po začátku výroby. Do Favoritu přesedl z Trabantu. „Bylo to neskutečné. Lehké řazení i řízení, pohledný a funkční interiér, na tu dobu výborné jízdní vlastnosti. Na vyšší posed a tvrdší sedačky jsem si zvykl,” říká.
Tvrdší sedačky nebyly jediným mínusem jeho Favoritu. Také musel koupit základní model 135 L s nižší výbavou, než by možná chtěl. „Musel jsem vzít, co bylo,” nastiňuje realitu nedostatku aut, který v té době panoval. Připomínáme, že to bylo v roce 1990, kdy už komunismus v Československu otěže nedržel.
Zeržáň najel se svým Favoritem za 27 let pouhých 43 tisíc kilometrů. Prý ho vždycky používal zejména na kratší jízdy po městě a okolí, nejdál byl na Slovensku a v Rakousku, což je - dodejme - obojí od Uherského Brodu docela kousek. „Celé ty dlouhé roky mi slouží věrně. Poskytoval jsem mu jen běžnou základní údržbu, žádné větší poruchy a závady ho nepotkaly,” nastiňuje servisní historii.
Daniel Rauscher se do Favorita zamiloval jako dítě. „Však se zeptejte rodičů, které auto jsem v dětství neustále kreslil,” směje se. V současnosti zaměstnanec oddělení produktové strategie Škody Auto má svého Formana 135 GLX jako veterána, nikoliv jako auto na každý den. Hledal ho půl roku - chtěl totiž zachovalou ojetinu a to dnes je u Formanů i Favoritů čím dál větší problém.
Jeho Forman je kompletně originální, ovšem ve vyšší výbavě. Je roku výroby 1993 a první majitel zaplatil za centrální zamykání, střešní okno, digitální hodiny na stropě, autorádio Blaupunkt Boston nebo litá kola Ronal Centra, která byla v katalogu příslušenství. Odtamtud také pochází čtyřramenný volant, který ovšem vypadá, jako by sem nepatřil. A také mechanický systém postupného zhasínání vnitřního osvětlení.
Červený Forman je dnes veteránem, jezdí jen zřídka. Bílý Favorit naopak zůstane jediným autem. „Věřím, že už spolu dožijeme,” říká jeho majitel. Doufejme, že pokud se tak opravdu stane, bude to ještě za dlouho. A že se pak vůz dostane do rukou nejméně tak pečujících, jako se to poštěstilo červenému Formanu...
Jiří Zeržáň má svůj Favorit od novoty, od roku 1990
Daniel Rauscher koupil svého Formana s tím, že z něj bude mít veterána
Výroba Favoritu skončila v roce 1994
Zdroj: Škoda Auto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch