Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují

Kdo by čekal, že v dobách komunismu bez špetky lidské tváře postaví Škoda auto, který vypadá jako vrchol „kapitalistické tvorby”. Ale stalo se to.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují

30.11.2017 | Petr Prokopec | 6 příspěvků

Kdo by čekal, že v dobách komunismu bez špetky lidské tváře postaví Škoda auto, který vypadá jako vrchol „kapitalistické tvorby”. Ale stalo se to.

Vůz si říkal Škoda 1100 OHC a od jeho zrodu skutečně uběhlo již 60 let. Název vozu byl odvozen od pohonného ústrojí, neboť pod přední kapotu zamířil 1,1litrový čtyřválec s rozvodem ventilů OHC. Agregát vychází z motoru, který dříve užíval Spartak, pro sporťák však byl řádně přepracován. Zmínit tedy můžeme chlazení vodou či dvojici karburátorů, jejichž příchod vedl k nárůstu výkonu na 92 koní v 7 700 otáčkách.

Škoda vůz vyvíjela v průběhu let 1956 a 1957, přičemž vyrobeny byly pouze čtyři exempláře - ve dvou případech šlo o Spider s laminátovou karoserií, jehož hmotnost činila pouhých 550 kilogramů, další dva kusy byly kupátky s karoserií hliníkovou, které na ručičkách vah vykázaly 618 kg. Smutnou zprávou je, že oba vozy s pevnou střechou byly zničeny. Značka však momentálně pracuje na renovaci jednoho z nich.

Osud Spideru byl daleko příznivější, dnešních dnů se dočkaly oba automobily. Jeden z nich s registrační značkou 395 UXU je přitom ve vlastnictví britského zastoupení Škody a pravidelně se objevuje třeba na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Ten druhý pro změnu patří české centrále mladoboleslavské automobilky, přičemž povětšinou jej najdeme ve firemním muzeu. Účastní se ale i historických rallye.

Se soutěžemi byl ostatně spojen již počátek kariéry vozu, hned v roce 1958 jej totiž zlatými vavříny odzdobil na domácí dráze v Mladé Boleslavi závodník Miroslav Fousek. Tento úspěch nebyl ve výsledku nikterak překvapivý, neboť díky kombinaci relativně vysokého výkonu (na rok 1957) a nízké hmotnosti dosahovala Škoda 1100 OHC nejvyšší rychlosti okolo 200 km/h. Motor pak točil až 8 500 ot./min.

Za karoserií, které naměříme 3 880 milimetrů na délku, 1 430 mm na šířku, pouhých 964 mm na výšku a vizuálně skutečně připomíná první modely Ferrari, stojí Jaroslav Kindl. Ten původně počítal s výklápěcími světly, ta však byla nahrazena zafixovanými, které se navíc skrývaly za krytem z plexiskla. Důvodem bylo zlepšení aerodynamiky. Motor je uložen vepředu, převodovka vzadu, autu to dává ideální rozložení hmotnosti v poměru 49,7:50,3.

Můžeme již jen dodat, že zmiňované karburátory Weber taktéž nemají nic společného s původní specifikací. Škoda zpočátku počítala s dvojicí karburátorů Jikov, pro ty však byl třeba letecký benzin. Proto nakonec došlo k přepracování jednotky a byl přidán chladič s ventilátorem.

Nemáme zprávy o tom, že by automobilka kdy plánovala sériovou výrobu podobného auta, i tak je to jistě jedno z pozoruhodných děl její existence pod hlavičkou komunistického AZNP.

Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 1 - Skoda 1100 OHC 1957 01Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 2 - Skoda 1100 OHC 1957 02Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 3 - Skoda 1100 OHC 1957 03Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 4 - Skoda 1100 OHC 1957 04Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 5 - Skoda 1100 OHC 1957 05Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 6 - Skoda 1100 OHC 1957 06Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 7 - Skoda 1100 OHC 1957 07Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 8 - Skoda 1100 OHC 1957 08Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 9 - Skoda 1100 OHC 1957 09Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 10 - Skoda 1100 OHC 1957 10Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 11 - Skoda 1100 OHC 1957 11Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 12 - Skoda 1100 OHC 1957 12Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 13 - Skoda 1100 OHC 1957 13Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 14 - Skoda 1100 OHC 1957 14Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 15 - Skoda 1100 OHC 1957 15Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 16 - Skoda 1100 OHC 1957 16Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 17 - Skoda 1100 OHC 1957 17Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 18 - Skoda 1100 OHC 1957 18Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 19 - Skoda 1100 OHC 1957 19Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 20 - Skoda 1100 OHC 1957 20Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 21 - Skoda 1100 OHC 1957 21Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 22 - Skoda 1100 OHC 1957 22Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 23 - Skoda 1100 OHC 1957 23Škoda před 60 léty postavila sporťák jako od Ferrari. Vznikly čtyři, dva stále existují - 24 - Skoda 1100 OHC 1957 24
Jediné dva exempláře Škody 1100 OHC vlastní samotná automobilka. Respektive ten na veteránských značkách je majetkem české centrály a najdete ho ve firemním muzeu v Mladé Boleslavi, druhý si opečovává britské zastoupení

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše