Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda Favorit pro náročné vznikla, luxusní verzi s dřevem u nás ale koupit nešlo
6.6.2019 | Mirek Mazal
Škoda Favorit byla relativně prostým přibližovadlem pro každého a platilo to tím spíše, čím více na západ jste zamířili. Přinejmenším jedna verze ale po náročné klientele šla, říkala si Decatop.
Škoda Favorit posunula tehdy ještě československou automobilku více na západ. Jednalo se o konkurenceschopný vůz s předním pohonem, tedy druhý takový ve východním bloku. Čechoslováci jej vyvinuli jen s omezeným množstvím zahraničních licencí a zájem o něj byl tak velký, že výrazně překonával výrobní kapacity mladoboleslavského závodu. Během jeho sedmileté výroby vznikla řada akčních verzí se speciálními prvky výbavy, o žádné ale nebylo možné říci, že by šla po náročné klientele.
Jistě, některé varianty byly slušně vybavené, nic mimořádného se ale v jejich konstrukci ani provedení neskrývalo. Jedna, u nás prakticky neznámá edice, ale přesně tímto směrem zamířila. Vznikla pod taktovkou Škody daleko od našich hranic, konkrétně v Nizozemsku a svou premiéru si odbyla na amsterdamské Motor Show.
Vůz dostal jméno Decatop a jak už jeho jméno naznačuje, vyznačoval se plátěnou stahovací střechou. Realizace odvážného projektu proběhla ve spolupráci s holandskou společností De Bickhorst, kde vůz pozbyl střechu od čelního skla až po zadní okno, které též zmizelo. Místo vyřezané karoserie úpravci nasadili plátěnou střechu. Ve složeném stavu se sroluje dozadu nad hranu zavazadlového prostoru, dveře do kufru nahradilo menší výklopné víko.
To ale nebylo vše. Toto provedení se dále vyznačovalo plastovými lemy blatníků, litými koly, sadou aerodynamických spoilerů či větší koncovkou výfuku. Nejzajímavější byl ale luxusně pojatý interiér, nebo alespoň pokusem o něco takového. Rádio Grundig luxusem nebylo ani tehdy, ale vnitřek vyparáděný dřevěným volantem i hlavicí řadicí páky a totožným dekorem na palubní desce je v autě této třídy nevídaný. A u některých exemplářů došlo dokonce na čalounění hnědou kůží.
Čtyřdveřový pětimístný vůz mnoha změn vynechal zásahy do motorového prostoru, kde zůstal standardní motor. Tím není nic jiného než řadový čtyřválec s rozvodem OHV, objemem 1,3 litru, vrtáním a zdvihem 75,5 mm x 72 mm, kompresí 9,7 a s karburátorem Jikov. Maximální výkon 46 kW (63 koní) nastupoval při 5 000 ot./min, točivý moment 100 Nm gradoval při 3 000 ot./min. Na pohonnou jednotku navazovala pětistupňová manuální převodovka. Díky nízké hmotnosti 895 kilogramů skalpovaný Favorit mohl jet až 150 km/h, zrychlení na stovku uměl za 14 sekund. Jakýsi polokabriolet dodržel tovární rozvor 2 450 milimetrů, vnější rozměry zůstaly 3 815 x 1 620 x 1 415 milimetrů.
Podobné dílo v dlouhém zástupu škodováckého portfolia chybí. Další externí firma Metalex se postarala o jiné otevřené varianty jako MTX Roadster, ale originální produkt nabízející nebe nad hlavou v nabídce značky nenajdeme už dekády. Pohledem na teploměr by stylový kabriolet rychle našel uplatnění, nebo by si aspoň získal pozornost. Přímo automobilka ale od dob původní Felicie poctivý sériový kabriolet nenabídla a tušíme, že se tímto směrem hned tak ani nevydá.
Favorit s přídomkem Decatop vznikl v Nizozemsku luxusní stylová verze tuzemského hatchbacku. Prodalo se jej jako šafránu, přesnější čísla ale chybí
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 3 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan