Reklama

Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též

Pustit se v pozici stále podceňované značky z východu do boje o zákazníky na hranici střední a vyšší střední třídy s autem i za 1,2 milionu Kč v základu bylo v roce 2001 až drzé. Dnes už ale víme, že se to vyplatilo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též

31.12.2018 | Petr Prokopec

Pustit se v pozici stále podceňované značky z východu do boje o zákazníky na hranici střední a vyšší střední třídy s autem i za 1,2 milionu Kč v základu bylo v roce 2001 až drzé. Dnes už ale víme, že se to vyplatilo.

Historie automobilky Škoda spadá až do roku 1895, kdy odstartovala svou existenci pod názvem Laurin & Klement. Jako taková tedy patří mezi pět nejstarších výrobců světa, kteří se stále věnují své původní činnosti. Je přitom působivé, že do zbývající čtveřice čítající Daimler (Mercedes-Benz), Opel a Peugeot (dnes jedna firma) se řadí i další česká značka, a sice Tatra. Historií celé automobilky se ovšem dnes zabývat nebudeme, byť částečně do ní nahlédneme. Připomínat si totiž budeme model Superb, který ve své moderní podobě vstoupil do prodeje v prosinci roku 2001, přesně před 17 léty.

Bylo vskutku odvážné se pouhých pět let poté, co Škoda začala budovat svou novou image modelem přelomovým Octavia, pustit do bojů o zákazníky aut střední i vyšší střední třídy, po které Superb vždy trochu pokukoval. Vznik takového modelu si u vedení Volkswagenu doslova vydupal skoro zapomenutý Wilfried Bockelmann. Ten na jednu stranu dýchal pro Škodu a na druhou měl díky historickým vztahům důvěru Ferdinanda Piëcha. A když tehdy prakticky neomezený vládce koncernu VW řekl, že se něco stane, tak se to zkrátka stalo.

Jen díky tomu se auto tohoto ražení mohlo v roce 2001 zařadit do portfolia Škody. Zpočátku se také tento krok nejevil být zrovna úspěšným a dlouho se spekulovalo o tom, jestli se Superb vůbec dočká druhé generace. Nakonec už samotná prodejní bilance, 133 955 vozů dodaných zákazníkům mezi léty 2001 a 2008, velký úspěch nenaznačuje.

Superb ale neskončil, následovala generace druhá a později i třetí. Celkový počet vyrobených kusů se dnes pohybuje okolo 1,1 milionu kusů, přičemž na poslední generaci připadá okolo 300 tisíc exemplářů, a to je v prodeji jen něco přes 3,5 roku. Je tedy zřejmé, že riskantní krok Škody, potažmo mateřského koncernu VW se nakonec vyplatil a Superb si své místo na trhu našel. Nakonec, stále se snaží být svůj.

Stejně jako druhá generace je i současný Superb nabízen jako liftback a kombík, zatímco u první generace jsme měli tu čest pouze se čtyřdveřovým sedanem. Ten vzešel z tehdejšího Volkswagenu Passat B5, oproti němu se ale pyšnil o 10 cm prodlouženým rozvorem. A také proto mohla Škoda stavět na velkém vnitřním prostoru a pokukovat alespoň o půl třídy výše.

Jak moc odvážná tehdy škodovka byla - a proč nakonec prodávala Superb v tak malém množství - nejlépe připomene dobový ceník vozu níže. Základní cena 690 tisíc Kč byla vyšší, než ta dnešní, a to šlo zejména z českého pohledu o úplně jiné peníze než dnes, však průměrný plat byl oproti tomu dnešnímu méně než poloviční. A vrcholná verze s šestiválcovým TDI začínající na více jak 1,2 milionu Kč? Nic takového dnes Superb ani nenabízí, vrcholný Laurin a Klement s mnohem širší výbavou začíná o 100 tisíc níže.

Je s odstupem času skoro neuvěřitelné, že Superb vůbec přežil první roky své existence, ale stalo se to a dnes za něj Škoda může být ráda - i ve skomírající třídě mainstreamových aut střední třídy se mu daří velice dobře a roční prodeje atakují hranici 100 tisíc kusů. Automobilka tak pokračuje tradici reprezentativních limuzín, které do jejího výrobního programu patřily již na počátku minulého století. Kupříkladu model Laurin & Klement FF z roku 1907 byl vůbec prvním automobilem ve střední Evropě, který ke svému pohonu užíval osmiválcový motor. Se Škodu Hispano-Suiza z 20. let pak pro změnu jezdil prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Se jménem Superb pak mladoboleslavská automobilka poprvé vyrukovala v roce 1934, kdy z jejích linek sjel model 640 Superb. Ten přitom Škodě souběžně s dalšími vozy jako Popular, Rapid a Favorit umožnil definitivně překonat konkurenční značky Praga a Tatra. Zatímco totiž v roce 1933 Škodě patřil pouze 14procentní podíl na trhu a třetí pozice, o pět let později šlo již o 39procentní podíl a jasnou první pozici.

Původní Superb se vyráběl v pěti generacích, přičemž od počátku byl k mání minimálně s 2,5litrovým šestiválcem naladěným na 55 koní. Postupem času ovšem rostl jeho výkon i objem, který se nakonec zastavil na 3,1 litrech. S touto verzí agregátu pak Škoda po roce 1941 vůbec poprvé spřáhla pohon všech kol. Kromě toho pak vyrukovala i s verzí Superb 4000, jenž používala čtyřlitrový V8.

Výroba definitivně skončila v roce 1949, do kdy bylo vyrobeno celkem 2 522 exemplářů. Zmiňovaný osmiválec poháněl pouze dvanáct kusů, nejpočetnější pak byla varianta Superb 3000 z let 1941 až 1943, která čítala 1 631 exemplářů. Mezi ně patřily i armádní speciály jako Kfz 21, který používal polní maršál Erwin Rommel. To už je ale trochu jiný příběh...

Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 1 - Skoda Superb 15 let 06Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 2 - Skoda Superb 15 let 07Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 3 - Skoda Superb 15 let 08Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 4 - Skoda Superb 15 let 09Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 5 - Skoda Superb 15 let 10
Novodobý nástupce z roku 2001 dorazil jen jako čtyřdveřový sedan...

Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 6 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 01Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 7 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 02Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 8 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 03Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 9 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 04Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 10 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 05Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 11 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 06Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 12 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 07
...a jeho dobový ceník nejlépe dokladuje, jak odvážný krok to byl

Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 13 - Skoda Superb 15 let 01Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 14 - Skoda Superb 15 let 02Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 15 - Skoda Superb 15 let 03Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 16 - Skoda Superb 15 let 04Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 17 - Skoda Superb 15 let 05
Původní Škoda Superb byla prvním modelem značky, jenž dostal pohon všech kol či motor V8

Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 18 - Skoda Superb 15 let 12Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 19 - Skoda Superb 15 let 13Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 20 - Skoda Superb 15 let 14Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 21 - Skoda Superb 15 let 16Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 22 - Skoda Superb 15 let 17Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 23 - Skoda Superb 15 let 18Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 24 - Skoda Superb 15 let 19Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 25 - Skoda Superb 15 let 20Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 26 - Skoda Superb 15 let 15
Druhá novodobá generace byla k mání jako kombík i liftback se systémem TwinDoor

Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 27 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 005Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 28 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 009Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 29 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 018Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 30 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 06Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 31 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 11Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 32 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 20Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 33 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 063Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 34 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 066 Škoda před 17 léty začala prodávat nový Superb. Bylo to odvážné a jeho ceny též - 35 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 75
Třetí generace je v prodeji nyní, od března 2015 vzniklo již 100 tisíc kusů

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše